AutoSoundin keskustelupalstalla kyseli eräs harrastaja parannuksia virroitussuunnitelmiinsa. Suunnitelmissa oli joka vahvistimelle oma sulake sekä plussa- että miinuspuolella. Kaveria ohjailtiin oikeaan suuntaan, mutta kuittailtiin suunnitelman MAADOITUSsulakkeiden olevan turhat. Arvelin kuitenkin korjailla vielä asian oikean laidan ja laittelin seuraavan vastauksen:
<CLIP CLIP>
Maadoitussulakkeet eivät ole pelkästään vain turhat, vaan myös erinomaisen vaaralliset!
Jos onnistuu polttamaan maadoituspuolen sulakkeen (jolloin tietysti plussapuolen sulake jää ehjäksi) tulee hyvin suurella todennäköisyydellä joko mankan RCA-lähdöistä tai vahvistimen esiasteesta entinen. Riippuu tietysti pitkälti laitteiden rakenteesta, mutta sulakkeen palaessa vahvistimen maadoitus häviää ja korvaavaksi maadoitukseksi jää reitti RCA-kaapelin vaippaa myöten mankalle ja sieltä mankan maapiuhan kautta maihin.
Vaikka mankan maapiuha kestäisikin sen esim. 50 A:n virran mikä poltti maasulakkeen, vahvistimen tai mankan esivahvistimen piirilevyfoliot eivät kestä... Itse olen nähnyt foliot sellaisesta vahvistimesta, jonka maapiuha oli irronnut "vauhdista" kovaa soitettaessa eikä näky ollut kovin sievä.
Eli ei mitään räpellyksiä maadoituksiin!
<CLIP CLIP>
Älkää siis vain menkö poistamaan niitä PLUSSApuolen sulakkeita, vaan varokaa kaikin mahdollisin keinoin huonoja maaliitoksia laitteistossanne. Tulee nimittäin paljon sälää despeistä, equista ja aktiivijakareista puhumattakaan itse vahvareista ja mankoista jos saatte maadoituksen irti vauhdista...
Pahaksi onneksi kaikki autojen korjausoppaat käskevät irroittaa aina miinusjohdon akulta hitsatessa ja muita "vaarallisia" hommia tehtäessä. Kaikki aloittelevat autohifistit tietysti uskovat sen pätevän myös stereohommiin kun kerran samaa autoa puuhataan. Onneksi harva sentään irroittaa vahvistimia niin, että mankka on päällä ja vahvari siis samalla. Eli aina ensin plussa irti stereoita purettaessa ja viimeiseksi plussa kiinni stereoita kasattaessa!
LISÄVAROITUKSIA!
Toinen yleinen harhaluulo on se, että laitteiden maadoitus on parempi vetää suoraan akulle eikä auton runkoon. Tämäkin saattaa toimia ihan hyvin siihen asti, kunnes auton akun maadoituskaapeli auton runkoon hapettuu tai irtoaa... Nooh, Anssi Autohifistillä on siis maadoitettu vahvistin suoraan akun miinusnapaan. Anssi menee perjantai-iltana autolleen, laittaa virta-avaimen paikalleen, Now 52 kokoelman soimaan ja starttaa auton. Samalla mankka sammuu, päästää savut ja subin kartio heittää uuden liikepoikkeamaennätyksen. Myös takarekisterikilven välistä alkaa nousta savua mikä oli aikaisemmin vahvistimen sisällä...
Ja kuinkas nyt näin pääsi käymään? Nooh, akun miinusjohto oli siis ihan huonossa hapessa. Anssi meni starttaamaan auton. Startti vei sanotaan nyt vaikka pyöreät sata Ampeeria virtaa (tai olisi vienyt jos olisi saanut maita). Nooh, startti siinä vähä aikaa katseli mahdollisuuksia saada jostain kautta maita ja huomasi sitten takalokasuojassa olevan radioantennin.
HAA! Tuostahan minä pääsen alkuun. Antennikaapelin vaippa onkin kiinni auton rungossa. Tätä vaippaa virta sitten etsiytyy mankalle asti, sieltäpä etsimään lisäreittiä akulle. Kas, tuosta mankan takaahan lähtee Bilteman RCA-kaapelit takakontissa olevalle vahvistimelle... eikun RCA-kaapelin vaippaa myöten sinne vaan. Vähän aikaa Autostudiossa pyörittyään virta löytää maadoituskaapelin, joka ei olekaan se normaali puolimetrinen pätkä takalokasuojaan tms. vaan peräti viisimetrinen hitsauskaapeli. Missähän sen toinen pää mahtanee olla. HOPLAA!!! Akun miinusnavassa!!! Sinne siis!
Ja samalla hetkellä siis se teknohumppa lopettaa raikamisen kaikattimista ja kallis puolijohdesavu täyttää auton. Eli suomeksi se alkuperäinen 100 A virtaa vedetään paperinpaksuisista ja tulitikun levyisistä piirilevyfolioista läpi (=entiset) ja samalla poltetaan kourallinen muista osia... Ja kaikki tämä vain siksi että laitteita ei oltu maadoitettu runkoon vaan suoraan akulle... eikä Anssi edes saanut autoaan käyntiin

Huh, tulipas tekstille mittaa mutta jos tämä estää joltakin sitä Autostudiota kärventymästä niin kannattipa kuitenkin naputella...