Nostalgian siipien havinaa

Yleistä keskustelua

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Nostalgian siipien havinaa

Post by Webmastaah »

Yhtenä päivänä ajellessani yöllä Tahvanaisen Jannen kämpän ohi (tai ainakin aikoinaan Janne siinä asui), tuli mieleeni se, miten paljon kaikenlaista onkaan vuosien aikana sattunut tämänkin hienon harrastuksen parissa ja keiden kaikkien kanssa on pioneeriaikoina tutustunut...

Monia kavereita ei ole enää vuosiin näkynyt, olisi kiva tietää mitä heille nykyään kuuluu. Muistelkaapas vanhat parrat vähän, keitä oli silloin kehissä. Nuoremmat voivat harrastaa samalla vähän aikamatkailua harrastuksen alkutaipaleelle.

Paikalliselta tasolta muistuu mieleen ensiksi Tahvanaisen Jannen hieno lava-Mitsu, jossa oli mm. paineilmalla toimivat vahvistimen suojaluukut (Jotka Fascan tuomarit sitten kilpailussa ylipaineella rikkoivat) sekä ihan ensimmäisiä keinonahkaverhoiluja, joita olen nähnyt.

Toinen yhtä vakuuttava ilmestys oli punainen Escortti, muistaakseni kaverin nimi oli Toropaisen Marko. Harmi, ettei nimi jäänyt paremmin mieleen, Mako varmaan muistaa sen paremmin. Joka tapauksessa, nukkaverhoillut ovet tekivät kyllä _todella_ suuren vaikutuksen. En ollut koskaan nähnyt mitään niin tyylikästä oviverhoiluna ja tokihan idea piti omia Nissanin oviin (Ne ovet, missä oli harmaalla pohjalla ovi ja mustat diskantin ja keskarin väliset pisarat). Samaten Pioneerin 9200:n despi oli jotain aivan uutta. Nämä siis jossain vuoden -97 kieppeillä...

Mitäs teille tulee mieleen vanhoista hyvistä ajoista? Saa tietysti olla vähän uudempaakin muistelemista, jos ei vielä viime vuosituhannella ollut mukana kuvioissa :>
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Nostalgian siipien havinaa

Post by SecondWave »

mitä onkos sitä autihivvii harrastatteeu jo ysärillä? :>

Tään on kyllä vähän hankala muistella mitä ko pikkasen eri porukoissa sitä pyöri oli varmaan paskat vielä housussa sillonkun pioneerit hommelia aloitteli...

-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Nostalgian siipien havinaa

Post by MakeS »

Muistan miehet hyvin ja vermeet, Toropaisen kanssa opiskeltiin Fascan tuomareiksi joskus vuonna miekka ja kirves.

Velipojan auto (Carina2) osallistui tuolloin myös Fascan kisoihin.Mieleen jäi siitä kisasta, kun silloin vielä mitattiin maksimi äänenpaine, velipoika kabiinissa kääntämässä volumepottia kuulosuojaimet päässä..tappiinhan se meni ja lanzari paukautti suojat päälle jolloin mittamiehenä toiminut Harju-Heikkilän Pasi tuumasi että siihenkö se saatana levis?? ;) Painetouhuja harrsteltiin jo silloin siis..lukemakin oli muistaakseni reilua 130db:tä.. =) Edelleen joku kaapin kokoinen jamppa (Vyyryläisen Jakke) nyhtäisi vahvistinräkin jurimultineen irti halutessaan tarkastella johdotuksia lähemmin..helppoahan se oli kun kiinnitys oli mallia tiukka sovitus..aikaisemman 5 tilalle tuli sitten 0 kun "johdotus" selvisi..

Kontin ulkonäkö oli kyllä sen ajan mittakaavasa hieno, Järveläisen Rane ja Ronkaisen Pasi sen nukkasi.Molemmat herrat myös autohifin pioneerejä täälläpäin.Ranea saa moittia siitä että autohifi vei meikun mennessään.. grr..

Sitten mieleen tulee joku Escortti jossa oli hirveän kalliit alpinen vekottimet, nimeä en muista, joku pörssin sen ajan huippu esittelypirssi se taisi olla??

Edelleen Lievosen Mikolla oli jotain virityksiä olikohan Volvossa ja sittemmin civicissä..

Nämä päällimäisinä tulee mieleen..
Raili se on mun rattoni!
User avatar
Mako
Hallitus
Posts: 464
Joined: Sun Oct 19, 2003 21:24

Vs: Nostalgian siipien havinaa

Post by Mako »

No joo, mulle tuli mieleen sellanen ajoilta 1994 kun peten kanssa rakenneltiin mulle Datsun Cherryyn soittovehkeitä http://www.eastaudio.net/kuvat/hyde/kuv ... hyde14.jpg ja tossa kuvassahan näkyykin subikka jota käytettiin. Rakenneltiin tukevasta suomen "kansallispuusta" = lastulevy :D oikeen viimosenpäälle kotelo ja vedettiin se enempi kun tiukkaan tohon hattuhyllyyn kiinni kyprocruuveja apuna käyttäen Nooo, aateltiin et millanehan basson jyräys tuleepi tolla kotelolla, eikun kokeilemaan. Täytynee myöntää että sillloin harrastus taipaleen alkuaskelilla oli paine ja mökä hakuisuutta enempi kun tarpeeksi. Kappaleeksi valittiin 2Unlimitedin biisi jossa jytkää jo alkumetreillä oikeen murakasti ja matalalta.

Levy sisään ja hanat kaakkoon ja sieltähän se tuli, Cheryssä oikeen perä nytkähti ja molemmilla oli leuka kun lintulauta :o " EIHÄN TOLLASTA BASSOO OO OLEMASSAKAAN " ja katottiin toisiaan varmaan 10 - 15 sek silmiin ja siten alko hemoton naurun remakka, kappale alkuun ja uusix, mutta mutta mitä ihmettä jyräys taivaalta ei toistunutkaan missä vika. Aateltiin että liekkö elukka hajonnu jo ekaan sydänkohtaukseen.

Eikun pihalle ja kontti auki että missä mättää. Se siitä tukevasti kiinnitetystä subikotelosta, se oli meinaan revenny irti liitoksistaan ja pudonnut kontin pohjalle josta seurauksena oli se perän nytkähdyskin :tear pettymys oli mitä valtaisin mutta voin sanoo että se eka jyräys oli aika murakka.

Että tämmönen näin alkuun, on paljon muutakin mutta ei kaikkee tähän alkuun. Tää on hyvä paltaosio, mukava muistella menneitä tapahtumii ja naureskella perään että kyllä sitä itsekkin on tullu toilaituu aikoinaan.
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Nostalgian siipien havinaa

Post by MakeS »

Omista tyrimisistä lämmöllä muistelen carinaa johon meni 3 tuulilasia uusiksi erinäisten kojelauta projektien seurauksena..

Viimeisen kerran lasi vaihdettiin samana päivänä kun sen vein volvoon vaihtoon kun 4" irrottessa kajarin reuna napsahti tuulilasiin sillä seurauksella että se halkesi koko lasin mitalta..

185e /kpl kustansi vaihdettuna..purkupojat kiittää.. =)
Raili se on mun rattoni!
User avatar
simop
Hallitus
Posts: 47
Joined: Thu Sep 04, 2003 20:56

Vs: Nostalgian siipien havinaa

Post by simop »

Joskus silloin kun itse vasta haaveilin harrastamisesta, olisko ollut '97 tai '98, oli Fascan kisat Siihtalan Essolla. Järjestävä seurana toimi tietenkin Kuva ja Ääni. No, anyway, porukkaa oli kivasti, aurinko paistoi ja autot ja asennukset oli hienoja. Oliskohan Launosen Kaitsulla ollut silloin Neon jossa oli kojiksen päälle asennettu suunnatut disset, kaikki kamat taisi olla JBL:lää. Kaikki sujui rauhallisesti kunnes kuului rivakka neloskoneen kiihdytys ja vähintään yhtä rivakka jarrutus hillittömän bassonjytkeen säestämänä. Palanderin Jani joka piireissä tunnettin Rangerina heitti välikoppafarkku-Escorttinsa parkkiin Carlsonin seinän viereen ja yhdessä humauksessa lähes kaikki pihalla olleet olivat kerääntyneet Ekkerin ympärille. Ei se auto muuten kummallinen ollut mutta yksi 12" Boss antoi kovasti möykkää (mitattu sillä kotelolla 138db!) Räväkkä sisääntulo ja rehvakas esiintyminen taisi olla shown suurin pointti. Janin vissiinkin tunsi iso osa silloisista "harrastajista" tai ainakin torinympärilläpopittelijoista

Janin harrastaminen on tainnut myöhemmin laantua. Möin hänelle aikaanaan ensimmäisen Carinani asennuksineen ja subeineen. Oli muuten ihan hieno kontti, huopaa, lasia ja korinväriin maalattua pintaa. Jani siirsi popit myöhemmin seuraavaan Corollaan josta joku keksi ne sitten varastaa.

Sieltä aikojen alusta se ajatus sitten lähti...
Eastaudio ry:n pj
User avatar
Jupe
Amatööri
Posts: 61
Joined: Sat Jun 18, 2005 19:34
Location: Joensuu

Vs: Nostalgian siipien havinaa

Post by Jupe »

muistan jostain aikoin alusta kun mentiin kaverin kanssa ihastelemaan raviradalle vehkeitä. Siellä sitten popitteli sellainen 88-91 HB civic (joka paljastui viime vuonna Lipin kanssa rupatellessa hänen vanhaksi autokseen) jossa ei ollut edes takapenkkiä!! HUH HUH!! no siihen menin sitten istumaan kuskin paikalle ja Lipi istui kyytiin ja rupesi vääntelemään namikoita. Sashin staytä soiteltiin aluksi kovaa ilman bassoja. Sitten tuli biisissä hiljainen kohta ja Lipi rupesi vääntelemään nuppeja.....sitten jysähti! Voi perkele että nuoren pojan mieleen vaikutti! Saatana kun puolen tunnin päästä särki jo päähän se paine!
Tässä rantakylä-utra tajalla asui joku kaveri jonka nimeä en tähän paikkaan muista. Ajoi ruskealla kolmos kopan escortilla. Perkeleen lujaa soi sekin. Kuultiin jostain että olis soittanu 138 db ja väitin kavereille ettei varmasti o soittanu ku se on suomen ennätys... :grins

Oli varmaan jo suomen ennätykset siihen mennessä vaihtuneet. Silloin kun minä tästä ennätyksestä kuulin, sitä piti hallussaan 240 volvo jossa oli (muistaakseni) takapenkin tilalla 32 jbl:n subia.
No risk, No fun!
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: Nostalgian siipien havinaa

Post by Webmastaah »

Tuosta Liepin Civicistä kärähti meillä yksi subi säätäessä. Mittailimme skoopilla ja yleismittarilla tasoja ja jossain vaiheessa subi sai siitä tarpeekseen. Otimme subista piuhan irti vahvistimen päästä irti ja laitoimme piuhan päät pyörittämällä oikosulkuun. Tämä liike esti elementtiä sitten liikkumasta muiden elementtien paineesta ja huonontamasta autosta lähtevää painetta.

Eskon JBL-Volvokin kävi Joensuussa ja sattuipa samana päivänä paikalla olemaan Pasi Harju-Heikkilän Jurassic-Jetta! Soittokilpahan pojille siitä tuli, kun kaksi Suomen kovaäänisintä autoa sattui paikalle. Kyllä siinä maa tärisi...
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Herätelläänpäs tämäkin pölyyntynt threadi henkiin, kun ei näin yön pimeinä tunteina taas muuta tekemistä ollut, kun surffailla vanhoilla autostereosivuilla kadonnutta nuoruutta muistellen... :wink:

Tässäpä aika hyvä muistojen lähde niille, jotka jo vanhan liiton aikana olivat kuvioissa mukana: http://picasaweb.google.com/smtsolution ... l=true#100

On aivan mahtava valikoima kuvia viime vuosituhannen puolelta. mikä ainakin itselle oli meidän harrastuksen kulta-aikaa. Nyt ei ole tapahtumissa enää kuin rippeet jäljellä noiden aikojen tunnelmista. :cry:

Kuvissa vilahtelee tuttuja nimiä deppapuolelta: Jorma Kallion ja Aki Pyrrön Hiacet, Asko Hirvikorpi Rytmi-Ritmo, Lönkyn alkutaival painepuolella Mazdan kanssa, Swipen Ford Express, Adam Boijen "Crank Rover", jonka ainakin Mako muistaa vuoden 1998 finaaleista Turkusessa edellisessä trimmissään ilman hirvittävää laturipakettia auton ulkopuolella, Naughty Bassheadsien elikkäs Patrik Strömbergin ja Tomas Nilssonin vihreä kupla, joka vei suomalaisten deppa-autot 6-0 vuoden 2000 finaaleissa ja sai aikaan Suomen nousun maailman johtavaksi äänenpainemaaksi muutama vuosi myöhemmin meidän poikien sisuunnuttua moisesta.

Tässäpä malliksi muutamia kuvia:

Image

Adam Boijen Crank Rover varustettuna viidellä ulkopuolisella laturilla, jotka saavat käyttövoimansa maasturin voiman ulosotosta. Sisusta autossa oli tehty kaakeleista!


Image

Naughty Bassheadsien kahdella Digital Designsin subilla ja kahdeksalla vahvistimella kalustettu kupla, jonka voittokulkua olin seuraamassa vuoden 2000 finaaleissa.


Image

Lönkyn Mazdan takapenkkiosasto. Yksi kuvan subeista on nykyään allekirjoittaneen paine-Nissanin rattina, kun kisan tiimellyksessä volumen kanssa sattui pieni vahinko ja pari kartiota löytyi Mazdan lattialta... Toinen hajonneista subuttimista löysi muuten myöhemmin paikkansa legendaarisen Timangin ohjauspyöränä. Nissanissa subiratti oli kuitenkin aikaisemmin... 8)

Oi niitä aikoja!
Mitään ennoo ottanut!
Post Reply