Apua kontin rakennukseen.
Moderator: Moderaattorit
Apua kontin rakennukseen.
Olen tässä miettinyt miten "rakentaisi" farkku mitsun kontin,kun tartties kuitenkin tilaa.Saako miten hyvin subbarin soimaan,jos käyttäis kontin pohjaa kotelona?Ja onko suljettu parempi,kuin refleksi?
Vs: Apua kontin rakennukseen.
tuota onkos mikä subi kyseessä ja mitä haluat siltä??
Kyllähän sinne on mahd. tavalla tai toisella saada tilaa,joko vararenkaan paikalle ja esim. pleksi päälle tai sitten suht litteä kotelo aivan takapenkkejä vasten...

Kyllähän sinne on mahd. tavalla tai toisella saada tilaa,joko vararenkaan paikalle ja esim. pleksi päälle tai sitten suht litteä kotelo aivan takapenkkejä vasten...

Ite ku tekee,ni saa just sellasen ku tulee...
- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Vs: Apua kontin rakennukseen.
Pelkkä kontin pohja tai vararengaskotelo (jos ymmärsin kysymyksen oikein) ei riitä kotelon pohjalevyksi, koska se on liian ohutta. Esimerkiksi lasikuitu olisi hyvä vahvistava aine pohjaan, kun vain tekee sen niin, että kotelo lähtee pois tarvittaessa. Seuraava auton omistaja ei välttämättä ymmärrä, että hän ei voi käyttää vararengasta kun siinä on joku ihme härpäke. 
Suorat pinnat kannattaa tietysti tehdä esim. MDF-levystä, mutta varapyöräkotelo onkin jo vähän haastavampi. Makon kanssa teimme yhden stop-merkin muotoisen kotelon varapyörän tilalle ja se kyllä toimi ihan mukavasti. Vaatii tosin "hieman" puusepäntaitoja, että saumoista sai tiiviit...
Suljetun ja refleksi paremmuus on ihan makuasia, siihen vaikuttaa auto, elementti ja kuuntelutottumukset. Suljettu on yleensä helpompi saada toimimaan eikä se ole niin herkkä mitoitusvirheille. Refleksikotelo on yleensä herkempi ja toistaa oikein mitoitettuna alas, mutta saattaa jäädä toiston tarkkuudessa suljetun jälkeen.
Voi toki tehdä molemmat "samaan" aikaan, jos kotelotilavuus on vain sellainen, että elementti toimii tekemässäsi kotelokoossa sekä suljettuna että refleksinä. Tulppaat vai refleksiputken jollain ja sinulla on suljettu kotelo! Siinä voi sitten vertailla toistoa eri materiaaleilla poistamalla ja palauttamalla tulpan.

Suorat pinnat kannattaa tietysti tehdä esim. MDF-levystä, mutta varapyöräkotelo onkin jo vähän haastavampi. Makon kanssa teimme yhden stop-merkin muotoisen kotelon varapyörän tilalle ja se kyllä toimi ihan mukavasti. Vaatii tosin "hieman" puusepäntaitoja, että saumoista sai tiiviit...
Suljetun ja refleksi paremmuus on ihan makuasia, siihen vaikuttaa auto, elementti ja kuuntelutottumukset. Suljettu on yleensä helpompi saada toimimaan eikä se ole niin herkkä mitoitusvirheille. Refleksikotelo on yleensä herkempi ja toistaa oikein mitoitettuna alas, mutta saattaa jäädä toiston tarkkuudessa suljetun jälkeen.
Voi toki tehdä molemmat "samaan" aikaan, jos kotelotilavuus on vain sellainen, että elementti toimii tekemässäsi kotelokoossa sekä suljettuna että refleksinä. Tulppaat vai refleksiputken jollain ja sinulla on suljettu kotelo! Siinä voi sitten vertailla toistoa eri materiaaleilla poistamalla ja palauttamalla tulpan.
Mitään ennoo ottanut!
Vs: Apua kontin rakennukseen.
Taidan yrittää upottaa tuon subbarin koteloineen päivineen sinne konttiin,kun ei se oo kuin 10 tuumanen.Pitää sit taas jatkaa tätä kikkailua jos jossain vaiheessa hommaa toisen samanlaisen subin.
Vs: Apua kontin rakennukseen.
Itse kans kikkailin aikani varapyöräkotelon ja subin yhdistämisen kanssa, mutta viimein palo käämi (siis multa) ja laitoin 10 tuumasen tehtaan refleksikoteloon ja tyrkkäsin koko komeuden konttiin. Jonkun verranhan se kontin käyttöä rajoittaa, mutta 2 limsakoria sinne vieläkin sopii ja saundi on minun korvaan ihan passeli. Kompromissikin voi siis joskus olla toimiva.
Koskaan ei ole aikaa tehdä hommaa kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä se kahdesti