Page 1 of 4

project megane

Posted: Sun Jun 03, 2007 19:34
by lead
Guten tag itse kullekin säädylle. Täällä taas yksi vanha nyyppä lisää. :lol:

Kesä on tullut ja sen myötä myös auton hifistys. 1,5v siihen meni että auton alkuperäinen äänestys alkoi kuulostamaan hieman heikohkolta omin silmin. :)
Parannusta pitäisi saada ja budjettiahan ei tietenkään tälle osastolle ole nimeksikään. :(

No, osastoa on kuitenkin katsastettu ja sopivia komponentteja lyöty lähes lukkoon pitkällisen harkinnan jälkeen. Ongelman ydin löytyy kuitenkin seuraavassa vaiheessa eli:

Laitteiston(jos sitä nyt siksi voi kutsua) suunnittelu ja asennus. Jostain syystä nikkarointi ja rakentelu ei oikein luonnistu ja suunnittelukin ontuu johtuen harjoituksen puutteesta todnäk.
Aikaisempaa kokemusta löytyy ainoastaan johtojen vedosta? -87 peukeottiin sekä jostain vahvistin/vaihtajan kiinniruuvvauksesta peitelevyyn. :oops:

Kun nyt olen muutenkin tulossa kesälomalle joensuuhun niin ajattelin kysäistä täältä hieman apua tuohon asennustyöhön. Eli onko joensuussa avuliaita herroja jotka pystyisivät pientä korvausta vastaan auttamaan
laitteiston asennustyössä?

Voihan tietenkin olla että en tarvitse kuin tarpeeksi hyvän neuvontapalvelun jolloin voisi olla mahdollista yrittää räpeltää itsekin mutta sen varmaan näkee ja kokee vasta kun pääsee kuuntelemaan ammattimiehiä. :wink:

Laitetaan nyt vielä kaavailtua laitteistoa:

Alpine 9815R
Rainbow CSX 265
MTX Thunder 8" subi :roll:
Phoenix Gold M44

Vahvari ja subi on nuoruusvuosilta jääneitä komponentteja. Kaipa ainakin vahvarilla pitäs pärjätä jonkun aikaa. Erillissarjaa olen pohtinut kovasti mutten ole päässyt oikein täyteen varmuuteen asiasta. tosin 150e kantturoiden hintaluokassa ei taida übersarjaa ollakkaan. Laitteistoa saa kommentoida ja antaa parannusehdotuksia ottaen kuitenkin huomioon hintaluokan.

Posted: Mon Jun 04, 2007 18:07
by lead
Onpas täällä hiljaista. Onkos kaikki lomilla vai kissako on kielen vienyt?

Posted: Mon Jun 04, 2007 21:30
by uuniperuna
Onko tarkotuksena tehdä minkälaiset asennukset? Kunnon asennuksia ei nimittäin päivässä tehdä. Jos auto joutaa muutaman päivän seisomaan niin kysäseppä Sivosen Markulta asiaa.

Posted: Tue Jun 05, 2007 03:16
by Mako
Ja tulta löytyy markun yhteystietoja jos ei ole entuudestaan tuttu kaveri http://www.makenaudio.fi/

Posted: Tue Jun 05, 2007 04:03
by lead
uuniperuna wrote:Onko tarkotuksena tehdä minkälaiset asennukset? Kunnon asennuksia ei nimittäin päivässä tehdä. Jos auto joutaa muutaman päivän seisomaan niin kysäseppä Sivosen Markulta asiaa.
Määrittele kunnon asennus. :)

Kyllähän sitä nyt pitää johdot vetää ja ruuvata(pultata) laitteet kiinni asianmukaisesti. Mutta nysväystä ei ole tarkoitus harjoittaa, ainakaan vielä.
Mako wrote:Ja tulta löytyy markun yhteystietoja jos ei ole entuudestaan tuttu kaveri http://www.makenaudio.fi/
Pitääpä ottaa yhteyksiä markkuun päin jahka pääsen jenssiin.


Posted: Tue Jun 12, 2007 23:06
by lead
Meganen viritys tapahtunee pikkuhiljaa kesän aikana kun sopivaa laitteistoa katsastellaan.
Tässä nyt kuitenkin ensimetreiltä etuovien vaimennusta/erillissarjan asennusta arvuutellessa muutamia kuvia.
Purin kuskin etuoven verhouksen. Meni muutama tovi ihmetellessä miksi verhous ei lähde irti vaikka kaikki torxit oli irrotettu. tutkailin hieman asiaa ja päätin kokeilla raakaa voimaa ja kuinka ollakkaan verhous irtosi hieman. Olivatkohan tehtaalla laittaneet kiinni vai oliko joku viritellyt omiaan kun koko verhous oli vedetty sikaflexillä kiinni.
Kivasti sai repiä hiki otsalla että lähti irti mokoma muoviklöntti. :x

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Posted: Wed Jun 13, 2007 15:11
by uuniperuna
Lähteekö ovesta sisäpelti pois? Jos lähtee niin eikun sisäpelti molemmin puolin mattoa täyteen ja ulommainen pelti vain toiselta puolelta kiitos :)

Posted: Wed Jun 13, 2007 16:54
by lead
uuniperuna wrote:Lähteekö ovesta sisäpelti pois? Jos lähtee niin eikun sisäpelti molemmin puolin mattoa täyteen ja ulommainen pelti vain toiselta puolelta kiitos :)
Ei lähde sisäpelti irti. :cry:
On hieman hankala ja ahdas paikka tuo ulkopelti yrittää vaimentaa ja sisäpellin sisäpuoli mahdoton.
Ja tuo sisäpellin peittäminenkin näyttää hieman hankalalta koska tuossa on joku ihme muovihäkkyrä. Ideoita?

Image

Posted: Wed Jun 13, 2007 18:31
by uuniperuna
Jaa a. Tuon ulkopellin kyllä saa kun uhraa vaan omat rystyset niin kyllä se onnistuu.

Posted: Thu Jun 14, 2007 12:19
by Masi
Mikä on tuon "ihmemuovin" olemassaolon tarkoitus? Jos ei ole mitään järkevää selitystä niin pois vaan. Iso reikä kannattaa mielestäni tukkia esim. ohuella pellillä tai vanerilla joka sen jälkeen vaimennetaan.Kiinnitys tukevasti ruuveilla tai tiivisteliimalla. Kaiuttimen takaa ovesta kannattaa myös vaimentaa kunnolla vaikka rystyset ja kynnet menisikin. Ovipahvin voi myös käsitellä sisäpuolelta kuidulla jos mielenkiintoa riittää. Ohut kerros kuitua tekee jo ihmeitä jäykistäessään pahvin. Sit kannattaa ihan käsipelissä testailla kaikki mahdolliset ripustimet ym kiinnitysosat etteivät jää pärisemään. Oven vaimennus kannattaa tehdä aikaa ja työtä säästämättä. Itsekin joskus vaimensin mielestäni todella hyvin ja aikas kivat pärinät sain aikaan mideillä. Eli tästä viisastuneena teenkin tällä kertaa homman kunnolla jota suosittelen myös sinulle. Kaikki minkä saat vaimennettua resonoinnilta vaikuttaa lopputulokseen ratkaisevasti. Sit kun vaimennukset on tehty niin alkaa elementin asennus TUKEVASTI paikoilleen. Varaa hermoja ja vaikkapa olutta tähänkin hommaan :)

Posted: Thu Jun 14, 2007 18:41
by lead
Kävin tänään hakemassa makelta hieman tarvikkeita. :D

Dynamaattia odotellessa pitää vetää johdotukset. Virtakaapelin paksuudeksi laskettiin 33mm jolla saa jo subille erillisen vahvistimen jahka tuntee tarvetta nostaa tehoja. Erillissarjaksi make suositteli rainbowin uutta sax sarjaa. Oliko tuo miten hyvä tossa autosoundin testissä? viis varttisen saa heittämällä oveen ilman muutoksia joten ainakin toistaiseksi siihen on tyydyttävä. :wink:

Mitäs arvelette riittääkö 6 kpl 812 x 457 mm vaimennusmattoja ovien lisäksi takakontin vaimennukseen?
Mikä on tuon "ihmemuovin" olemassaolon tarkoitus? Jos ei ole mitään järkevää selitystä niin pois vaan. Iso reikä kannattaa mielestäni tukkia esim. ohuella pellillä tai vanerilla joka sen jälkeen vaimennetaan.Kiinnitys tukevasti ruuveilla tai tiivisteliimalla. Kaiuttimen takaa ovesta kannattaa myös vaimentaa kunnolla vaikka rystyset ja kynnet menisikin. Ovipahvin voi myös käsitellä sisäpuolelta kuidulla jos mielenkiintoa riittää. Ohut kerros kuitua tekee jo ihmeitä jäykistäessään pahvin. Sit kannattaa ihan käsipelissä testailla kaikki mahdolliset ripustimet ym kiinnitysosat etteivät jää pärisemään. Oven vaimennus kannattaa tehdä aikaa ja työtä säästämättä. Itsekin joskus vaimensin mielestäni todella hyvin ja aikas kivat pärinät sain aikaan mideillä. Eli tästä viisastuneena teenkin tällä kertaa homman kunnolla jota suosittelen myös sinulle. Kaikki minkä saat vaimennettua resonoinnilta vaikuttaa lopputulokseen ratkaisevasti. Sit kun vaimennukset on tehty niin alkaa elementin asennus TUKEVASTI paikoilleen. Varaa hermoja ja vaikkapa olutta tähänkin hommaan Smile
En tiedä tuon ihmemuovin tarkoitusta. Ei se näyttäisi tärkeä olevan joten pois lähtee. Tuo vaimennus tulee varmasti olemaan haastavin osa tässä projektissa ja yritän tehdä sen parhaani mukaan. Tuota vanerihommaa pitää vielä miettiä. Mites sen saa tuohon kiinni niin että se olisi tarpeeksi tiivis? Saakohan sen kiinnitettyä olemassa olevilla pulteilla/muttereilla...

Mites sitten olisiko tarvetta vaimennusmassalle? Ajattelin että sillä voisi vetää reunat ja kohdat joihin tuo dynamat ei taivu. Onko suurta vaikutusta vai hyödytöntä? Ja sitten voiko käyttää jotain sikaflexiä tai tiivisteliimaa jolla kiinnittää noita oven metallitankoja kiinni peltiin ettei pärise? Oliko joku tietty liima/massa jota kannattaa käyttää?



OT: sattui maken luona silmään keltainen t4 volvo josta kuulemma on kutiteltu aika kunnioitettavia lukemia. Onko omistaja tuttu autohifipiireissä vai ihan random heppu. Makekin saa vastata kun en kehdannut sen enempiä kysellä visiitillä. :oops:


Niin ja vielä henkilökohtainen tiedotus. Ajattelin liittyä teidän kunniakkaaseen tiimiinne. Kai sinne tämmönen rookiekin kelpaa. :lol:

Posted: Thu Jun 14, 2007 20:47
by Masi
Tervetuloa tiimiimme. Kaikki autohifistä kiinnostuneet ovat tervetulleita! Noita ovien tiivistyksiä lähtisin tekemään niin että ainakin suurimmat reiät umpeen. Voit leikata vaikka pellistä tai vaneristä pikkuisen suuremman palan saman muotoisena ja laittaa vaikka peltiruuveilla ja sialla kiinni. Tosin silloin se on sit siinä eikä lähde kun ovea vaihtamalla. Päälle dynamattia kerros niin ei pärise. Tarkista ovipahvin paikoilleen sopivuus aika-ajoin! Vaimennus mattoa kannattaa laittaa myös pyöräkaariin takakontin puolelle myös koko kontin lattia pinnat ja sivut kannattaa myös vaimentaa. Samoin hattuhylly jos sellainen on. Tuppaa rämisemään riittävästi jo pienelläkin subilla. Näillä alkuun.. Niitä tankoja en lähtisi liimailemaan, voi olla että niiden pitääkin liikkua :)

Posted: Thu Jun 14, 2007 21:17
by Mako
Joo, komeet on sydeemit ja kunnolleenhan noi kannattaa laittaa niin ei jälkikäteen harmita että kun tuli oijottuu ja ennen kaikkee tervetuloa suomen edelläkävijä tiimiin ;)

Posted: Fri Jun 15, 2007 12:49
by uuniperuna
Keltaisen T4 Volvon omistaja on meidän loisteliaassa porukassamme mukana, kertokoon auton omistaja asiasta enemmän jos haluaa. :)

Posted: Fri Jun 15, 2007 20:24
by Jukka
lead wrote:

OT: sattui maken luona silmään keltainen t4 volvo josta kuulemma on kutiteltu aika kunnioitettavia lukemia. Onko omistaja tuttu autohifipiireissä vai ihan random heppu. Makekin saa vastata kun en kehdannut sen enempiä kysellä visiitillä. :oops:
Juu Volvo kuuluu meidän perheeseen, johon kuuluu myös toinenkin keltainen paholainen Audi S4. Voidaan keskustella auosta kun törmäillään jossain tapahtumassa :D