Uus tellukka

Keskustelua kotiäänentoistosta

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
MakeMaukas
Amatööri
Posts: 94
Joined: Thu Sep 04, 2003 13:45
Location: Mikkeli

Uus tellukka

Post by MakeMaukas »

käväisin vilkuilemassa noita paikallisia liikkeitä tuossa lakkopäivän kunniaksi ja iskin silmäni 28 tuumaiseen Phillipsin kuvaputkis tellukkaan. Siinä oli joku PixelPlus sysdeemi ja herra jessys miten hyvä kuva. Oli niin terävä kuva että olisi tomaatistakin irrotella millin ohkaisia siivuja. Oli ihan HDTV:n tasoa myyjän mielestä. Parhaimmillaan vaikuttais olevan digiboksin ja dvd:n kanssa, analogikanavilla/VHS:llä ei ole mitään suurta hyötyä. Ovat vaan pirulaiset noissa liikkeissä mustapörssi ja expert ym. kaverit siirtymässä poies noista putkitelkuista ja siirtymässä taulutelkkareiden valmistukseen. Itse en ole vielä vakuuttunut taulutelkuista. Miten on muiden laita? Odottamalla jää ostamatta kaikki, mutta ei taida vielä tänä vuonna olla taulutelkkarin läpimurron aika.
pullo Jaloviinaa ja asbestihanskat...
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Uus tellukka

Post by MakeS »

Nuo PixelPlus koneet ovat kyllä kuvaltaan aivan helvetin hyviä, vertailun vuoksi velipoika osti PP koneen ja itse sitten säästin ja ostin 32" ilman sitä ja on kyllä eroa kun yöllä ja päivällä.

Itse en ainakaan kovasti ole vielä lämmennyt noihin "taulu" malleihin, sisutuksellisesti ja tilankäytön puolesta ajaa asiansa mutta muuten..sikakallita ainakin ovat..

Ja jos kuvan koko on se juttu niin halvemmalla saa KUNNON tykin ja kankaan ja kuvan koko on liki 100"..tuntuu nimittäin, vormulatkin siltä itseltään!! Tarkkuus on tietty jotain muuta mutta mitä sitten haluaa??

Jos 32" tuumaa riittää niin eikun vaan PP Philipsin ostoon!!
Raili se on mun rattoni!
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Uus tellukka

Post by SecondWave »

Mutta kyllähän tämän hetken digi lähetykset ovat kunnon kokoiselta ruudulta katsottua ihan MÖSSÖÄ, katsokaahan voicea tai subbaria tai ylipäänsä tuossa sama muksissa tulevia "mainos" lähetyksiä. Ylen muksissa hieman parempaa laatua mutta iaka paljon pakattua sekin. Kaverilla LG:n py10 42" plasma (tämän hetken parhaita hinta/laatu suhteeltaan HDTV sopivista telkuista, minusta ainakain) ja sen kokoisella ruudulla kyllä jo huomaa tuon mössöyden tai vaikka huomaanhan tuon omasta 32" finluxistakin. että ihmettelenpä vaan jos joku piiri voi tiiviisti pakatusta materiaalista tehdä kunnon terävän kuvan?

Ite katellu tässä makkariin uutta töllöä 21" himppu pieni. Hakusessa sopiva 42" plasma :) Käyttöön: tietokone, dvd, digiboksi. Mutta on vielä hieman kalliita... heh... mutta kyllä ne plasmat ja lcd telkut on kysyttyjä kun aika montaa järkevää mallia saisi odotella useita viikkoja ja jopa kuukausia.
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: Uus tellukka

Post by Webmastaah »

Kyllähän se toki on ilmeistä, että plasmalla näkyy mpeg2:n artifaktit liiankin selvästi, tavan telkku pehmentää pahimmat häiriöt katselukelpoiseksi. Ei nykyisillä digi-TV -bittivirroilla päästä lähellekään DVD:n vastaavia (tai tietysti päästäisiin, mutta sitten pitäisi karsia kanavia muxeista). Itse vaihtaisin B-muxista mieluusti Voicen minä päivänä tahansa yhteen megabittiin lisää bittivirtaa Kolmoselle, Neloselle ja Subille :> Toinen kova sana lähtevälle kanavalle voisi olla Urkkakanava, silläkin saisi toisen megabitin lisää kuvanlaatua muille...

Tässä muutama esimerkki maksimibittivirroista:
DVD 9.8 Mbps,
DVB-T eli antennidigi 31,67 Mbps,
DVB-C eli kaapelidigi noin 38Mbps
DVB-S eli satelliitti 34-63Mbps

Digipuolella siis puhutaan koko muxin bittivirrasta, jossa ensinnäkin menee varmaan kolmasosa hyötykuormasta hukkaan kaikenmaailman virheenkorjauksiin transport-streamissa ja lisäksi koko bittivirta pitää jakaa vielä kyseisen muxin kanavamäärällä. Jäädään siis helposti luokkaan 4-5 Mbps / kanava.

HDTV tarvitsee 1920x1080 resoluutiolla yhdelle kanavalle noin 20Mbps bittivirran eli noin neljä kertaa enemmän kuin normaali 720x576 pixelin nykyinen digi-TV.

Toivottavasti analogialähetykset loppuvat pian, että saadaan lisää kanavia näille HDTV-kanaville vapaaksi.

Loppuun vielä kevennys tuohon alkuperäiseen Philips-aiheeseen. Harvalla lienee samanlaisia antipatioita Philipsiä kohtaan kuin minulla, joten:

"Oletteko kuulleet, että Philips alkaa valmistaa sairaalaelektroniikkaa? Gooosh, emme ole enää missään turvassa!" ;)

tai:

Philips, let's make things "better"

Tuo viimeinen luki meillä entisessä työpaikassa seinällä, koska siellä kaikki muutkin tykkäsivät Philipsistä yhtä paljon kuin minä ja työkaveri piirsi tussilla lainausmerkit Philipsin isoon seinämainokseen...
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Uus tellukka

Post by SecondWave »

No niin sieltä tuli sitten "nörtti" tekstinä tuop mitä minä sopersin maalaisena :)

Mutta samaa mieltä että per muksi pitäisi kanavia vähentää että saataisiin kunn bittivirrat kehiin ja oikeasti sitä luvattu "terävää digikuvaa"
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
Post Reply