Jakotaajuuden tarkkaan määrittämiseen on helpointa käyttää yleismittaria.
Ensin hieman teoriaa. Jakotaajuudella tarkoitetaan sitä taajuutta, jossa signaalin taso on vaimentunut 3 dB:tä koko alueen tasoon nähden. Tehon kannalta katsottuna signaalin teho on siis puolittunut ja jännitteen puolesta siis jäljellä on 1/(neliöjuuri(2))*jännite eli vähän helpommin ilmaistuna 0.707*jännite.
Eli tee näin:
1. Etsi levy, jossa on siniaaltoa eri taajuuksilla eli ns. mittauslevy.
2. Säädä subbarin alipäästö esim. noin 100 Hz:iin tai johonkin melko korkeaan arvoon. Tarkista, että mankan loudness on poissa ja bassosäätö nollilla. Niinhän ne pitäisi olla muutenkin

3. Laita levy soimaan kohtuullisella volumella
4. Mittaa esim. 40 Hz:n siniaallolla subbarivahvistimen kaiutinlähdöstä jännite ja merkitse tulos ylös. Mittarin on siis oltava vaihtojännitealueella.
5. Laske 0.707 x mittaamasi jännite.
6. Vaihda kappaleeksi mahdollisimman lähelle 60 Hz:ä oleva siniaalto. Lähin taajuus normaalilevyllä taitaa olla 63 Hz.
7. Muuta jakotaajuutta, kunnes jännitemittari näyttää samaa, kuin kohdassa 5 laskemasi jännite.
8. Nyt jakotaajuus on noin 60 Hz. Tämän lähemmäksi ei pääse mittausvirheiden takia.
Tämä näin matemaattiselta ja sähkötekniseltä kannalta. Parempaan tulokseen pääset, kun käännät jakotaajuuden nuppia ja kuuntelet, milloin kuullostaa hyvältä
Vastemittarila tulee vielä paljon suuremmat virheet, koska auton akustiikka vaikuttaa mittaustulokseen (Jos arvelit mitata esim. 40 Hz:n äänenpaineen ja siitä sitten ylöspäin 50 Hz:n, 60 Hz:n jne. äänenpaineen ja katsoa, missä vaiheessa äänen taso alkaa laskea soittotaajuutta nostettaessa eli jakotaajuus on ylitetty)