project megane

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

User avatar
lead
Jäsen
Posts: 101
Joined: Sat Jun 02, 2007 22:46
Location: Mikkeli/Joensuu
Contact:

Post by lead »

Pienen hiljaiselon jälkeen päätin hieman viedä projektia eteenpäin kokeilemalla mitä vaimennuksella saa aikaiseksi.
Ajattelin aloittaa takakontilla jotta näen paljonko tarvitsen lisää vaimennusmattoa jotta saan mahdollisimman kattavan vaimennuksen. Hommaan kului aikaa noin 12h. Voin vain kuvitella miltä tuntuu tempoa bitumia peltiin jos jo helpoimmin työstettävän maton kanssa menee näin pitkään. En saanut toivomaani aluetta vaimennettua mutta toivottavasti seuraavasta paketista riittää myös tuonne takapenkkien alle. Levyjä(812 x 457 mm) kului siis n. 6 kpl. Tulossa on 8 kpl lisää joten luulisi niillä ovien lisäksi saavan muutakin vielä päällystettyä. Tässä kuvasatoa:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by lead on Sun Jul 06, 2008 18:46, edited 1 time in total.
Matti Hirvonen, avoimemman globaalin autohifitoiminnan tajunnanlaajentaja ja puolestapuhuja aka meksumasa
User avatar
lead
Jäsen
Posts: 101
Joined: Sat Jun 02, 2007 22:46
Location: Mikkeli/Joensuu
Contact:

Uutta laitetta pukkaa

Post by lead »

Tuli tuossa hommattua sitten käytetyt kaiuttimet ja subbari sekä uusi vahvistin. :mrgreen:

Taisi olla Masi joka sanoi sattuvasti kun ensimmäisen kerran tapasin eastaudion tiimiä: "Nälkä kasvaa syödessä". Tämä tuntuu osoittautuvan todeksi sillä vaikka aloitinkin puhtaalta pöydältä niin sen verta audioviiliä verta suonissa on että eipä tuo saundi tyydytä ainakaan vielä. Lisää vettä myllyyn sain kuuntelemalla Peten "hifistynyttä" autoa joka soikin paremmin kuin oma kosla. :lol:

Katsotaan nyt mihin tuo uusi kokoonpano riittää loppupeleissä mutta ainakin myyjän hehkutuksista päätellen voisi odottaa huippuluokan saundia. Kunhan nyt tuo vaimennus tulee valmiiksi ja saisi modattua etuovet ottamaan vastaan nuo "uudenkarheat" midbassot sekä diskanteiile tehtyä kupit niin kyl se siittä.
8)
Matti Hirvonen, avoimemman globaalin autohifitoiminnan tajunnanlaajentaja ja puolestapuhuja aka meksumasa
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Post by MakeS »

Hyvää duunia olet tehnyt tuon dynamatin kanssa! Oikein silmä lepää.

Harmi ettei sulla kärsivällisyys riittänyt saada tuota nykysettiä soimaan koska jotain siinä oli ratkaisevasti pielessä niin surkea se ääni oli..

Laittaapa rahnaa kiinni vaikka kuinka laiteisiin niin huomaat että loppupeleissä se on suuresti kiinni siitä miten sen laitteiston säätää..

Oma aika tällä hetkellä on niin kortilla ettei päästy vielä tutkimaan laitteiston syvintä olemusta.

Joka tapauksessa hyvältä tuo sinun projeksti vaikuttaa! :D
User avatar
Jupe
Amatööri
Posts: 61
Joined: Sat Jun 18, 2005 19:34
Location: Joensuu

Post by Jupe »

Millasta aseteltavaa toi dynamat on? Ja minkähintasta? Vibroplastin tapaista?
No risk, No fun!
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Re: Uutta laitetta pukkaa

Post by Webmastaah »

Hienolta näyttääpi kyllä! Jatkakaa samaan malliin.
lead wrote:Lisää vettä myllyyn sain kuuntelemalla Peten "hifistynyttä" autoa joka soikin paremmin kuin oma kosla. :lol:
Taisikin olla melkein päivän pisin demo sulle. jotakuinkin kaikki autossa olleeti ei-beissahtavat kappaleet käytiin läpi ja muutama vähän tanakampikin tuli kuunneltua. Nissani nyt on sellainen demoauto, ei soi varsinaisesti hyvin eikä varsinaisesti kovaa, mutta kyllä minä sitä mieluummin kuuntelen kuin siviili-Nissaniani.

Illalla vielä soittelin referenssinä kotisetin Leadille ja käännytin samaan hengenvetoon hänet VDR-käyttäjäksi, ei ollenkaan huono päivä :wink:
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
lead
Jäsen
Posts: 101
Joined: Sat Jun 02, 2007 22:46
Location: Mikkeli/Joensuu
Contact:

Re: Uutta laitetta pukkaa

Post by lead »

Webmastaah wrote:Hienolta näyttääpi kyllä! Jatkakaa samaan malliin.
lead wrote:Lisää vettä myllyyn sain kuuntelemalla Peten "hifistynyttä" autoa joka soikin paremmin kuin oma kosla. :lol:
Taisikin olla melkein päivän pisin demo sulle. jotakuinkin kaikki autossa olleeti ei-beissahtavat kappaleet käytiin läpi ja muutama vähän tanakampikin tuli kuunneltua. Nissani nyt on sellainen demoauto, ei soi varsinaisesti hyvin eikä varsinaisesti kovaa, mutta kyllä minä sitä mieluummin kuuntelen kuin siviili-Nissaniani.

Illalla vielä soittelin referenssinä kotisetin Leadille ja käännytin samaan hengenvetoon hänet VDR-käyttäjäksi, ei ollenkaan huono päivä :wink:
OT:ksi menee mutta menköön. :1offtobic

Oli kyllä demolla mittaa ja tulihan se painekin testattua. Ja sitten loppu koko demoilu kun tuli tapetit seiniltä. :mrgreen:

Toi sun kotisettis muuten soi käsittämättömän puhtaasti. Hinta-laatu suhde on kyl kohillaan.

Juu kylläpä vaan taas yksi uusi vdr-uskovainen on löydetty. On se vaan miljuuna kertaa parempi kuin joku rupunen topfield.
Matti Hirvonen, avoimemman globaalin autohifitoiminnan tajunnanlaajentaja ja puolestapuhuja aka meksumasa
User avatar
lead
Jäsen
Posts: 101
Joined: Sat Jun 02, 2007 22:46
Location: Mikkeli/Joensuu
Contact:

Post by lead »

MakeS wrote:Hyvää duunia olet tehnyt tuon dynamatin kanssa! Oikein silmä lepää.
Kiitos kiitos kyllä sitä tulikin lanattua muutama tovi. :D
MakeS wrote: Harmi ettei sulla kärsivällisyys riittänyt saada tuota nykysettiä soimaan koska jotain siinä oli ratkaisevasti pielessä niin surkea se ääni oli..

Laittaapa rahnaa kiinni vaikka kuinka laiteisiin niin huomaat että loppupeleissä se on suuresti kiinni siitä miten sen laitteiston säätää..

Oma aika tällä hetkellä on niin kortilla ettei päästy vielä tutkimaan laitteiston syvintä olemusta.

Joka tapauksessa hyvältä tuo sinun projeksti vaikuttaa! :D
En vielä luovuttanut. Jos siitä saa hyvin soivan tehtyä niin mielellään tulen käymään vanhalla setillä. Ei vaan meinaa usko itsellä riittää että olisin tyytyväinen tuohon ääneen säätöjen jälkeenkään. Mutta jos saat minut vakuutettua toisin niin mikäs siinä. Ainahan laatukaman saa myytyä. :wink:
Matti Hirvonen, avoimemman globaalin autohifitoiminnan tajunnanlaajentaja ja puolestapuhuja aka meksumasa
User avatar
lead
Jäsen
Posts: 101
Joined: Sat Jun 02, 2007 22:46
Location: Mikkeli/Joensuu
Contact:

Post by lead »

Jupe wrote:Millasta aseteltavaa toi dynamat on? Ja minkähintasta? Vibroplastin tapaista?
Täysin asiantuntemattomana voin kommentoida että todella helppo laittaa täysin kädettömänkin(siis minunkin).

Autosound lehden testivoittaja. Parasta mitä rahalla saa yms.
http://meganeaudio.com/upload/autosound ... stesti.pdf

Itse tilaan ulkomailta. Tulee halvemmaksi kuin vibroplast suomesta ostettuna. 8)
Last edited by lead on Sun Jul 06, 2008 19:03, edited 1 time in total.
Matti Hirvonen, avoimemman globaalin autohifitoiminnan tajunnanlaajentaja ja puolestapuhuja aka meksumasa
User avatar
uuniperuna
Jäsen
Posts: 136
Joined: Tue Jun 21, 2005 13:50
Location: Joensuu

Post by uuniperuna »

Mistäs tilasit ulkomailta?
Sitä saa mitä tilaa...
User avatar
lead
Jäsen
Posts: 101
Joined: Sat Jun 02, 2007 22:46
Location: Mikkeli/Joensuu
Contact:

Post by lead »

Pieni päivitys taas vaihteeksi. Vähän on ehtinyt tekemään tässä kuukauden aikana kun on joutunut rakentamaan mökkiä niin ei ole aika eikä voimat riittäneet auton parissa puuhaamiseen.
No sain kuitenkin etuovet melkein täysin vaimennettua. Tässä vierähtikin yllättävän paljon aikaa johtuen sisäpellin irroittumattomuudesta. Ulkopellin matotus oli suoraan sanottuna vittumaisinta puuhaa mitä olen tähän mennessä joutunut tekemään. Kädet meni mukavasti lommoille. Nyt on kuitenkin pellit vaimennettu ja jäljellä on enää isompien reikien peitto paloilla ja ovipahvien jäykentäminen.
Kuvia:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by lead on Sun Jul 06, 2008 19:06, edited 1 time in total.
Matti Hirvonen, avoimemman globaalin autohifitoiminnan tajunnanlaajentaja ja puolestapuhuja aka meksumasa
User avatar
O.K.
Jäsen
Posts: 140
Joined: Sat Mar 04, 2006 21:51
Location: Joensuu

Post by O.K. »

No kylläpä on rellun ingenjöörit ovisysteemin kehittäneet, ei ihme että kädet oli naarmuilla... iso on kyllä tuo yx aukko tuossa "takaosassa" nimim. vieläkin umpinaisempia systeemejä työn puolesta nähneenä. Mutta hyvännäköstä työtä oot tehnynnä :thmbup
Jätithän/jätäthän kuitenkin sille sähköikkunan korjaajalle jotain mahiksia päästä nostajaan käsix, vaikka eihän niitä korjata tarvii, mutta jos joskus kuitenkin joutuu :roll:

Mites ne säädöt onnistu; joko se soi...? Vai tuliko Peten naapurit avautumaan kesken toimituksen?
Koskaan ei ole aikaa tehdä hommaa kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä se kahdesti
User avatar
lead
Jäsen
Posts: 101
Joined: Sat Jun 02, 2007 22:46
Location: Mikkeli/Joensuu
Contact:

Post by lead »

O.K. wrote:No kylläpä on rellun ingenjöörit ovisysteemin kehittäneet, ei ihme että kädet oli naarmuilla... iso on kyllä tuo yx aukko tuossa "takaosassa" nimim. vieläkin umpinaisempia systeemejä työn puolesta nähneenä. Mutta hyvännäköstä työtä oot tehnynnä :thmbup
Jätithän/jätäthän kuitenkin sille sähköikkunan korjaajalle jotain mahiksia päästä nostajaan käsix, vaikka eihän niitä korjata tarvii, mutta jos joskus kuitenkin joutuu :roll:

Mites ne säädöt onnistu; joko se soi...? Vai tuliko Peten naapurit avautumaan kesken toimituksen?
Paskan möivät niin sanotusti. :)
Voi olla että nousee korjausajat parilla tunnilla kun pitää repiä irti dynamattia. Sen verran täydellisesti vedin mattoa joka paikkaan. Ainut minne jätin laittamatta oli sähköikkunan ohjuritanko. :P

Säädöt on jossakin sielläpäin. Pääsee kuuntelemaan lauantaina minkälaista kumpparipassoa sieltä irtoaa. 8)
Matti Hirvonen, avoimemman globaalin autohifitoiminnan tajunnanlaajentaja ja puolestapuhuja aka meksumasa
User avatar
lead
Jäsen
Posts: 101
Joined: Sat Jun 02, 2007 22:46
Location: Mikkeli/Joensuu
Contact:

Post by lead »

Kylläpäs on hidasta tämä auton laitto. 3kk jo melkein mennyt ja ei vielä valmista ole lähimainkaan. No onhan tosin joutunut muitakin hommia tekemään niin vähän huonosti on kerinnyt paneutumaan laitteiston suunnitteluun. :(

Vedin männäviikolla uudet kaapelit kaiuttimille. Pieniä ongelmia oli johtuen tuosta meganen ihanasta ovijohtopistokkeesta. Porasin sen kuitenkin pirstaleiksi ja sain kun sainkin mahtumaan audisonin jöötin johtoputkesta oveen. Tein myös alumiinista palat ovien aukkoihin jotta saisin mahdollisimman suljetun ympäristön midbassoille. Tosin huomasin jälkeenpäin että ovipahvi ei mahtunut enää paikalleen ja jouduin repimään lätkimäni palan irti. Saisikohan alumiinilevyä helposti kuperaksi vasaralla, hmm....

Eilen kuuntelusession päätteeksi tuumasin että ei tuo rainbow lätki tarpeeksi ja sahasin ovipahvit uuteen uskoon. Kokeilin samalla uusia dikkejä mutta onnistuin ilmeisesti polttamaan toisesta puhekelan? juottohommissa. Tosin olin jo rutannut kartion sisään ennen juottamista joten äänen kuulumattomuus ei varmaankaan ollut ihme. :P

Mitähän sitä seuraavaksi tuhoaisi...

P.S.
kuvia johtojen vedosta:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

P.S.P.S.
Hommasin halvalla res audion keskiäänet. Jos ei äänikuva ole tarpeeksi ylhäällä 2-tie setillä niin saapahan tarvittaessa kolmitieksi. Saa säädellä aktiivisena sitten maailman tappiin. :shock:
Last edited by lead on Sun Jul 06, 2008 19:08, edited 1 time in total.
Matti Hirvonen, avoimemman globaalin autohifitoiminnan tajunnanlaajentaja ja puolestapuhuja aka meksumasa
User avatar
hapeta
Noviisi
Posts: 3
Joined: Wed Aug 01, 2007 04:18
Location: Tornio

Post by hapeta »

Mitenkäs tämä rojekti etenee?

Itselläkin rellun hifistys käynnissä ja välillä käyny täällä kurkkimassa vinkkejä mut nyt ei oo tullu mitään aikoihin..? :?
Onko rojekti keskeytynyt?
Aina kannattaa yrittää!!! Jos et yritä mitään et voi saavuttaa!
User avatar
lead
Jäsen
Posts: 101
Joined: Sat Jun 02, 2007 22:46
Location: Mikkeli/Joensuu
Contact:

2008 update

Post by lead »

Jaahas, kevät on tullut taas ja poppikset soi raitilla kuin rääkyvät varikset.

Joo-o, eipä ole tullut autoon koskettua sitten lokakuun kun lämpimät työskentelytilat hävisi kuin tuhka tuuleen. Ja olihan tuo motivaatiokin jonkun verran kortilla kun toukokuusta asti tuli putkeen väännettyä ilman merkittäviä taukoja. Eniveis, sain auton tyydyttävään sointikuntoon ja talven ajan kuuntelin sillä setillä. Erinäisiä ongelmia ilmaantui enemmän kuin tarpeeksi. Niistä lisää myöhemmin. Myöskään sivuja en jaksanut päivittää vaikka kuvasatoa on kertynyt syksyn sessioista jonkin verran. Tosin sivujen osoite vaihtuu myöskin sillä lopetin roskalehden tilauksen.

Sen verran päivitystä että syksyllä vuorasin lattian dynamat+dynaliner yhdistelmällä ja päivitin+vedin virta ja signaalijohdot hieman paremmin sekä lisäsin konkan järjestelmään. Näistä kuvia jahka saan hommattua uuden domainin yms.

Jäljellä olevia hommia olisi uusien diskanttien asennus(jos miklu on saanut tehtyä uudet kierteet :D) sekä esteettinen säätö.

hellettä odotellessa...
Matti Hirvonen, avoimemman globaalin autohifitoiminnan tajunnanlaajentaja ja puolestapuhuja aka meksumasa
Post Reply