Autohifi, amisten puuhasteluako?

Yleistä keskustelua

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Autohifi, amisten puuhasteluako?

Post by MakeS »

Jonkun verran vieraskirjassa esitetystä kritiikistä provosoituneena ajattelin aloittaa uuden topicikn missä pohditaan autohifin merkitystä harrastajien keskuudessa.

Mitä autohifi on ja kuka sitä harrastaa?Minkä helvetin takia koko harrastajakunta mielletään peltejä rämisetteleväksi pimppiksen kiertäjiksi..

Itse aloitin autossa tapahtuvan musiikin vakavamman harrastamisen noin 15 vuotta sitten eli olin silloin
jo reilu parikymppinen ja siitä myös heräsi kipinä kilpailutoimintaan, jota on siitä lähtien jatkunut muodossa tai toisessa, nykysellään tuomaritehtävissä Emma Finlandissa ja EastAudio ry:n toiminnanjohtajana.

Myös kotihifi puolella voin katsoa olevani musiikin suurkuluttaja, matkan varrella laitteistostani on löytynyt yli 100000 fim sisältäviä kokonaisuuksia, edelleen levy kokoelmastani löytyy yli 4000 äänitetettä eikä niistä montakaan ole piraatteja tai kopiota..

Olen myös soittanut eri instrumenntejä 14v lähtien ja kiertänyt Suomea erillaisissa säälittävissä kokoonpanoissa..Myös live tilaisuuksia niin rock,pop,jazz kuin Mahler osastokin on jokavuotista kauraa..

Autoäänentoistoon suhtaudun suht vakavasti asentaen ja säätäen laitteiston, turvallisesti ja soimaan luonnollisesti, jonka olen haluttaessa valmis myös demoamaan..toisaalta taas niin että samanmoisten mielenhäiriöisen seura kiinnostaa ja huumori "kukkii"..

Tähän viitaten ihmettelen suuresti sitä että harrastustani pidetään AmisTeiniCorolla, YHTÄÄN VÄHEKSYMÄTTÄ tätäkään ihmisryhmää koska olen itsekkin ollut sitä, hirvityksenä, jota se jollekkin rajoittuneelle molopäälle tuntuu olevan..

Monelle meistä, ainakin itselle, voin kertoa asian olevan elämäntapa, ei yhtään sen suurempi eikä pienempi asia.


Runsaista kannanottoja ja omia kokemuksia kaivaten,

Markku Sivonen
EastAudio ry.
Raili se on mun rattoni!
User avatar
Mako
Hallitus
Posts: 464
Joined: Sun Oct 19, 2003 21:24

Vs: Autohifi, amisten puuhasteluako?

Post by Mako »

Mitenkäs taas tulikin meileeni jo ammonin asiasta keskulleena lausahdus että "...painakkoo pahkaannu hivistit minen teijän tautta en yöuniani menetä..." :>

Joo kyllähän se voi joidenkin mielestä kulminoitua tää autohifin harrastus sellaiseksi Amispoikien jumputukseksi johon kastiin kohta itsekkin SAAN kunnian kuulua, kun kouluun meen mut antaa jokaisella olla mielipiteensä. Tuskin ainakaan se vanha setä Lieksan tapahtumassa on
harrastukseemme negatiivisella asenteella asennoituva kun paikalle tuli ja asennusapua ladaansa pyyteli ja sai. Siitä kiitos ja kumarrus Kortelaisen Tomille ja Smuran Mikalle ja vielä ILMASEKSI laiteltiin. Varsin oli kaveri yhtä hymyä korviin saakka.

Tosiaan harrastus on minullakin alkanut noin 14v sitten eli heti kun kortin sain. Kalustoa ja kaikenlaista laitetta on käsien läpi menny varmaan uuden auton verran mutta entäs sitten, mikä harrastus on tänään ilmaista.

Monia harrastuksia on tullu harrastteua mm lauluakin on tullut harrastettua 11 vuotta josta 6 vuotta sm tason kuorossa, mut tää on ainut joka on jäänyt ja vissiin ja jotenkin tuntuu et jää pois kun on multaa pari metrii päällä sillä harrastushan ei ikään katso ;).

Äärimmäisen mukavaa on porukassa harrastaa ja tosiaan sitä läppääkin heittää ja mikä parasta kun paljon on porukkaa koolla niin voi niitä vinkkejäkin kysellä ja mielipiteitä jakaa ja mikä tärkeintä saa potkia renkaita. Mikä parasta taas kööri koolle la ja jauhamaan joutavia :D

Elämäntavasta puheen ollen sitähän se harrastus on parhaimmillaan ja sitähän tää on.

Tässäpä mielipidettä kerrakseen... :D
User avatar
Jarkko
Jäsen
Posts: 302
Joined: Mon Jul 26, 2004 20:22
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Autohifi, amisten puuhasteluako?

Post by Jarkko »

Mielestäni näitä amisluukuttelijoita on aivan turha kutsua edes autohifisteiksi, koska jos autossa on asennettu kuusysit ja 18 tuuman subbari, niin tuskimpa luonnollista ääntä on tulossa. Valitettavasti moni todellinen autohifistikin mielletään tähän popittelijoiden, jonka takia koko harrastus leimautuu.
Autohifi on todella mielenkiinntoinen ja vaativa harrastus, enkä väitä tietäväni siitä paljoakaan. Tämä johtuu siitä että harrastustaustaa löytyy vasta parivuotta, mutta kiitos samanhenkisten tiimikavereiden, olen oppinut taas paljon uutta ja mielenkiintoisia keskusteluja käyty monia. Team EastAudiolla on tapahtumissa aina todella hyvä meininki ja uudet tiimiläiset on otettu mielestäni hyvin vastaan, näinhän se on oltava. :)
Ja tälle vieraskirjaan avautuneelle sen verran, että jos autohifi ei kiinnosta, niin turhia ovat nuo kommenttisi. Ei näin.

-Jarkko-
Jarkko Peiponen
Varapuheenjohtaja / Eastaudio Ry

2008 SM 1 @ eXperienced 5
2009 SM 2 @ Advanced PureSound-5
2010 SM 4 @ Advanced-7
2011 SM 3 @ Advanced-7
Member of Eastaudio Competition Team
User avatar
Jupe
Amatööri
Posts: 61
Joined: Sat Jun 18, 2005 19:34
Location: Joensuu

Vs: Autohifi, amisten puuhasteluako?

Post by Jupe »

mitähä tähän nyt sanoisi. Ammattikoulu on kyllä tullut käytyä. En minä rupea sitä kieltämään että en kuuntelisi kovalla. Parhaat kommentit on kaverilta joka sanoi että "Sun tulon kuuli jo vatruskan leipomolta" hänen itsensä ollessa kyseiseltä leipomolta noin 300 metrin päässä. Minun mielestä asia on näin että jos steroihin uhrataan rahaa niin miksi niillä pitäisi uutisia kuunnella. Kyllä minä niitä käytän! Auto myöskin nykyään rämisee ihan p****leesti mutta kun rahaa on vain rajallinen määrä niin vaimennusta ei ole vielä saanut järjestettyä. Ja tuosta musiikkiharrastuksesta itsessään. Nuorena miehenä soitin rumpuja viitisen vuotta.
Autohifi kärpänen on puraissut vasta nyt viimeaikoina kun on saanut neuvoja alan todellisilta tuntijoilta (Suurkiitos MakeS:lle) ja harrastukseksi sitä kai jo voi kohta sanoa. Lisää tulee rahojen salliessa ja kyllähän maailmaan ääntä mahtuu!
No risk, No fun!
User avatar
Markus
Jäsen
Posts: 20
Joined: Thu Feb 26, 2004 17:08

Vs: Autohifi, amisten puuhasteluako?

Post by Markus »

Amis aikaan alkoi oma harrastelu ja tietenkin aivan perus kuusyseillä ja mahdollisimman suurella subilla oli todella hienoa rämistellä ympäri kylää,Tosin jonkunlaisesta vaimennuksesta huolimatta rämisee yhä.Ei tämä harrastus ole kyllä mitään amistouhua ei vaikka corolla alla onkin.tuo mielipide on varmaan tullut sellaisen suusta joka ei ole päässyt kuuntelemaan hyvin soivaa autoa.Päätän puheenvuoroni käyttämääni mietelauseeseen:on tämä parempi harrastus kuin mummojen potkinta.
Savun hälvettyä tarkastamme kytkennän
Post Reply