Honda Civic -91 4x4

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

User avatar
Sput
Jäsen
Posts: 32
Joined: Fri Jun 24, 2005 08:56
Location: Joensuu
Contact:

Honda Civic -91 4x4

Post by Sput »

Civicin helmat ja lokasuojat alkoivat olla remontin tarpeessa, eikä joka vuotista helman täytepalan hitsauksiakaan katsastussedän ruuvimeisselillä koputtelun jälkeen enää jaksanut tehdä. Paikallisesta varaosaliikkeestä löytyi autoon uudet takalokasuojat ja helmat joten ajattelin kerralla tehdä sitten hieman pidempiaikaisen korjauksen.

Entiset pintaosat rälläköin suosiolla kokonaan pois ja helmakoteloiden alta paljastui vielä hieman lisää työsarkaa.

Image

Helmakotelot saivat osakseen kohtuullisen kattavan käsittelyn ja samalla kumpaankin helmaan tuli hitsattua 20mm x 5mm palkki pystyasentoon tulevia maastohetkiä silmälläpitäen. Näiden palkkien varassa on hyvä mennä ryömimällä vaikka puunrungon päältä eikä tunkkauspaikkaakaan tarvitse enää tarkemmin miettiä. Tästä palkista voi auton nostaa vaikka puoli kerrallaan ylös. Samalla kaikki kotelossa olevat ruosteenalut otettiin kiinni ja koko kotelo maalattiin metallinsuojamaalilla. Lopuksi kotelot vielä ruiskutettiin kotelonsuojamassalla joten kestoikää uudella ratkaisulla pitäisi olla ainakin muutamaksi vuodeksi eteenpäin.

Image
Honda Legend -91
Honda Civic 4WD -91
User avatar
Sput
Jäsen
Posts: 32
Joined: Fri Jun 24, 2005 08:56
Location: Joensuu
Contact:

Post by Sput »

Auton sisustan joutui purkamaan pois hitsauksia varten joten samalla oli hyvä aloittaa auton äänenvaimennus. Auton sisältä purettiin pois kaikki ylimääräinen ja etujalkatilan massat raavittiin kokonaan pois - massa kun oli kovettunut kivikovaksi ja alkanut pahasti halkeilla.

Image

Kävin Makelta (Telekareliashop Joensuussa kauppakadulla) Vibroplast äänenvaimennusmattoa josta liimasin tasaisen kerroksen koko auton sisäpohjaan. Matto oli yllättävän helppokäyttöistä eikä sitä tarvinnut lämmittää ollenkaan kuten aikaisemmin käyttämiäni bitumimattoja. Myös levyn paksuus oli huomattavasti bitumimattoa ohuempaa, mutta äänenvaimennuskyky on omin korvin kuultuna todella huomattava.

Image

Alkuperäinen kangasmatto laitettiin takaisin vaimennuskerroksen päälle. Vaimennuskerroksesta tuli niin ohut, että maton, tuolien ja pulttien kiinnittämisessä takaisin ei ollut mitään ongelmia. Pohjamaton imurointi ja pesu kuuluivat samalla viikonlopun ohjelmaan. Pohjamaton kun pääsee pesemään irrallaan vedellä ja mäntysuovalla pelkäämättä vettä auton rakenteissa ja lattiamaton alla.

Image
Honda Legend -91
Honda Civic 4WD -91
User avatar
Jupe
Amatööri
Posts: 61
Joined: Sat Jun 18, 2005 19:34
Location: Joensuu

Post by Jupe »

Näyttää jälleen Sput:maiseen tyyliin oikein hyvältä! Tietääpähän millä ajaa kun purkaa ja korjaa. Paljonko tuota vibroa meni lattian vaimennukseen?
No risk, No fun!
User avatar
Sput
Jäsen
Posts: 32
Joined: Fri Jun 24, 2005 08:56
Location: Joensuu
Contact:

Post by Sput »

Vibropaketissa on 6 mattoa ja mattoja meni kaikkiaan pohjaan 16 kpl. Eli 3 pakettia ja ylimääräistä jäi vielä pari levyä. Tarkoitus on vaimentaa vielä ovia ja lokasuojia joten levyä tulee autoon yhteensä noin 4 pakettia.
Honda Legend -91
Honda Civic 4WD -91
User avatar
Sput
Jäsen
Posts: 32
Joined: Fri Jun 24, 2005 08:56
Location: Joensuu
Contact:

Post by Sput »

Tänä viikonloppuna ohjelmassa oli lisää sisustan purkua sekä äänenvaimennusta. Kaikki sisustan osat takapenkistä taaksepäin irroitettiin vaimennusmaton tieltä. Vaimennusmaton asennus aloitettiin takapyörien pyöräkoteloista ja niiden välistä.

Image

Puhtaaseen pestyyn metallipintaan oli helppo kiinnittää tarvittava määrä vaimennusmattoa. Takapyörien pyöräkoteloista tulee yleensä auton sisätilaan voimakkaasti rengasmelua joten tämän kohdan onnistunut äänieristäminen on tärkeää lopputuloksen kannalta. Vaimennettu matkustamon takaosa jatkaa etuosan äänenvaimennuslinjaa.

Image
Honda Legend -91
Honda Civic 4WD -91
User avatar
uuniperuna
Jäsen
Posts: 136
Joined: Tue Jun 21, 2005 13:50
Location: Joensuu

Post by uuniperuna »

Hyvältä näyttää sinun projektisi. Onkos autoon minkälaista musiikki vehjettä tuloillaan?
Sitä saa mitä tilaa...
User avatar
Sput
Jäsen
Posts: 32
Joined: Fri Jun 24, 2005 08:56
Location: Joensuu
Contact:

Post by Sput »

Musiikkivehkeitä autoon on kyllä tulossa. Tarkkaa kokoonpanoa en vielä paljasta. Sen verran voin vihjettä antaa että koostuu seuraavista komponenteista: iPaul, Rainbow, Alpine.
Honda Legend -91
Honda Civic 4WD -91
User avatar
Sput
Jäsen
Posts: 32
Joined: Fri Jun 24, 2005 08:56
Location: Joensuu
Contact:

Post by Sput »

Kävin tänään hakemassa Telekareliashopista Civickiin tilaamani musiikkilaitteet. Tässä autoon asennettava kalustus:

Alpine CDA-9887R soitin
Rainbow Germanium line CAL 25 Silk VOF diskantit 2 kpl
Rainbow Germanium line W 165 Germanium keskiäänet 2 kpl
Rainbow iPaul 4.300 vahvistin
Rainbow Hammer 12" subwoofer 2 kpl
Rainbow iPaul DM2000 vahvistin

Etupään kaksitietä ajetaan nelikanavaisella iPaul -vahvistimella aktiivisesti, joten erillisiä jakosuotimia järjestelmästä ei löydy. Subwoofereita kyyditetään iPaul DM2000 vahvistimella. Soittimena Alpinen testivoittajamalli.

Näillä pitäisi autoon rakentaa hyvin ja tarvittaessa kovaa soiva setti. Projektikertomusta seuraa kunhan vehkeitä saadaan autoon asti asennettua.
Honda Legend -91
Honda Civic 4WD -91
maaco
Noviisi
Posts: 20
Joined: Thu Sep 13, 2007 15:27
Location: Konnevesi/Jyväskylä

Post by maaco »

hyvälle kuulostaa setti.. olisit laittanut ambossit hammereiden tilalle ;)
User avatar
Sput
Jäsen
Posts: 32
Joined: Fri Jun 24, 2005 08:56
Location: Joensuu
Contact:

Post by Sput »

maaco wrote:hyvälle kuulostaa setti.. olisit laittanut ambossit hammereiden tilalle ;)
Tähän viimeisimpään projektiin tarvitsin kaksi subbaria. Subbarit asennetaan kontin molemmille puolille, koska takapenkin pitää olla kaadettavissa ja pitkiä tavaroita pitää päästä jatkossakin lastaamaan autoon. Ominaisuuksiltaan Hammer ja Amboss näyttivät kohtuullisen samanlaisilta. Hammeri näytti ominaisuuksien puolesta toimivan paremmin pienemmässä kotelossa ja tila on peräkontin sivussa kortilla. Kun Yhden Ambossin hinnalla sai melkein kaksi Hammeria, valinta kallistui monestakin syystä kahteen Hammeriin.
Honda Legend -91
Honda Civic 4WD -91
User avatar
Sput
Jäsen
Posts: 32
Joined: Fri Jun 24, 2005 08:56
Location: Joensuu
Contact:

Post by Sput »

Tänään rakennusvuorossa oli peräkontin kansi.

Image

Koska kanteen kiinnitetään vajaa parikymmentä kiloa tavaraa, kannen avaamista ja pystyssä pysymistä varten saranamekanismiin asennettiin avuksi kaasujouset. Asennetut jouset ovat peräisin Honda CRX:n takaluukusta ja ovat jäykkyydeltään ja tukevuudeltaan kohtuullisen jykevät. Peräkontin kansi vaimennettiin osin yhdellä, osin kahdella kerroksella vibroplast mattoa. Vaimennuskerroksen päälle tullaan seuraavaksi asentamaan aluslevy, johon peräkontin kanteen asennettavat laitteet tullaan kiinnittämään.

Image
Honda Legend -91
Honda Civic 4WD -91
User avatar
uuniperuna
Jäsen
Posts: 136
Joined: Tue Jun 21, 2005 13:50
Location: Joensuu

Post by uuniperuna »

Hyvältä näyttää... jatka vaan samaan malliin.
Sitä saa mitä tilaa...
User avatar
Sput
Jäsen
Posts: 32
Joined: Fri Jun 24, 2005 08:56
Location: Joensuu
Contact:

Post by Sput »

Tämän viikonlopun ohjelmassa oli moottorin alakerran kasaamista sekä vaihdelaatikon purkamista. Moottorin kasaaminen alkoi männänrenkaiden ja kiertokangenlaakereiden vaihtamisesta. Vanhat öljyrenkaat olivat jumissa ainakin yhdestä männästä. Kuvassa uudet männänrenkaat paikallaan, vanhat pöydällä rivissä.

Image

Kiertokangen liukulaakerit vaihtuivat samalla kerralla uusiin. Vanhoissa oli jo hieman kulumisen merkkejä. Liekö edellinen omistaja pitänyt moottorissa öljyjä turhan pitkällä vaihtovälillä kun ei ole voitelu toiminut kunnolla. Tosin moottorin kilometreistäkään ei ole mitään varmaa tietoa joten voihan tuo olla luonnollista kulumistakin. Joka tapauksessa olisi ollut pieni riski jättää vaihtamatta kun kone kerta on joka tapauksessa auki.

Image

Neljän männänrenkassarjan ja liukulaakereiden jälkeen oli vuorossa mäntien paikalleenlaitto. Onneksi sain lainaan tutulta korjaamolta hyvät työkalut. Ilman männänrenkaiden puristinta olisi ollut varmaan mahdoton tehtävä...

Image

Ja kaikki männät menivät hetken koputtelun jälkeen paikalleen. Kuka kertoo, mikä kuvassa on vikana? ;)

Image

Lopuksi kiertokanget kiinni alapuolelta ja momenttiin. Kampiakselin laakeripukki paikalleen ja suodatin kiinni. Lopuksi vielä oljypohja kiinni uudella tiivisteellä.

Image

Kun öljypohja oli saatu paikalleen, seuraavana vuorossa olivat vauhtipyörä ja kytkin. Vauhtipyöräksi laitoin XTD:n kromimolybdeenistä valmistetun kevyen yksilön (paino jotain 3,6 kilon paikkeilla).

Image

Kytkimeksi valitsin XTD:n levyn, jossa kulutuspintaan on käytetty kevlaria. Paineasetelmaksi laitoin XTD:n paineasetelman, joka on 20% vakiota jäykempi.

Image

Osat paikoillaan ero on vakioon on jo ulkonäöllisestikin huomattava. Vauhtipyörän keveys tuntuu moottorin käytöksessä varmasti. Vakiovauhtipyörällä kun on massaa noin 8 kg.

Image

Moottorin alakerta alkaa siis olla kasassa. vielä kun saisi kasaan moottorin yläkerran ja vaihdelaatikon niin pääsisi kasaamaan pakettia takaisin autoon.

Image
Honda Legend -91
Honda Civic 4WD -91
User avatar
uuniperuna
Jäsen
Posts: 136
Joined: Tue Jun 21, 2005 13:50
Location: Joensuu

Post by uuniperuna »

Kuvissa vikana asennusoluen puuttuminen? Hattua voi nostaa projektille.
Sitä saa mitä tilaa...
User avatar
Sput
Jäsen
Posts: 32
Joined: Fri Jun 24, 2005 08:56
Location: Joensuu
Contact:

Post by Sput »

Kuluneen viikonlopun ohjelmassa olivat kansityöt. Työt aloitettiin tekemällä tilaa uusille suuremmille venttiileille.

Image

Uusissa venttiileissä on kolmikulmainen venttiilinlautasen reuna. Tätä varten kanteen piti muotoilla uudet seetipinnat. Työstetty seetipinta kiiltää kuvassa.

Image

Uudet venttiilit tulivat Integran B18 koneesta ja ovat suuremmat kuin civicin D16Z5 moottorin omat. Uudet venttiilit on tehty ruostumattomasta teräksestä. Kuvassa vierekkäin uudet ja vanhat.

Image

Työstetty venttiilikoneisto kasattiin takaisin uusilla venttiileillä. Paljon tätä suurempia venttiileitä en tähän moottoriin uskaltaisi lähteä kokeilemaan.

Image

Kanteen laitetut Crespocamsin jouset olivat selvästi alkuperäistä jäykemmät.
Näillä jousilla pitäisi moottoria pystyä käyttämään turvallisesti ainakin 8500 kierrokseen minuutissa asti.

Image

Nokka-akseleiksi autoon on tulossa Crespocamsin Stage 4 nokat. Tulevalle talvelle moottori kasataan kuitenkin vielä vakionokilla. Nokkapyörät vaihdettiin kuitenkin jo tässä yhteydessä säädettäviin. Nokkapyöriksi asennettiin Skunk2 Racing Pro Series pyörät.

Image

Viikonlopun päätteeksi moottorin yläkerta saatiin takaisin kasaan ja laitettua paikalleen.

Image
Honda Legend -91
Honda Civic 4WD -91
Post Reply