"Nopea" subwoofer, mikä?

Painetta !!!

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
Mataho
Noviisi
Posts: 4
Joined: Wed Mar 25, 2009 11:48
Location: Nuse
Contact:

"Nopea" subwoofer, mikä?

Post by Mataho »

Terve vaan kaikille. :)
Avataas "peli" täälläkin.
Meikäläinen on pudonnut "kehityksen kelkasta" :oops: , joten hyvät vinkit ois paikallaan :wink:
Kuuntelen edelleen musiikkini "sukkahousut jalassa" :lol: , joten bassotoiston pitää olla tarkka ja nopea.
Elikkäs, mitä elementtiä suosittelette, te Hifin aallonharjalla ratsastajat :?:

Vahvistin tehoa olisi käytettävissä (RMS) 4*100W 2ohmiin tai 2*220W 4ohmiin. Mieluisin vaihtoehto olisi 2*4ohmia.
se on ihmisen tekemä
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Tuplabasareiden ja nopeiden bassotransienttien kanssa tahtoo tosiaan olla ongelmia monen autosubin kanssa, isommilla elementeillä toisto voi helposti kuullostaa kumpparinvarrelta. Yksi vaihtoehto on käyttää useampaa pienempää elementtiä, kuten nivaska 6.5":a tai kaseja.

Tehoa tärkempää tuossa käytössä on vahvistimen vaimennuskerroin, mutta nykyään vahvistinvalmistajat eivät taida juurikaan panostaa tuohon seikkaan, tehoa on paljon helpompi tehdä ja markkinoida. Sinulla näyttäisi tuossa kuitenkin olevan ihan kohtuulliset mahdollisuudet onnistua, kun vahvistinkanavien perusteella et näyttäisi käyttävän ns. digivahvistinta.

Merkkejä ja malleja en uskalla suositella, kun itse olen jämähtänyt 90-luvulle ja vieläpä sinne alkupuolelle, mutta kyllä tälläkin palstalla aika moni sukkahousuheviä kuuntelee. Avatkoon sanaisen arkkunsa...

Mutta valitsitpa subin kuin subin, niin oikean kokoinen ja tyyppinen kotelointi, rakennelman tukevuus, vahvistimen riittävä virransaanti, kontin ja auton yleinen vaimennus ja laitteiston säätö ovat erittäin suuressa asemassa hyvän bassotoiston etsimisessä. Myös midbasarit ovat olennainen osa hyvää bassotoistoa ns. kerrannaisten toiston takia, näitäkään elementtejä ei kannata ylenkatsoa.
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
Mataho
Noviisi
Posts: 4
Joined: Wed Mar 25, 2009 11:48
Location: Nuse
Contact:

Post by Mataho »

No kyllähän sitä on itsekkin tuon äänentoiston osalta jumahtanut 90-luvulle :lol:

Vahvistin on tosiaan ihan mosfet-transistoreilla toteutettu, ostettu -98, kuten myös erillissarja 6.5" 2-tie, läksi samalla reissulla kaupasta. Subin virkaa toimittaa 12" Pioneer 2000-luvun alkupuolelta, mallia en muista, ollut niin kauan kotelossa, yllättävän tarkka toisto, jos silloin olisin ostanut 10" vastaavan, en varmaan kyselisi uuden subin perään :lol: . Ei ole tullut liika usein uusittua laitteita... :roll:
Etukaiuittimien jakosuotimia (passiivi) on hieno säädetty soimaan Passattiin jo vuodesta -01, eikä vieläkään tyydytä... Ylipäästö, (aktiivi) on 45Hz 12db/oct. Sub taas on leikattu 40Hz 24db/oct.

En tietenkään tavoittele kuuta taivaalta, vaan jos joskus pääsee itsekseen ajelemaan, vois hieman fiilistellä napakalla toistolla. Kokeilin viime keväällä kahta sekä yhtä Carpower CRB-10TC:tä, ei ollut minun elementti.
se on ihmisen tekemä
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Melko matalalta kyllä leikkaat midien alapäät, joten niiden pitää olla kyllä suhteellisen laadukkaat. Epäsymmetrinen jakojyrkkyys subin ja midien välillä sekä melko lähellä toisiaan olevat jakotaajuudet kyllä saattavat myös tehdä toistoon tepposet. Vaiheita vaihtelemalla ja jakotaajuuksia tviikkaamalla voi tietysti yrittää elvyttää nykyistä toistoa.

Itse olen parhaan pomppurokkibasson saanut omaan kaaraani (Ikävä tunnustaa :wink: ) Autostudion CD-100 Pro -elementillä joku reilu kymmenen vuotta sitten, nykysubini eivät välttämättä siihen käyttöön ole parhaita eikä musiikkimakukaan lähentele tuota kategoriaa.

Hellmanin Harrin demokaaran minisubikokoelma kuullosti kyllä myös aika dynaamiselta. Paras autossa kuulemani subitoisto on ollut JL Audio 8W1 -elementillä toteuteutetulla bandpasskotelolla, mutta tässä tietysti aika on osittain kullannut muistot. Kyseisen kuuntelukerran jälkeen omista Pioneerin kympeistä meni maku kokonaisuudessaan. Eipä tosin ole kyllä mikään muukaan subi moista vaikutusta sen jälkeen tehnyt. Nyt samanlaiset kasit ovat omassa kaarassa mideinä...
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
Mataho
Noviisi
Posts: 4
Joined: Wed Mar 25, 2009 11:48
Location: Nuse
Contact:

Post by Mataho »

Midien alapäähän on kokeiltu lähes kaikkea mahdollista, oman laitteiston sallimissa rajoissa, ja tuo kuullosti omaan korvaan parhaalta.

Itsekkin parhaat tuplabassot omassa autossa on koettu Pro-100 :lol: ja hyvänä kakkosena Jensenin JSW 10" :oops: ,niissä vaan ei reunukset tahtonut kestää. :roll:
se on ihmisen tekemä
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Post by MakeS »

Pete on oikeassa, vahvistimella on todella suuri merkitys siihen miten subbari pysyy nopeatempoisen basson perässä. Vaimennuskertoimella on merkitystä jopa samassa suhteessa kuin tehollakkin.

Hyviä vaihtoehtoja on monia mutta esim DLS:n RW10 ja kunnollinen suljettu kotelo ja vahvistusta tarjoamassa vaikka DLS A6 vahvistin täyttää kriteerisi ehdottoman hyvin.

t.Make
Raili se on mun rattoni!
User avatar
Mataho
Noviisi
Posts: 4
Joined: Wed Mar 25, 2009 11:48
Location: Nuse
Contact:

Post by Mataho »

Tiedossa on nämä perusasiat.

Tuota DLS RW10 just katselin netistä, 2ohmin kela, ei oikein sovellu tuolle minun vahvistimelle. :cry:

Olen hieman kypsytelly ideaa 4*8" patterista, uskoisin äänenpaineen riittävän pieneen irroitteluunkin :?:

Kiitoksia tähän astisista vinkeistä.
se on ihmisen tekemä
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Mataho wrote:Tuota DLS RW10 just katselin netistä, 2ohmin kela, ei oikein sovellu tuolle minun vahvistimelle. :cry:
Osta kaks! :wink:
Mataho wrote: Olen hieman kypsytelly ideaa 4*8" patterista, uskoisin äänenpaineen riittävän pieneen irroitteluunkin :?:


Saattaisi olla melko asiallinen puketti, kunhan elementit ovat vielä laadukkaat....
Mitään ennoo ottanut!
Post Reply