Nightwish: Amaranth

Keskustelua kotiäänentoistosta

Moderator: Moderaattorit

User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Post by SecondWave »

Tuo islander on muuten minunkin mieleen olevia biisejä.. siinä on jotain niin kelttimäistä että...

Mutta kieltämättä tuollainen mittareiden kanssa vehkeily menee minulta yli, mutta mutta harrastukset kullakin. Levyä tuskin kuitenkaan kannattaa tyrmätä paskana jos siellä on tehty jotain miksauspöydällä. Uskoisin että levyn teossa on tehtävä aika monta kompromissiä kaikkien kuulijoiden huomioon ottamiseksi.

Musiikin kuuntelijoita on varmaan kolmea eri sortti: hifistelijät mittareiden kanssa, peruskuuntelija mp3 soittimineen ja noiden välimuotona olevat todelliset musiikin kuuntelijat. Itse omasta mielestäni lukeudun tuohon viimeiseen ryhmään. On mukava kuunnella hyvin toteutettua levyä, niin että levy on ehjä kokonaisuus, hyvin miksattu, dynaaminen, soitinten/laulun tasapaino toisiinsa nähden , tunnelman välittyminen, tilan tuntu jne.

Levy on jo minusta erittäin onnistunut jos voit sitä kuunnellesasi laittaa silmät kiinni ja "nähdä" levyllä soittavat artistit, siis jotenkin pystyt eläytymään siihen musiikkiin. Tässä tapauksessa Nightwishin levy on todella onnistunut.
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

No pitihän se minunkin sitten kuunnella tuo levy, kun sitä nyt on tälläkin palstalla niin paljon hehkutettu.

Ensimmäiseksi vaikutelmaksi tuli jotenkin kohtuullisen tuhnu saundi ja heti perään aivan tolkuton taso. Muilta levyiltä dynamiikkaa sisältäviä kappaleita pystyy päivällä kuuntelemaan noin -17 dB:n tasolla ja tätä ei pystynyt nostamaan yöaikaan -45 dB:tä kovemmalle, koska subi olisi alkanut herätellä naapureita. Muutenkin alarekisterissä tuntui olevan vähän liikaa tasoa, koska midaria ei saanut läimimään mitenkään kunnolla ilman että olisi mennyt koskemaan subin säätöihin pienennysmielessä (jota en siis tehnyt). Yhtenä huomiona huomasin myös siirteleväni itseäni koko ajan sivusuunnassa kuuntelupaikalla, kun yritin saada stereokuvaa asettumaan kohdalleen, aivan kuin tallenteessa olisi ollut vaihevirheitä. Jotenkin jäi vain minulle tumppu vaikutelma koko levystä. Ei oikein kolahtanut siis minulle, mutta enpähän minä muutenkaan mitenkään tämän genren suurimpia fanittajia ole.

Pitänee huomenna kokeilla päivän aikaan, josko tuo toimisi paremmin vähän isommalla tasolla ja testata vielä se akustinen kakkoslevykin. Tällä kuuntelulla parhaaksi kappaleeksi jäi For The Heart I Once Had.

Sivos-Make ei varmaan tämän arvostelun jälkeen sano enää päivääkään ja demoissakin joudun varmaan sikaosastolle tästä eteenpäin :lol:

Makuasioistahan voi tietysti aina kiistellä...
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Post by SecondWave »

:1offtobic

maku asiat on kiistelyä varten :twisted:
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Post by SecondWave »

Liittyen nightwishiin... Onko kukaan muuten menossa bändin Joensuun keikalle?

Itse kävin tuossa juuri ostamassa lipun ja jäljellä tuntui vielä muutamia olevan jotta eikun kaikki kynnelle kykenävät mukaan!
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
Mako
Hallitus
Posts: 464
Joined: Sun Oct 19, 2003 21:24

Post by Mako »

Joo, Menossa ollaan. Ostelin lipun tossa alkuviikosta. Jos vaan mitään mullistavaa estettä ei tuu niin sinnehän sitä pitää mennä.
User avatar
uuniperuna
Jäsen
Posts: 136
Joined: Tue Jun 21, 2005 13:50
Location: Joensuu

Post by uuniperuna »

Kyllä olen menossa, mutta järjestystä pitämään. Pitäähän jonkun kattoa teidänkin perään, että ei ihan konttailuksi mene se touhu. :)
Sitä saa mitä tilaa...
User avatar
Jarkko
Jäsen
Posts: 302
Joined: Mon Jul 26, 2004 20:22
Location: Joensuu
Contact:

Post by Jarkko »

Kysytkin vielä oonko menossa.. :D Tottakai!! Ei kai Joensuun Areenan historian kovimpaa esiintyjää voi ohittaa, joten kaikki kipinkapin lippuja hankkimaan :)
Jarkko Peiponen
Varapuheenjohtaja / Eastaudio Ry

2008 SM 1 @ eXperienced 5
2009 SM 2 @ Advanced PureSound-5
2010 SM 4 @ Advanced-7
2011 SM 3 @ Advanced-7
Member of Eastaudio Competition Team
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Nyt on sitten kakkosvaihe ohitettu tuossa testissä. Vaihdoin myös testilaitteiston vähän järeämpään eli laitteistona Gradient Evidence MkII:t ja niitä pyörittämässä vähintäänkin riittävän laadukas Classé CAP-151 vahvistin. Viimeisessä testisessiossa käytin Sennheiserin raskaamman sarjan kuulokkeita ja mm. operaatiovahvistimien osalta modattua kuulokevahvistinta.

Laitteiston laadun parantuessa ei voinut sanoa samaa ulostulevan äänen laadusta. Kuulokkeilla tosin bassojen seurattavuus parani jonkun verran, mutta muuten mentiin aika lailla ensimmäisen testisession linjoilla. Välillä tuli vähän sellainen "Itsekö miksasit? No mistäpä arvasit?" -olo. Kakkoslevyn instrumentaaliversiot olivat jossain kappaleissa jopa toimivammat kuin "normiversiot".

Faneille levy tarjoaa varmaan enemmän antia kuin minulle, koska musikaalisesti levy ei sen kummemmin iske allekirjoittaneelle. Tuon levyn kohdalla ainakin omasta mielestäni on kuitenkin aivan turha puhua jotenkin erikoisen hyvin tuotetusta levystä. Pitänee vielä viikonlopun demossa kuunnella levyä autolaitteilla, mutta vähän epäilyttää bassopään toimivuus autosubeilla, kun tuotos ei useamman tonnin kotivehkeilläkään pysy kontrollissa.

Eli summa summarum, Nightwish -faneille ja omassa genressään varmaan toimiva levy ja hyvä ostos, mutta absoluuttisesti kuunneltuna ei mitenkään erikoisen taidokkaasti tuotettu levy minun mielestäni. Mutta ettei mene ihan pelkäksi dissaamiseksi: Oli siinä muutama kunnon koukku kuitenkin mukana, jokunen melodia jäi kyllä soimaan päähän, täytyy myöntää :wink:

Ja suosikkikappaletta ei tarvinnut vaihtaa ensimmmäisen session jälkeen, kunhan malttaa kelata siitä alun yli...
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
Miklu
Jäsen
Posts: 134
Joined: Sun Feb 05, 2006 19:58
Location: Joensuun

Post by Miklu »

uuniperuna wrote:Kyllä olen menossa, mutta järjestystä pitämään. Pitäähän jonkun kattoa teidänkin perään, että ei ihan konttailuksi mene se touhu. :)

:D hoh, kenenkähän perään sitä pitää kattova :p
mutta tänään tuli lippu ostettua
jos ei nukuta ja koittaa väkisin nukkua, niin sehän on väkisinmakuuta
User avatar
uuniperuna
Jäsen
Posts: 136
Joined: Tue Jun 21, 2005 13:50
Location: Joensuu

Post by uuniperuna »

Minähän olen siellä selvinpäin kun töihin sinne menen, eli ei minun perääni tarvitse siellä kattoa. Vihjailetkos nyt jostain reissusta minulle? :roll:
Sitä saa mitä tilaa...
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Post by MakeS »

Nyt on sitten kakkosvaihe ohitettu tuossa testissä. Vaihdoin myös testilaitteiston vähän järeämpään eli laitteistona Gradient Evidence MkII:t ja niitä pyörittämässä vähintäänkin riittävän laadukas Classé CAP-151 vahvistin.
Ok, nyt kun aletaan hifistelemään en malta olla kysymättä:

-Onko ko laitteiston sähkön syöttö kunnossa eli onko KOKO laitteisto kytketty esimerkiksi niin että taloyhtyiön jakamosta tai jos on omakotitalo
niin sähkö pääkeskukselta otettu oma 16a syöttö SUORAAN hifipistorasialle?
Jos on, niin onko siitä eteenpäin huolehdittu siitä että vahvistin saa sähköä kunnollista (tyyliin Shunyata) virtapiuhaa pitkin. Jos on, niin onhan huolehdittu siitä että verkon absoluuttinen vaihe eli töpseli on oikeinpäin syötössä? Ja jos on niin mennään varsinaiseen laitteiston kaapelointiin joka on kokeiltu lukuisien eri vaihtoehtojen seuruksena laitteiston muihin sävyihin sopivaksi? Luonnollisesti kaikki laitteiston eri komponentit on vaimennettu eri tavoin (piikkamatolla, tassuin?). Ja viimeiseksi tila on sovitettu eritavoin vaimentamalla niin että jälkikaiuntaaika on optimaallinen? Ja kun tämä kaikki on kunnossa voimme todeta sen että ainakin Jyryntie 26 systeemissä Nightwish soi niinkuin minä haluan sen kuuluvan..

Saivartelua, elä Pete hermostu.. =)
Raili se on mun rattoni!
User avatar
uuniperuna
Jäsen
Posts: 136
Joined: Tue Jun 21, 2005 13:50
Location: Joensuu

Post by uuniperuna »

Tuosta päätellen Makella on asiat kutakuinkin tuolleen toteutettuna? :)
Sitä saa mitä tilaa...
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

uuniperuna wrote:Tuosta päätellen Makella on asiat kutakuinkin tuolleen toteutettuna? :)
Onpa toki Makella varmastikkin noin ja nuohan ovat ihan minimivaatimukset. Sähkön laatuun vaikuttaa tietysti myös kellonaika, yleensä yöaikaan saa parempaa sähköä. Myös kaiutinkaapeleiden korkeus lattiasta vaikuttaa ääneen, eli eritasoisia korokkeita kannattaa kokeilla lattialla vahvarin ja kaikattimien välillä. Lisäksi kannattaa käyttää erilaisia ja eri materiaaleista tehtyjä painoja laitteiden päällä jne...

Vakavasti ottaen olen ihan satavarma, että itse en kuule ainakaan yhdenkään Maken mainitseman sähkönsyötön parannuksen aiheuttamaa eroa ääneen. Siihen en ole tarpeeksi kultakorva. Akustoinnin vaikutus on tietysti asia erikseen, sitä en kiellä. Enkä kiellä myöskään sähkön ja kaapeloinnin vaikutustakaan, mutta en vain itse hyvin todennäköisesti huomaa niiden eroa. Eli vastauksena Maken kysymykseen, ei, laitteiston säätämisessä ei oltu menty kysymääsi kategoriaan suurimmalta osin.

Kauashan tämä karkasi alkuperäisestä aiheesta, mutta pointtini oli se, että vertailulevyinä käyttämäni materiaali oli vain paremmin tuotettua kuin tämä thereadin käsittelemän Kiteeläisen pumpun uusin levy, noin niinkuin minun mielestäni. Vaikeahan sitä on tietysti verrata, kun en juuri ko. genren musiikkia omista ja voihan se olla, että lopputulos on ihan tarkoitettu juttu. Varmaksihan asian tietää vain tuotantoryhmän poppoo ja me muut vain arvailemme. Mahdollista on myös se, että minä kuvittelen vain koko jutun. Myös mahdollista olisi se, että jos minä fanittaisin enemmän ko. bändiä ja kuuntelisin sitä myös muuten kuin testimielessä, niin tulokset voisivat olla eriaiset.

Pääasiahan lienee kuitenkin se, että se teidän mielestä soi hyvin ja eikös se riitä? Ei yksi soraääni joukossa pitäisi siihen mitenkään vaikuttaa ja tämänkin threadin perusteella minun arvioni mahtuu aivan mainiosti tämän kuunteluarvion virhemarginaalin rajoihin ja voidaan ohittaa. Keskimäärinhän se on edelleen tällä otannalla vielä hyvän/erinomaisen rajamailla? :wink:
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Post by MakeS »

Vakavasti ottaen olen ihan satavarma, että itse en kuule ainakaan yhdenkään Maken mainitseman sähkönsyötön parannuksen aiheuttamaa eroa ääneen.
Tämä hämmästytää, koska olen aivan satavarma että kuulet sen eron jos vedetään autossa mikkihiiripiuhalla sähköt siun subivahvari arsenaalislle tai siten niinkuin sinä olet tehnyt sen?Mikä ihme tekee sen eron ettet kuvittele kuulevasi sitä kotiarsenaalissa?Ymmärrän toki ampeerit ja voltit siinä missä sinäkin mutta kiteytettynä virta kulkee juuri niin notkekasti kun putki antaa periksi? Ei se ole niin vaikeaa??Edelleen sähkön "absoluuttinen" vaihe on todettavissa "rippelijännitteenä" suht paljon helpommin laitten rungon nähden kuin autossa jossa tilanne on hankalampi.. Usko pois kun kaikki epäolennainen on kunnossa, kaikki vaikutta kaikkeen..

Myös kaiutinkaapeleiden korkeus lattiasta vaikuttaa ääneen, eli eritasoisia korokkeita kannattaa kokeilla lattialla vahvarin ja kaikattimien välillä. Lisäksi kannattaa käyttää erilaisia ja eri materiaaleista tehtyjä painoja laitteiden päällä jne...
Kaapeleiden nosto lattiasta on kokeilematta mutta epäilemättä kuka saavuttaa sillä mielenrauhan en asiaa epäröi..
Painot esimerkiksi kevyiden kaiuttimien päällä (Ensemble reference, viittaan myös musiikin ääni, MJ Kosonen) on todettu myöskin omakohtaisesti vaikuttavan kiinteyttävästi mm. bassotoiston tarkkuuteen!
Koen heittosi enemmänkin "naurahdukseksi" joten omakohtaiset kokemukset kunniaan ennen teilaamista kiitos! =) Myös erillaiset laitealustat mm. kelluvarunkoisten tai nk. jäykkien levareiden alla tuovat aivan erillaisen lopputuloksen..


Tämä ei juuri liity millään tavalla juurikaan mihinkään, kunhan irvailen sillä samalla asialla, kaikki on subjektiivistä, toiset pitää Hevistä ja ymmärtää sen luonteen, toiset tietää yleiseti ottaen miltä ne tuotannollisesti kuullostaa, on vain oltava se referenssi mihin sitä vertaa..??
Kiteen pojat kuullostaa suht paskalta yli puoleen omistavistani äänitteistä mutta lajissaan se on helvetin hyvä!

Ja edelleen suon kaikille eriävän mielipiteen asiasta, en minäkään jaksa kuunnella Bass Boomia.. =)
Raili se on mun rattoni!
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Kyllähän tuo vertaus Nisukan sähköjärjestemään liittyy minun mielestä enemmän sähkön määrään kuin laatuun. Määrällisesti 4 kpl keltaista Optimaa 350 neliön päävirtakiskoilla varustettuna erillisellä laturilla konepellin alla ja 800W:n demokäytön hakkurilaturilla riittää siihen käyttöön mihin ko. katiska on rakennettu. Ymmärsin kuitenkin viestisi kotilaitteston sähköparannuksista enemmän laadun kuin määrän kannalta kirjoitetuksi. Eli parannetaan sähköä sen viimeisen 20 metrin matkalla pihan sähkötolpasta laitteen AC-liittimiin. Tätä en kyllä mielestäni kuule, vaikka olisi kaapelit tehty kutittamalla tapetun meriketun alapäänkarvoituksesta... Sen sijaan kuulen kyllä, jos useampi kilowatti subitehoa yritetään vetää autossa puolentoista neliön MMJ:stä tehdyllä virransyötöllä.

Syön myös mielelläni väitteen älppärisottimien alle laitettavista alustoista, koska niille on jopa minun mielestäni järkeenkäypä selitys johtuen juurikin levyn ja neulan välisestä mekaanisesta kontaktista, jota tärinä tuskin hirveästi parantaa. Vastaava alusta vahvistimelle tai vahvistimen päälle laitettavat äänenlaatua parantavat (Ja ilmankiertoa huonontavat...) eri materiaaleista tehdyt kiekot ovat mielestäni taas siinä kategoriassa, ettei minun puurokorvilla kuulla mitään eroa. Sitä en kiellä, etteikö näin voisi harjaantuneilla korvilla tehdä, mutta ei minun kuuloluillani.

Kaikesta tästä porusta huolimatta olen itse esimerkiksi huomattavasti tarkempi kotiteatterisetissä kuvan- kuin äänenlaadusta. Tämän ovat varmaan jotkut minun kanssani pakosta tekemisiin joutuneet varmaan jo havainneetkin, vai? Kuva nyt vain on huomattavasti helpommin hallittavissa kuin ääni, ei tarvitse esim. rakentaa diffuusoreita tai miettiä miten se kuva nyt heijastuu näyttölaitteen edestä olevasta matosta... Kahdeksan vuotta minulla meni ensimmäiseen pehmeään liiketoistonkin rakentamiseen tietokoneella ja siihen kytketyllä progenäyttölaitteella ja mielestäni se jopa kannatti.
MakeS wrote:Ja edelleen suon kaikille eriävän mielipiteen asiasta, en minäkään jaksa kuunnella Bass Boomia.. =)
Ja just kun minä arvelin sitä huomenna soittaa, nyyh :wink:
Mitään ennoo ottanut!
Post Reply