virta ei riitä!!
Moderator: Moderaattorit
virta ei riitä!!
minulla on ongelmaa virtapäässä.. akkuna toimii bannerin Power Bull akku ja siinä pitäis virta riittää tälle laitteistolle mikä minulla on eli 2x Spl Dynamics S-1200D päätteitä ja dynamicsin T-504 soittimassa diskanttipäätä elementit on 2x spl dynamics xtr380D.. kaapelointi on 2x50mm2 konttiin ja blokista ohenee vahvereille 25mm2.. maadotus on kans 2x50mm2 toinen piuha runkoon ja toinen moottoriin. plaa plaa.. eli sellasta vikaa kun vääntää nupit kaakkoon niin vahvareista napsahtaa virrat pois eli alijännite suojaa missähän mahtaa olla vikaa kun luulis tuolla akulla riittävät soittaa tollasta lastia...
- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Oletkos mitannut yleismittarilla, että notkahtaako akun jännite soitettaessa vai jääkö osa jännitteestä matkan varrelle? Mittaa ero luukutettaessa vuoron perään akun navoista ja sitten vahvistimien virtaterminaaleista. Jos näissä on iso ero, joku liitos on matkalla huono tai joku kaapeli liian ohut.
Esimerkiksi EADC-cupissa viime kaudella kilpailleessa Smura Brossin paine-Unossa oli virtajärjestelmä tehty viimeisen päälle kunnolla ja huonoiten johtavaksi kaapeliksi jäikin auton runko, johon hävisi puoli volttia konehuoneesta takakonttiin!
Yksi vaihtoehto on myös se, että vahvistin ei kyykkää jännitepulaan vaan liian raskaaseen subi-kuormaan. Refleksikotelossa impedanssikäyttäytyminen on arvaamatonta ja jollain taajuudella impedanssi voi olla hyvinkin alhainen.
Esimerkiksi EADC-cupissa viime kaudella kilpailleessa Smura Brossin paine-Unossa oli virtajärjestelmä tehty viimeisen päälle kunnolla ja huonoiten johtavaksi kaapeliksi jäikin auton runko, johon hävisi puoli volttia konehuoneesta takakonttiin!
Yksi vaihtoehto on myös se, että vahvistin ei kyykkää jännitepulaan vaan liian raskaaseen subi-kuormaan. Refleksikotelossa impedanssikäyttäytyminen on arvaamatonta ja jollain taajuudella impedanssi voi olla hyvinkin alhainen.
Mitään ennoo ottanut!
olen mitannut ainakin akun navoista ei siellä jännite hätkähdä paljoa alle 12v (ei auto käynnissä) ja samaa hommaa kontin puolelta.. käynnissä auton kierrokset heijjaa basson tahissa.. kuormat mulla on 1ohmia per elementti/vahvistin.. tosiaan tietyllä taajuudella se katkasee virrat ja aika outoa ei aina kummastakaan vahvarista eli yhdestä menee virrat poikki 
mutta huomenna tulee optiman redtop akku pitää eka sitä testata ykkösakkuna jos sama homma jatkuu vedän konttiin sen redtopin.. perkele näitten paskojen kaa!! ja valot vilkkuu aika lujaa..

mutta huomenna tulee optiman redtop akku pitää eka sitä testata ykkösakkuna jos sama homma jatkuu vedän konttiin sen redtopin.. perkele näitten paskojen kaa!! ja valot vilkkuu aika lujaa..
- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Jos soitettaessa ei akun jännite putoa reilusti ilman konetta, ei myöskään virrankulutus ole kovin iso eli jossain matkalla on ylimääräistä vastusta (Ohut kaapeli, hapettunut liitos jne.). Ei ole kokemusta tuosta sinun akusta, mutta normaaliakuilla kahdella digillä pitäisi hanat kaakossa olla reilusti alempana jännite akun navoissa kuin tuo sinun mainitsemasi himpun vajaa 12 Volttia.
Mittaile soittotilanteessa tuo jännite vahvistimen terminaaleista, niin olemme sen jälkeen viisaampia.
Unohda vielä toistaiseksi se toinen akku ja etsi ensin se oikea vika. Muutenkin toisen akun kanssa pitää varautua mm. ylimääräisillä sulakkeilla, muuten tuleepi paha mieli kun auton on karrella palaneena parkkipaikalla. Latauksen kanssa tulee myös ongelmia, varsinkin tuollaisessa seka-akku -systeemissä, mitä olet kaavailemassa.
Mittaile soittotilanteessa tuo jännite vahvistimen terminaaleista, niin olemme sen jälkeen viisaampia.
Unohda vielä toistaiseksi se toinen akku ja etsi ensin se oikea vika. Muutenkin toisen akun kanssa pitää varautua mm. ylimääräisillä sulakkeilla, muuten tuleepi paha mieli kun auton on karrella palaneena parkkipaikalla. Latauksen kanssa tulee myös ongelmia, varsinkin tuollaisessa seka-akku -systeemissä, mitä olet kaavailemassa.
Mitään ennoo ottanut!
liitokset ei oo ainakaan hapettunu nyt loppu kesästä kaapeloinnit vedetty...vähän avitti ku tänään muutin maadotusta hioin kunnolla pellille kontin maadotukset ja akulta runkoon kans.. vaan pitää huomenna mittailla ja laittaa se uus akku kiinni katsoa mitä se sanoo....miten muuten virtahäviöä saisi parhaiten mitattua? vaan itku ku ei oo mitään muutaku tuo bilteman "laatu" yleismittari =)
- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Katso ensin onko akun navoissa ja vahvistimen terminaaleissa eroa jännitteessä. Yksittäisen kaapelin häviön voi mitata yleismittarilla helposti, mutta ns. peak-hold -toiminnosta olisi kyllä apua eli siis se toiminto, jossa suurin lukema jää mittarin muistiin.
Jos haluat mitata esim. päävirtakaapelin häviön, laita yleismittarin punainen johto akun plusnapaan ja musta vahvistimen virtaterminaalin plusnapaan (Tässä joutuu tietysti käyttämään mittarin johdossa jatkojohtoa, jos asut Joensuun seudulla niin saat minulta ko. kikkareen lainaan). Jos mittarissa on peak-hold, ei tarvitse muuta kuin soittaa kovalla musiikkia tai mieluummin siniaaltoa. Mittarista näkee suoraan paljonko johtoon jäi jännitehäviötä. Jos peak-holdia ei ole, joudut käyttämään kavaria apuna mittarin lukemisessa eli mitä kovempaa soittaa ja mitä huonommin kaapeli liitoksineen johtaa sähköä, sitä enemmän mittarin lukemat kasvavat, lukema voi olla esim. 0.5V - 1V tai jopa enemmän. Tavoitteena on siis saada lukema mahdollisimman lähelle nollaa.
Idea perustuu siihen, että jännitehäviössä vahvistimen jännitelukema tipahtaa alemmas kuin akun navassa, joten samastakin johdosta voi mitata jänniteron mittarilla vaikka yleensä tietysti mitataan + ja - -napojen välillä.
Jos haluat mitata esim. päävirtakaapelin häviön, laita yleismittarin punainen johto akun plusnapaan ja musta vahvistimen virtaterminaalin plusnapaan (Tässä joutuu tietysti käyttämään mittarin johdossa jatkojohtoa, jos asut Joensuun seudulla niin saat minulta ko. kikkareen lainaan). Jos mittarissa on peak-hold, ei tarvitse muuta kuin soittaa kovalla musiikkia tai mieluummin siniaaltoa. Mittarista näkee suoraan paljonko johtoon jäi jännitehäviötä. Jos peak-holdia ei ole, joudut käyttämään kavaria apuna mittarin lukemisessa eli mitä kovempaa soittaa ja mitä huonommin kaapeli liitoksineen johtaa sähköä, sitä enemmän mittarin lukemat kasvavat, lukema voi olla esim. 0.5V - 1V tai jopa enemmän. Tavoitteena on siis saada lukema mahdollisimman lähelle nollaa.
Idea perustuu siihen, että jännitehäviössä vahvistimen jännitelukema tipahtaa alemmas kuin akun navassa, joten samastakin johdosta voi mitata jänniteron mittarilla vaikka yleensä tietysti mitataan + ja - -napojen välillä.
Mitään ennoo ottanut!
ikävä kyllä asun täällä lieksassa:(:( pitää koittaa tota perus kötöstelyä.. ja ainiin kun ostin noi laitteet laitoin kasaan en laittanut kiinni kaukosäätimiä vahvareihin ihmettelin että miksi kuulu niin helvetin huonosti sitten kun laitoin säätimet kiinni niin kuuluu huomattavasti lujempaa.. missä mahtaa olla vikaa ku ois kiva saada ilman niitä kaukoja 

- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Löytyypä meidän poppoota toki Lieksastakin, olisikos joku innokas auttamaan Aleksia pulassa? Toki minäkin silloin tällöin Lieksassa käyn, mutta en ihan lähiaikoina ole sinne tulossa.
Kaukosäädin yleensä korvaa vahvistimen oman herkkyysruuvin (gain). Ota kaukosäädin pois ja nosta vähän gain-asetusta, jos se on minimissään ja kokeile onko sillä vaikutusta. Sinälläänhän laitteen ei pitäisi soida hyvin tai huonosti riippuen siitä, missä asennossa gain on, sillä vain säädetään vahvistimen RCA-tulojen herkkyys kohdalleen. Yleensä pienempi gain-asetus on parempi häiriöiden yms. seikkojen takia.
Toinen vaihtoehto on, että tuossa mallissa kaukosäädin on ns. bass boost -nuppi, joka luonnollisesti kannattaa jättää minimille, jos elementit aikoo pitää ehjänä. Moisella härpäkkeellä nostetaan jotain tiettyä bassotaajuutta muita kovemmaksi ja se ei ainakaan paranna ääntä. Äkkiseltään tämänkin säädön saattaa kuvitella parantavan ääntä, mutta subi kuullostaa kyllä boostin jälkeen kumpparinvarrelta...
Kaukosäädin yleensä korvaa vahvistimen oman herkkyysruuvin (gain). Ota kaukosäädin pois ja nosta vähän gain-asetusta, jos se on minimissään ja kokeile onko sillä vaikutusta. Sinälläänhän laitteen ei pitäisi soida hyvin tai huonosti riippuen siitä, missä asennossa gain on, sillä vain säädetään vahvistimen RCA-tulojen herkkyys kohdalleen. Yleensä pienempi gain-asetus on parempi häiriöiden yms. seikkojen takia.
Toinen vaihtoehto on, että tuossa mallissa kaukosäädin on ns. bass boost -nuppi, joka luonnollisesti kannattaa jättää minimille, jos elementit aikoo pitää ehjänä. Moisella härpäkkeellä nostetaan jotain tiettyä bassotaajuutta muita kovemmaksi ja se ei ainakaan paranna ääntä. Äkkiseltään tämänkin säädön saattaa kuvitella parantavan ääntä, mutta subi kuullostaa kyllä boostin jälkeen kumpparinvarrelta...

Mitään ennoo ottanut!
- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Hyvä juttu! Mittaile kuitenkin ne jännitteet edessä ja takana, ettei vahvistimista pääse savu, ne kun eivät tykkää alijännitteestä. Ja muista kuulonsuojaus luukutellessasi, tuolla sinunkin paketilla kun liikutaaan kuitenkin 140 dB:n kantturoissa paineissa, jos asennus on edes vähän sinne päin...
Mitään ennoo ottanut!
Miten on te kovan äänen popittajat... joko tähänkin laitteistokokoonpanoon kuuluisi olla muutaman faradin konkka mukaan tasaamaan jännitteitä???
Tuli myös mieleen, että ehtiikö "halppis" jännitemittari edes huomaamaan jos jännite notkahtaa... eikös ne keskiarvoista aikatavalla???
Tuli myös mieleen, että ehtiikö "halppis" jännitemittari edes huomaamaan jos jännite notkahtaa... eikös ne keskiarvoista aikatavalla???
"Asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin Ellun kanat"