Mitäs autohifi teille merkitsee??

Yleistä keskustelua

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Mitäs autohifi teille merkitsee??

Post by MakeS »

Eli tämmöistä lietson, lähinnä tuon hifilehden foorumista luetun innoittamana.

Kuvittelisin että tälle "nipulle" autohifi on jollain tavalla tärkeämpää kuin YLEX:n tai KISS FM:n kuuntelu työmatkalla.

Itselle autohifi on jo jollainlailla elämäntapa, kiva harrastaa ja jos jotain voi ohjeillaan jelpata niin hyvä niin.

Mitä te autohifiin liittyen tunnette??Parempaa ääntä??Asennus innokkuutta?? *)
Että voi "supettaa" kaverille miten kovaa/hyvin kuuluu, miten hyvältä laitteet näyttää..??

Kontra kotihifiin, jota olen harrastanut noin 15 vuotta,
laitteistoja ollut ääripäästä toiseen, jos jollekkin kertoo nimet ARC, Duntech,Meridian, Tandberg,Oracle,Audio Physic jne...
jotakin niin varmaan ymmärtävät yskän..

Eli Musiikkia on tullut harrastettua myös nojatuolista ja
elämykset ovat aivan verrattavissa niihin mitä olen PARHAIALLAAN autossa kokenut.Todettakkoon kättelyssä etten omassani.Herrojen Heikkinen ja Rankonen autoissa olen ollut lähellä sitä mihin kotisettini on pystynyt.

Auto on haastava äänentoiston suhteen ja juuri tuo haasteellisuus viehättää minua.Voin tehdä todella paljon äänentoiston eteen pelkästään asennusteknisillä seikoilla
eli eikun rohkeasti vain kokeilemaan..ensimmäinen suuntaus ei välttämättä ole paras..

Aivan vastaavaa voi kokea kotihifissä eli kaiuttimen paikat elävät ja löytävät oikean paikkansa vasta tuntien hakemisen jälkeen.Toki muuttujat ovat paljon vähäisemmät kuin autossa eli monesti helpomalla pääsee.

En malta edelleenkään olla puhumatta ns. luonnollisen äänetoiston puolesta eli ihmiset, jäsenet..Kuunnelkaa laitteistoa säätäessänne semmoisia ääniä jotka tunnette.Ihmisääni on aika hyvä referenssi josta lähteä.
Ei ole vaikeaa verrata toistettua ihmisääntä luonnolliseen.Jo siitä saa viitteitä siitä jos basso- tai Diskanttipäässä on jotain todella vialla.Siitä on hyvä lähteä "viilaamaan" sointia paremmaksi kun toistettu ääni on yhtä luonnollinen kuin oma...


Toki myönnettävä on, että kaikille meille eri asiat antavat eri tuntemuksia, toisille basso on se mikä sykähdyttää ja toiset sitten etsivät stereokuvaa ja soittimia ja sävyjä tjsp..

Summasummarum..

Mitäs sinä haluat autohifiltä???

Mikä siinä viehättää??
Raili se on mun rattoni!
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: Mitäs autohifi teille merkitsee??

Post by Webmastaah »

Hirmu sepustuksen on Make jaksanut naputella :>

Itselläni ei ole oikein mahdollisuutta harrastaa kotihifiä johtuen lähinnä asuinpaikasta ja hellasäröstä :>

Rakentelussa pahin into loppui 2000 kesällä ja sen jälkeen ei ole saanut käytännössä mitään aikaiseksi. Nykyisellään on hirveän vaikeaa saada itseään pajalle ja kaikki projektit jäävät väkisinkin kesken. Ei siis oikein innosta enää aloitella mitään uutta ja maksaa rojuista jotka napottavat jossain pajan nurkalla... Niinpä Nissanin "hifistys" painepuolen jälkeen onkin tilattu alihankintana kaverilta :o (Noloa...)

Kuuntelu sentään vielä joskus innostaa, mutta kun oma auto ei soi käytännössä mitenkään niin intokin loppuu saman tien kun autoon istahtaa. Muutaman kuukauden kun on välillä kuuntelematta niin jaksaa ehkä tunnin pari kuunnella. Toivottavasti uusi etupää kuullostaisi siltä että siitä voisi nauttia...

Lada soi huomattavasti paremmin kuin Nissani mm. stereokuvallisesti ja äänikenttäkin on tuulilasin korkeudella. Beissipuoli jää tietysti vähän tumpuksi noilla laitteilla, mutta eipä tuollaisilla satsilla (Kannettava Mp3-soitin, 2-kanavainen vahvari ja 6,5 puolikkaat heijastettu tuulilasin kautta) voi maanjäristysbassoja tullakaan. Ladassa musiikkia tulee sentään kuunneltua ajossa jonkun verran.

Eipä siis voi puhua paljon harrastuksesta minun kohdalla...
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
Mako
Hallitus
Posts: 464
Joined: Sun Oct 19, 2003 21:24

Vs: Mitäs autohifi teille merkitsee??

Post by Mako »

Joo mie ainakin pidän autohifi harrastusta rentouttavana elämäntapana. :D Katkasee mukavasta arjen mietteet, kun laittaa maskin naamalle ja hartsin haisemaan sekä rälläkän laulamaan, "voi sitä pölyn juhlaa". ;)
Sen verran paljastusta itsestäni että harrastin aikoinaan laulua ihan SM.1:sen tason kuorossa joten voi olla, että peilaa myös tää harrastuskin sieltä. :glad Välillähän ne kamat jää nurkkaan ja aivot vaan tekee projektia, mutta eihän sitä harrastuksesta pidäkkään stressiä ottaa. Että näin minä koen harrastukseni.
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Mitäs autohifi teille merkitsee??

Post by SecondWave »



****
AdminEdit: Taas on ilmeisesti jokin bugi yllätänyt viestiä muokatessa, pistä vaan P2 uutta viestiä kehiin /Kimmo
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
mrbean
Jäsen
Posts: 124
Joined: Tue Sep 16, 2003 19:20
Location: Ylivieska

Vs: Mitäs autohifi teille merkitsee??

Post by mrbean »

Kannan tähän keskusteluun nyt oman korteni!

Vaikka monet arvostaa koti hifiä niin minä pysyn aina ja ikuisesti AUTOHIFIN ystävänä.
En kuitenkaan lähde haukkuman(murrrr) kotihifin kannattajia.

Itse kuitenkin nautin suunnattomasti kun pääsee kunnon hifi autoon musiikkia kuuntelemaan.
Itse Myös päätin rakentaa autoon kunnon äänentoiston koska kilometrejä tulee yli 32 tuhatta vuoteen.
Niin ja musiikki ei tule radiosta vaan ihan cd-levyiltä.
Niin nykyinen "Hifiasennus "on sieltä ja syvältä mut asia korjaantuu kun maksalaatikko on ajokuntoinen ja äänieristetty.
Tiivistettynä loppuun kunnioitan ja arvostan autohifiä!
KU MÄ OON ISO NIIN SIT MÄ OSTAN TÄMMÖSEN
User avatar
KimmoT
Kunniajäsen
Posts: 625
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:42
Location: Kontiolahti
Contact:

Vs: Mitäs autohifi teille merkitsee??

Post by KimmoT »

Itse olen vasta aikas "Newbie" tämän hifin (niin autossa kuin kotonakin) saralla. Kyllähän ns. perusteet on ollut hanskassa mutta mitään sen suurempaa AHAA-elämystä ei ollut päässyt syntymään. Sit tuo Kuparinen aloitteli rakentelemaan kunnolla soivaa autoa ja samalla vähän itsekkin sotkeuduin :D

Nyt lähinnä ollaan vielä opettuluasteella, seuraillaan mitä kaikkea voi tehdä ja miten, jospa sitä joskus rakentelisi omaankin autoon jotakin, aika näyttää, suunnitelmat taitaisi olla jo valmiinan Jannen päässä mutta ei vielä uskalla laskea miestä "irti" :)

Luulen, että ensimmäiset kunnon panostukset tällä "hifiurallani" suoritan tuonne kotiin, tosin vielä asuinolosuhteet (vuokrarivari) ei ole parhaat mahdolliset ja pitääkin vielä vähän toppuutella...

Minulle hifi merkitsee mukavaa "elämäntapaa" ja harrastusta samanhenkisten kavereiden kanssa, unohtamatta radion kuuntelua työmatkoilla :>
"Kun olet pulassa mumise, kun olet kusessa delegoi!"
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Mitäs autohifi teille merkitsee??

Post by SecondWave »

Niin kokeillaas uusiksi tää kirjotus...

no en nyt muista mitä minä sinne sepustelin mutta, pointti oli varmaan siinä että harrastus ja rentoutumis pohjalta tätä auto- ja kotihifiä olen rakennellut..

vastakappaleeni joskus totesi asiaan näin: "sie olet kyllä huomattavasti rennompi ja tyytyväisempi ko sie olet autotallissa pari tuntia touhunnu juttujas" :D kaippa tuo kertonee hieman siitä rentoutumisesta

Kotihifinä lähinnä homma painottunut tuonne kotiteatteri puolelle kun kotona musa on yleensä vaan taustalla. Ja niitä leffoja sitten tulee tuijoteltua aikasta tiuhaan;) Toiveissa vaan saada joskus sen kokonen kämppä että voi kunnolla ämyrit suuntailla ja asetella kohilleen... Vaikka kyllähän kotona on mukava joskus täräyttää musa soimaan ja siemailla kupponen kahvia ja kuunnella...

Musiikki tulee autossa melkein aina CD:ltä ja mikäs mukavampi tapa rentoutua ko ajella ja kuunnella esi perunateatteria :D

Mutta kyllä minun hifit on rakennettu mulle eikä esim esiteltäväksi auton muodossa... Minua ei kyllä ihan vähästä kisaamaan saisi, mutta toki arvostan noita kisailijoitakin suunnattomasti heiltähän se suurin suuntaviiva tulee näihin hommiin.
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
simop
Hallitus
Posts: 47
Joined: Thu Sep 04, 2003 20:56

Vs: Mitäs autohifi teille merkitsee??

Post by simop »

Parhaimmillaan autohifi on ollut todella antoisa harrastus. Tuntuu hyvältä kun huomaa oppineensa jotain uutta tai saaneensa aikaan ehkä sellaista näkyvää tai kuuluvaa joka antaa muillekin asiasta ymmärtäville jotakin kommentoitavaa.

Tällaiselle perheelliselle ja työssä käyvälle harrastajalle mittavampien projektien toteuttaminen tuntuu välillä saavuttamattomalta unelmalta (kaverit soittaa poskeaan kun autoon ei ilmesty mitään puoleentoista vuoteen :glad ) mutta kyllä tässä koko ajan suunnitellaan uutta systeemiä. Kaikkea toivoa ei siis kannata menettää....

Joskus on kokouksissakin kyselty, mitä porukka odottaa Eastaudio toiminnalta. Kyllä voisi olla hauskaa jotenkin järjestää vaikka jonkinlaista kimpparakentamista. Siinä saattaisi jokainen oppia jotain ja varmasti tulisi jotain näkyvääkin aikaiseksi. Ajatuksia? Ideoita? Kommentteja? Terveisiä?

Näin on Simokin korkannut keskustelupalstan käytön, jatkoa odotellaan!
Eastaudio ry:n pj
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: Mitäs autohifi teille merkitsee??

Post by Webmastaah »

Auh! Vähän on takamus kipeänä kun putosin penkiltä järkytyksestä... siis Simo avasi sanaisen arkkunsa meidän keskustelupalstalla ! :>

Mitään ennoo ottanut!
User avatar
KimmoT
Kunniajäsen
Posts: 625
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:42
Location: Kontiolahti
Contact:

Vs: Mitäs autohifi teille merkitsee??

Post by KimmoT »

Tervetuloa palstalle Simo, toivottavasti jatkoakin seuraa :D :thmbup

"Kun olet pulassa mumise, kun olet kusessa delegoi!"
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Mitäs autohifi teille merkitsee??

Post by MakeS »

Ajattelin itse kun tämän jutun juuren aloitin että tulee olemaan varmaan hiukka vaikea aihe.Erittäin mukava on ollut lukea kommentteja ja keskustelua mitä tämän tiimoilta on herennyt.

Toisille tämä on elämäntapa ja toiset taas harrastaa saadakseen mukavuutta autolla ajamiseen jos oikein tulkitsen???...

No niin ajattelinkin olevan..ja niin täytyy ollakkin.

Veli Simo heitti mielestäni hyvän punaisen langan ilmaan, tiimihommaahan tässä haetaan mutta jokainen tuntuu kuitenkin monesta eri syystäkin tosin, nyhräävän omissa oloissaan.Simon kanssa on harrastettu jo pitempään nk.YYA toiminataa ja tullaan varmasti jatkossa harrastamaan enemmänkin.Kemiat sopii kivasti yksiin ja tulostakin syntyy.Onhan meillä mielestäni laaja tiimi ja kuka haluaa osallistua työskentelyyn niin, tervetuloa!Ei siis tarvitse olla mikään "tekijämies" koska jokaiselle löytyy ihan varmasti sopivaa hommaa..Kokemuksesta tiedän että jonkun lasikuitu panelin hiominen ja paklaaminen on tosi vittumaista hommaa, kun taas keinonahnan venyttäminen liimoineen on jo ihan kivaa sen jälkeen kun on viikon hinkutellut eri karkeuksilla muotoa paneliin..toki senkin voi ryssiä totaalisesti..(veli JanneK tietää..;)) eli mitä haluan sanoa on se että vain tekemällä oppii ja kuka haluaa oppia, ei oikotietä ole..kun taas seuraa ihmisiä jotka ovat jo omat "kuoppansa" kaivaneet ei tarvitse tehdä samoja virheitä, vaan voi oppia "konkareilta".

Tällä foorumilla tullaan tiedottamaan kun jotain asennuksia aloitellaan joista voisin ajatella että jollekkin on hyötyä.Ja toivon ,jäsenten mukaan tulemista, koska silloin kun itse touhuja aloittelin, ei kukaan Järveläisen Ranen lisäksi, antanut minkäänlaista vinkkiä, vaan kaikki oli taatusti kokeiltava itse!!

Juttelin puhelimiste viikolla Kiikolan Juhan(KS Illusions) kanssa ja ovat miettineet jonkin asteista autohifin ABC hommaa jossa harrastuksen pariin vasta tulleita infottaisiin sen perusteista.Kuulostaa hyvältä idealta ja jotain vastaavaa voisin kuvitella meidänkin tiimin tulevaan syksyyn.

Mutta, ideoita, kommentteja lueittuihin???

ps.Simo, se ei ole hitautta vaan harkitsevaisuutta!!!
Raili se on mun rattoni!
User avatar
Mako
Hallitus
Posts: 464
Joined: Sun Oct 19, 2003 21:24

Vs: Mitäs autohifi teille merkitsee??

Post by Mako »

Perheelisenä voin itsekkin kommentoida ja yhtyä simon kommenttiin ettei sitä aikaa noin vaan puusta revitä kun on muutakin tekemistä. ;) :bulb Tossa kimpparakentelu ideassa on todellakin järkeä, joskus voi tarvita apua, ideaa ja muutenvaan juttuseuraa, :glad. Menee päivä nopeaan joskus meidänkin tallilla täällä lieksassa kun on kerralla porukkaa paljo paikalla. :sad1 Harmi kun täältä lieksasta on vaan sinnepäin pitkä matka. Joskus olis mukava ihan tiimiläisten kanssa porukassa temmeltää autojen kimpussa, lois vähän yhteishenkeä lisää. :thmbup
User avatar
mrbean
Jäsen
Posts: 124
Joined: Tue Sep 16, 2003 19:20
Location: Ylivieska

Vs: Mitäs autohifi teille merkitsee??

Post by mrbean »

Päätin avata vielä "suuni" kun tuli sanottavaa vielä on!

Toiset sanoo et ei kerkee tehdä autolle mitään ku on perheellinen!
No sit mä oon laiska tai jotain sinne päin kun autolle ei tapahdu mitään vaikka en ole vielä perheellinenkään.

No, toivottavasti asia vähän paranee kun sain ton uuden projektin työnalle.

Siitä yhteisestä rakentelu tuokiosta oisin kiinnostunut ku tulee ensimmäistä kertaa asennettua autoon lasikuitukoteloita ja keinonahkaa.

Rakentelu tuokiosta pitäs saada vain infoa hyvissä ajoin koska olen pitkä matkalainen ja ei se lähtö onnistu ihan kolmen päivän varotusajalla!
Niin mulla on hidas sytytys!
KU MÄ OON ISO NIIN SIT MÄ OSTAN TÄMMÖSEN
Post Reply