Ensimmäiset soittovehkeet

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
Deiko
Noviisi
Posts: 5
Joined: Tue Jul 24, 2007 12:03

Ensimmäiset soittovehkeet

Post by Deiko »

Volvo 440se -91:stäni hajosi joku halpis mp3-soitin ja ajattelin, että hankin kokonaan uudet laitteet.

Soitin: Pioneer DEH-P40MP
Erillissarja: Peerless Resolution 5
Vahvistin: SPL Dynamics S-2604

Takana on jotkut Pioneerin 5,25" koaksiaalikaiuttimet ja ne saa riittää. Vahvistimella ajattelin vahvistaa siis etu- ja takapäätä. Ehkä mahdollisesti joskus etupäätä ja subbaria jos semmoiseen joskus on varaa.

Onko suunnitellussa setissä jotai parannettavaa? Hintataso ei kuitenkaan hirveästi saisi nousta. Nuokin menee jo reiluunn viiteen sataan.

Onko kellään kokemusta poppivehkeitten asentamisesta 440:een? Millaisia vaikeuksia on ollut?

Ainakin omassa yksilössäni kohina kuuluu aika selvästi auton sisälle ja ovet rämpsähtää kun ne laittaa kiinni, joten voisi olla järkevää ainakin etuoviin laittaa jonkinlaista vaimennusta? Onko ovipahvit vaikea irroittaa?

Tuo vanha soittimeni (joku clatronic) hajosi aika mystisesti. Kun ostin auton, taka kaiuttimet särisi ja edestä ei kuulunut mitään. Sitten kaveri katsoi piuhoja ja erotti jotkin piuhat toisistaa ja kaikki kajarit toimi niinkuin niitten pitikin. Sitten sammutettiin soitin ja parin tunnin kuluttua käynnistin sen uudestaan ja kajarit olivat täysin mykkiä, mutta soitin näytti toimivan. Kaiuttimista kuuluu napsaus kun soittimen takana olevan liittimen ottaa irti ja laittaa takaisin soittimen ollessa päällä.

Uskaltaako tuohon suoraan laittaa uutta soitinta kiinni jos sekin hajoaa saman tien? Kaveri ei löytänyt johdoista mitään vikaa ja itse en niistä mitään ymmärrä. Vinkkejä siis tähänkin ongelmaan kaivataan.

Onko ISO-liitin semmoinen kohtuu iso musta mötikkä? Jos on niin tarvitsen siihen uuden johtosarjan. Eli siis kun jostain konepellin alta tulee se ensimmäinen johtonippu siihen soitinpaikkaan ja siinä nipussa on liittimenä semmoinen valkoinen pienempi mötikkä, missä on yhdeksän nastaa, tai no kahdeksan kun yksi ei ole käytössä. Tämä valkoinen liitin siis pitäisi saada muutettua kait ISO-liittimeksi? Vanha johtosarja on todella kärsineen näköinen ja oikosulkuihin tuhat eri vaihtoehtoa. Mistähän tälläisiä johtosarjoja voisin hankkia? Soittimen mukanahan(ainakin Pioneerien) tulee sitten johtosarja, millä soittimen saa tähän ISO-liittimeen kiinni. Pikaista apua kaivataan.
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Olipas monta kysymystä :wink:

Aloitellaan nyt jostakin, isoliitin on seuraavannäköinen kapistus:

Image

Itse piikkijärjestys löytyy tuolta:

http://www.autosound.fi/tietoa_liittimet.htm

Monissa nykyautoissa, ainakin VAG-konsernin vekoittimissa jatkuva ja virtalukontakainen virta on keskenään ristissä ja tarvitaan piuhojen järjestyksen vaihtoa, että mankka toimii oikein.

Eli tuosta voisi päätellä, että valkoinen liittimesi ei ole ISO-liitin. Monesti ISO-liittimessä molemmat 8-nastaiset liittimet ovat irrallaaan toisistaan, eikä yhdessä paketissa kuten kuvassa.

Voi aivan hyvin vetää (Ja se jopa kannattaa!) akulta uuden päävirran, etsiä kunnon maadoituspisteen ja vetää virtalukolta uuden johdon mankan taakse ja kytkeä ne irrallaan myytävään ISO-johtoon, jolloin entisistä kitostuksista ei tarvitse välittää. Muista laittaa sulake akun lähelle! Myös kaiutinpuolen ISO-johtoja on olemassa, joten voit tehdä kytkennät sekä etu- että takakaiuttimille. Kytkennät ISO-liittimien ja uusien piuhojen väliin voit tehdä esim. sokeripalarimalla, juottamalla, abiko-liittimillä yms. Pääasia on, että liitoksesta tulee tukeva, tärinää kestävä ja hyvin sähköa johtava ja liitos on suojattu oikosululta toisia johtoja vasten.

Kaiutinjohdot kannattaa mitata yleismittarilla ennen uuden mankan asentamista. Jos yleismittari ei ole tuttu kapistus, voit kysellä täällä lisätietoja sen käytöstä. Perusidea mittaukseen on, että ns. Ohmi- eli vastusalueella mitataan kaikki kaiutinjohdot erikseen. Kaiutinjohdon kumpikin säie pitää olla erillään sähköisesti toisesta johdosta ja auton rungosta.

TÄRKEÄÄ! Etsi autosta piste, joka on rungossa kiinni. Varmista, että valitsemasi piste on varmasti kunnolla kytketty runkoon ja johtaa sähköä. Muuten mittaukset menevät pieleen ja voit polttaa uuden soittimesi kytkettäessä!

Tee vaikka näin: Ota mankan takaa kaiutinjohdot irti, laita mittari Ohmialueelle, toinen mittapiikki toiseen kaiutinkarvaan ja toinen auton runkoon kiinni. Mittarin pitäisi näyttää ääretöntä vastusta (eli lukeman ei pitäisi muuttua siitä, kun mittapiikit ovat irrallaan). Sitten vaihda toinen karva johdosta ja mittaa samalla tavalla auton runkoa vasten. Tulos pitäisi olla sama. Sitten irroita kaiutin ja pyöritä kaiuttimen päästä molemmat johdon karvat yhteen (Tai jos ja kun siinä on liittimet, pyydä jotakuta pitämään liittimiä yhdessä). Nyt mittarin pitäisi näyttää suurin piirtein 0 Ohmia. Väli 0-2 on ihan ok.

Sitten irroita kaiutinjohtojen liittimet toisistaan ja mittaa molempien karvojen väliltä. Mittarin pitäisi näyttää ääretöntä vastusta eli sama kuin mittapiikit eivät ole paikallaan. Laita sitten kaiutin takaisin kiinni liittimillä ja mittaa samalla tavalla. Nyt tuloksen pitäisi olla luultavasti jotain 3-8 Ohmin välillä. Jos kaikki mittaukset menevät tuon kaavan mukaan, on kyseinen johto ehjä. Jos ei, on jossain oikosulku ja johto on vaihdettava. Mittaa muut johdot saman kaavan mukaan.

Jos tuo viimeinen kaiutinmittaus antaa hyvin pieniä lukemia, on mahdollista, että kaiutin on palanut. Molempien kaiuttimien pitäisi antaa melko lähelle samanlaisia tuloksia.
Mitään ennoo ottanut!
Deiko
Noviisi
Posts: 5
Joined: Tue Jul 24, 2007 12:03

Post by Deiko »

Mittaampa nuo maat huomenna. Haluaisin kyllä löytää jostain sen kaapelin, mikä muuttaa tuon auton kaapelin ISO-liittimeksi, koska jälkeen päin soitinta olisi todella helppo vaihtaa tarvittaessa.

Siinä alkuperäisessä kuutionmuotoisessa liittimessä oli siis yhdeksälle johdolle paikat ja kahdeksan niistä oli käytössä. Mittasin yleismittarin piipperitoiminnolla mitkä piuhat menevät etukaiuttimille ja kaikki löytyi helposti.

Eli siis kaiuttimille on 4 paikkaa siinä kuutioliittimessä, mutta mitäs ne neljä muuta paikkaa ovat ja missä niiden mahdollinen toinen pää on?

Meneekö kauas jos veikkaan, että niissä on +, -, heräte ja maa?

Kuinkas sitten mittaan tuon maan toimivuuden? Samalla tyylilläkö, mutta toisen mittapään ollessa rungossa ja toisen maa-johdossa, niin pitäisi tulla jotain muuta, kuin ääretöntä vastusta?

Hieman on kyllä hakusessa kaikki asiat tällä hetkellä.
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Itse asiassa - ja maa ovat sama asia. Heräte käsitteenä tässä tapauksessa tarkoittaisi herätelähtöä, jolla vahvistimen saa käyntiin soittimen käynnistyksen yhteydessä. Sitä virtaliittimessäsi tuskin on, mutta mahdollisuus on tietysti olemassa. Jos tarkoitit herätteellä virtalukolta tulevaa johtoa, se johtosatsissa mitä todennäköisemmin on.

Eli minun veikkaukseni piuhoisto on: Maa eli -, +12V jatkuva ja +12V virtalukon takaa. Yhden johdon käyttötarkoitusta ei ihan varmaksi voi sanoa. Se voi olla myös herätelähtö esim. antennille tai vahvistimelle, mutta tätä ei oikein voi mitata muuten kuin soittimen ollessa paikallaan.

Maapisteeksi tässä mittauksessa voi valita sellaisen kohdan auton rungosta, missä paljas metalli näkyy tai sopivan pultin alta. Voit esim. puhdistaa kohdasta hiekkapaperilla, jos suoraa kontaktia ei saa. Voit myös mitata tätä pistettä vasten nuo 4 johtoa johtosarjastasi, mutta tarkista, että mittarisi on TASAJÄNNITE-alueella. Jos mittaat jännitteisiä osia vastusalueella, voit käräyttää mittarisi.

Eli musta mittapiikki valitsemaasi maapisteeseen, mittari tasajännitealueelle ja yksi kerrallaan piuhat mittaukseen. Yhdessä pitäisi olla jatkuva 12V:a, yhdessä 12V:a silloin kun virta-avain on käännetty, yhdessä pitäisi olla 0V, joka tarkoittaisi, että kyseessä on maa. Yhden piuhan jännitettä ei tiedä mittaamatta, se voi olla melkein mitä tahansa väliltä 0-12V.

Jos viimeisenkin johdon jännite näyttää myös 0V johdot irrallaan, kytke mankka paikalleen ja mittaa sen jännite maata vasten silloin, kun soitin on päällä. Jos se nousee 12V:iin, on kyseessä herätelähtö. Mittaaminen voi olla aika hankalaa, koska liittimeen ei oikein pääse enää käsiksi...

Kun olet löytänyt mielestäsi maajohdon, voit vaihtaa mittarin mustan johdon siihen ja mita muiden johtojen jännitteet sitä vasten. Tulosten pitäisi olla samat kun ensimmäisessä mittauksessa.
Mitään ennoo ottanut!
Deiko
Noviisi
Posts: 5
Joined: Tue Jul 24, 2007 12:03

Post by Deiko »

Kaiutinjohdot näyttäisi olevan kunnossa. Mutta nehän joutuu joka tapauksessa vetämään uudestaan sitten vahvistimelta.

Kaksi näistä neljästä muusta piuhasta oli oikosulussa. Töistä päästyäni mittaan kaikki johdot maan välillä. Tulin siihen päätökseen, että vedän kaikki piuhat soittimelle uudestaan, ihan vain varmuuden ja selvyyden vuoksi.

Onko 1,5mm2 johto sopivan vahvuista? Minkä kokoinen sulake tulisi laittaa akun lähelle?

Vahvistimelle ajattelin vetää 21mm2 johtoa ja 80A sulake sille. Biltemassa ainakin oli tämmöinen johtosarja edullisesti verratuna autohifiliikkeisiin. Eli vain vajaa 50e.

Eli nämä molemmat virtapiuhat kiinnitetään akun plus-napaan?

Miten maadoitus olisi kaikista fiksuinta hoitaa?

Kysymykseni vaikuttaa jopa omaan silmään todella typeriltä, mutta minkäs teet kun ei ole aiempaa kokemusta :)
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Kannattaa tosiaan vaihtaa nuo johdot, jos on yhtään epäillystä niiden kunnosta. Itse laittaisin vähän paksumpaa virtajohtoa ihan varmuuden vuoksi eli 2,5mm2 tai jopa 4mm2. Sulakkeen kokoa voi vähän vakoilla soittimen omasta sulakkeesta eli kutakuinkin samankokoinen voi olla passeli. Ideahan on siinä, että jos piuha menee oikosulkuun matkalla soittimelle, on johdon oltava suhteessa tarpeeksi paksua sulakkeen virrankestoon nähden. Jos vedät esim 1,5mm2 johdolla ja laitat liian ison sulakkeen, ei sulake välttämättä palakaan poikki oikosulkutilenteessa vaan johty syttyy jostain kohti tuleen. Eli mieluummin liian pieni sulake, kuin liian iso ja mahdollisimman lähelle akkua.

Kutakuinkin 15 vuotta olen vetänyt kaikkiin asennuksiini sähköt myös soittimelle virtablokista takaa ja eipä ole yhdessäkään asennuksessa ollut minkäänlaisia häiriöitä. Eli akulta pääsulakkeen kautta tarpeeksi paksua johtoa taakse virtablokille ja siitä haaroitus vahvistimille. Samasta blokista olen vetänyt 6mm2:n johdolla virran soittimelle eteen. Samoin soittimen maadoituksen olen vetänyt 6mm2:n johdolla taakse samaan virtablokiin, jossa vahvistintenkin maat ovat. Tämä bloki on sitten vedetty hyvään kohtaa rungossa. Etuna tässä on se, että kaikki laitteet on maadoitettu samasta pisteestä, jolloin maadoitukset ovat kaikki samassa jännitepotentiaalissa. Maapotentiaalieroista johtuvia ja esim. RCA-kaapelin vaippaa myöten kulkevista vinkuna-häiriöistä pääsee tällä tavoin paremmin eroon.

Voit vetää sähköt kummalla tavalla haluat. jos haluat yksinkertaisemman järjestelmän tässä vaiheessa, käy tuo helpompi veto akulta suoraan ihan hyvin. Jos kärsit häiriöistä, voit kokeilla tuota yhteen pisteeseen maadoittamista (Tällöin joudut tosin tekemään jotain antenniliittimelle, koska sen vaippa maadoittaa soittimen kuitenkin johonkin muualle kuin takakontin blokiiin. Tämä unohtuu monelta)

Eli jos päädyt omiin vetoihin, niin molemmat sekä soittimen että vahvistimen plussat suoraan akulle ja niihin sulakkeet mahdollisimman lähelle akkua. Sitten sekä soittimelle että vahvistimelle maapiste hyvällä kontaktilla (Näitä johtoja EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA SAA vetää akulle, vaan hyvin sähköä johtavaan paikkaan auton rungossa!). Viimeinen silaus on tarkistaa sekä akulta maahan että moottorilta maahan menevä johto, jotka kannattaa vaihtaa paksumpiin. Yleensä akulta runkoon menevä piuha on jotain lyijykynän paksuista riukua, joten se menee väistämättä vaihtoon.

Kysyä kannattaa aina tässä vaiheessa eikä siinä vaiheessa kun ainoa kysymys on siitä, kuka korjaa laitteet halvimmalla :wink:
Mitään ennoo ottanut!
Deiko
Noviisi
Posts: 5
Joined: Tue Jul 24, 2007 12:03

Post by Deiko »

Jos vielä typerän kysymyksen esitän, että mitkäs sitten olisi hyviä maadoituspisteitä sekä soittimelle, että vahvistimelle?

Vahvistimelle varmaan pitäisi peräkonttiin tehdä jonkinlainen maadoituspiste ja soitin maadoittaa johonkin konepellin alle.

Onko akussa jokin erillinen liitin maadoitukselle?

Varmaan huomenissa voisi käydä nuo maadoituspiuhat ja muut tarvittavat johdot hakemassa jostain sekatavaraliikkeestä. Paikallinen Tarvikekeskus on melko paljon Bilteman tapainen joten sieltä varmaan löytyy edullisesti.

Saattaa projekti vähän venähtää, koska ei ole aavistustakaan, miten saan kojelautaa sen verran auki, että saisin uudet piuhat sinne vedettyä .

:?
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Tuskin mankan maata kannattaa tuoda konehuoneen puolelle asti, eiköhän kojelaudan alta tai keskikonsolin alta joku paikka löytyne.

Akussa ei ole muuta liitintä maadoitukselle kuin miinusnapa, jos sitä tarkoitat. Eli siitä auton runkoon menevä kaapeli kannattaa vaihtaa paksummaksi, jos se on ihan ohutta. Ja siis soittimelta ja vahvistimelta tulevaa maajohtoa ei saa tuoda akun navalle, vaan se pitää kytkeä auton runkoon laitteen läheisyydessä.

Ei kojelautaa varmaan hirveästi tarvitse purkaa johtojen vedon takia.
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
lead
Jäsen
Posts: 101
Joined: Sat Jun 02, 2007 22:46
Location: Mikkeli/Joensuu
Contact:

Re: Ensimmäiset soittovehkeet

Post by lead »

Deiko wrote:Volvo 440se -91:stäni hajosi joku halpis mp3-soitin ja ajattelin, että hankin kokonaan uudet laitteet.

Soitin: Pioneer DEH-P40MP
Erillissarja: Peerless Resolution 5
Vahvistin: SPL Dynamics S-2604

Takana on jotkut Pioneerin 5,25" koaksiaalikaiuttimet ja ne saa riittää. Vahvistimella ajattelin vahvistaa siis etu- ja takapäätä. Ehkä mahdollisesti joskus etupäätä ja subbaria jos semmoiseen joskus on varaa.

Onko suunnitellussa setissä jotai parannettavaa? Hintataso ei kuitenkaan hirveästi saisi nousta. Nuokin menee jo reiluunn viiteen sataan.
Mankka varmaan välttää aloitussettiin. Myös joku alpinen perussoitin toimii tuossa tarkoituksessa (CDE-9873RB).
Jos haluat parempaa erillissarjaa niin voin lämpimästi suositella Rainbowin testivoittajasettiä SAX230.20(139€). Puhdikkaampi midbasso kuin tuossa peerlessin setissä ja hinta sama.
Nelikanavaisia vaffivaihtoehtoja tuossa hintaluokassa esim Helix Dark Blue Four(199€) tai Ground Zero GZTA 4000TX(195€). 8)
Matti Hirvonen, avoimemman globaalin autohifitoiminnan tajunnanlaajentaja ja puolestapuhuja aka meksumasa
User avatar
lead
Jäsen
Posts: 101
Joined: Sat Jun 02, 2007 22:46
Location: Mikkeli/Joensuu
Contact:

Post by lead »

Deiko wrote:Jos vielä typerän kysymyksen esitän, että mitkäs sitten olisi hyviä maadoituspisteitä sekä soittimelle, että vahvistimelle?
Vahvistimet kannattaa maadoittaa samaan maadoituspisteeseen mahdollisimman lyhyellä kaapelilla. Paras paikka löytyy yleensä kontista tai takapenkkien alta. Jos useampia vahvistimia niin vain yksi virtajohdon paksuinen kaapeli maadoituspisteestä jakoblokille. Näin olen kuullut viisaitten joskus sanoneen. :wink:
Deiko wrote: Vahvistimelle varmaan pitäisi peräkonttiin tehdä jonkinlainen maadoituspiste ja soitin maadoittaa johonkin konepellin alle.
Kyyllä.
Deiko wrote: Onko akussa jokin erillinen liitin maadoitukselle?
Ei ole valmiina. Eri paksuisille johdoille sopivia kenkiä saa kyllä ostettua.
Deiko wrote: Varmaan huomenissa voisi käydä nuo maadoituspiuhat ja muut tarvittavat johdot hakemassa jostain sekatavaraliikkeestä. Paikallinen Tarvikekeskus on melko paljon Bilteman tapainen joten sieltä varmaan löytyy edullisesti.
Jos olet joensuussa käy kurkkaamassa varaosamaailmassa. Ihmeen paljon autohifihilppeitä löytyy.
Deiko wrote: Saattaa projekti vähän venähtää, koska ei ole aavistustakaan, miten saan kojelautaa sen verran auki, että saisin uudet piuhat sinne vedettyä.

:?
Kokeiles tempasta kojelautaa ihan käsivoimilla jos ei ole jotain erillisiä osia (esim kaiutinpaikkoja tjsp) joiden kätköissä voisi olla kiinnitysruuveja piilossa. Ihmeen paljon sisustuksesta on kiinni pelkillä muovihakasintyyppisillä kiinnikkeillä.


:thmbup
Matti Hirvonen, avoimemman globaalin autohifitoiminnan tajunnanlaajentaja ja puolestapuhuja aka meksumasa
Deiko
Noviisi
Posts: 5
Joined: Tue Jul 24, 2007 12:03

Post by Deiko »

No niin, nyt on edetty sen verran, että olen saanut soittimelle virta- ja maadoituspiuhat vedettyä soitinpaikkaan. Ei se loppujen lopuksi ollutkaan niin hankalaa kuin olin kuvitellut.

Konepellin alta löytyi suoraan läpivienti hanskalokeron taakse, josta oli suora reitti soitinpaikalle.

Virtalukolta en vedä herätettä ollenkaan, koska en koe sitä tarpeelliseksi. Soitin on ihan kiva saada päälle ilman virtojakin.

Seuraaavaksi pitäisi vetää vahvistimen heräte takaluukkuun. Haittaako jos kaiuttimen herätepiuhaa kulkee samalla puolella autoa kuin RCA:t? Ja haittaako jos kaiutinpiuhat kulkee samalla puolella kuin vahvistimen virtapiuha.

Tosiaan, pitäisi vielä sulake soittimelle hankkia ja sille sulakepesä. Minulla ei vielä ole sitä soitinta, josta voisin tarkistaa sulakkeen koon, mutta kuinkahan suuri sulake olisi sopiva tuohon Pioneerin DEH-P40MP soittimeen? Puhun siis siitä sulakkeesta, mikä tulee akun lähelle.
User avatar
lead
Jäsen
Posts: 101
Joined: Sat Jun 02, 2007 22:46
Location: Mikkeli/Joensuu
Contact:

Post by lead »

Deiko wrote:No niin, nyt on edetty sen verran, että olen saanut soittimelle virta- ja maadoituspiuhat vedettyä soitinpaikkaan. Ei se loppujen lopuksi ollutkaan niin hankalaa kuin olin kuvitellut.

Konepellin alta löytyi suoraan läpivienti hanskalokeron taakse, josta oli suora reitti soitinpaikalle.

Virtalukolta en vedä herätettä ollenkaan, koska en koe sitä tarpeelliseksi. Soitin on ihan kiva saada päälle ilman virtojakin.

Seuraaavaksi pitäisi vetää vahvistimen heräte takaluukkuun. Haittaako jos kaiuttimen herätepiuhaa kulkee samalla puolella autoa kuin RCA:t? Ja haittaako jos kaiutinpiuhat kulkee samalla puolella kuin vahvistimen virtapiuha.
Ömm kaiuttimilla ei taida olla herätepiuhaa. Jos tarkoitat vahvarin herätepiuhaa niin itsellä menee rca:n kanssa yhdessä tuo heräte eikä kuulu hurinoita. Virtajohto pitäisi mielellään vetää eri puolelta kuin signaalijohdot eli voi ottaa häiriötä jos vetää virtapiuhan ja kaiutinpiuhat yhdessä.
Deiko wrote: Tosiaan, pitäisi vielä sulake soittimelle hankkia ja sille sulakepesä. Minulla ei vielä ole sitä soitinta, josta voisin tarkistaa sulakkeen koon, mutta kuinkahan suuri sulake olisi sopiva tuohon Pioneerin DEH-P40MP soittimeen? Puhun siis siitä sulakkeesta, mikä tulee akun lähelle.
Soittimen mukana on oma sulake. Tuo akun viereen tuleva sulake mitoitetaan vahvistimen/vahvistimien tehon mukaan. Laskepa vaikka tällä minkä kokoisen sulakkeen tarvitset:
http://www.autosound.fi/power/index.html
Matti Hirvonen, avoimemman globaalin autohifitoiminnan tajunnanlaajentaja ja puolestapuhuja aka meksumasa
Post Reply