suljettu vs.refleksi

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
tpak
Amatööri
Posts: 63
Joined: Tue Aug 15, 2006 15:20

suljettu vs.refleksi

Post by tpak »

tuli vaan sellainen mieleen että jos on kaksi identtistä 12" elementtiä ja toinen on refleksissä ja toinen suljetussa niin miten paljon enemmän lähtee painetta refleksistä jos vahvistinteho on sama ?
metallia, kansalaiset
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: suljettu vs.refleksi

Post by Webmastaah »

Melko mahdoton sanoa. Väärin viritetty refleksihässäkkä tyrkkää vähemmän painetta kuin suljettu ja oikein viritetyssä riippuu aika pitkälti viritystaajuudesta saatu hyöty.

Sopivasti auton piikkiin suhteutettu viritys saattaa antaa huomattavastikin painetta, mutta kuullostaa sitten usein vastaavasti kumpparinvarrelta. Eli tässäkään tapauksessa ei voi kokonaan voittaa, äänenlaadussa joutuu usein tinkimään ja painekäytössä se on jo välttämätöntä.

Refleksikotelossa joutuu myös varomaan viritystaajuuden alapuolisia taajuuksia, ettei kartio tule ohjaamaan kurkkaamaan kiusaajaansa.

Eli sanotaan nyt vaikka aloittelijalle sopiva haarukka -5 dB:stä +5 dB:een, painekisaajat ovat sitten asia erikseen.
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
tpak
Amatööri
Posts: 63
Joined: Tue Aug 15, 2006 15:20

Vs: suljettu vs.refleksi

Post by tpak »

entäs jos refleksikotelo on tehdastekoinen, silloinhan sen luulisi olevan "oikeanlainen"
metallia, kansalaiset
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: suljettu vs.refleksi

Post by Webmastaah »

Silloin se on hyvällä tuurilla sopiva juuri siihen yhteen autoon, johon se on suunniteltu. Huonolla tuurilla sitä ei ole suunniteltu sopivaksi mihinkään autoon, joten lopputulos ei toimi omassasi. Refleksikotelo vaatii aina virityksen sopiakseen kyseiseen autoon, sijoituspaikkaan ja etupäähän. Toki toisto voi "suffelilla" sattua myös pakasta vedettynä oikein, mutta suuremmalla todennäköisyydellä mennään metsään. Valmiskoteloa on aika hankala ja osin mahdotonkin mennä säätämään jälkeenpäin viritystaajuuden osalta putkea tai tunnelia muuttamalla. Valmiskotelokin vaatii kuitenkin vähintään mahdollisen subsonicin, mutta ainakin alipäästön ja tason säätöä vahvistimesta.
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
tpak
Amatööri
Posts: 63
Joined: Tue Aug 15, 2006 15:20

Vs: suljettu vs.refleksi

Post by tpak »

eli suljetussa on pysyttävä sitten
metallia, kansalaiset
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: suljettu vs.refleksi

Post by Webmastaah »

Tai tehtävä refleksi itse tai omattava Hannu Hanhen tuuri ja ostettava valmis refleksikotelo.

Saathan toki muokattua siitä itse tehdystä refleksistä myöhemmin suljetun tulppaamalla putken. Monihan käyttää esim. vaahtomuovirullaa putkessa (=suljettu kotelo) silloin, kun ei halua soitella kovaa refleksiviritetyllä kotelolla tai jos sillä hetkellä soiva musiikki ei toimi refleksipöntöllä kunnolla. Aika nopea tapa muuttaa kotelo suljetuksi.
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
tpak
Amatööri
Posts: 63
Joined: Tue Aug 15, 2006 15:20

Vs: suljettu vs.refleksi

Post by tpak »

kuinkas se sitten suunnitellaan se refleksikotelo tiettyyn auton sopivaksi jos elementti on tiedossa ?
metallia, kansalaiset
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: suljettu vs.refleksi

Post by Webmastaah »

Vaikkapa tällä laskurilla:

http://www.autosound.fi/bbd/index.htm

Sillä pääset asteikolle suunnittelussa, lopputviikkaus sitten autossa.
Mitään ennoo ottanut!
Post Reply