painekyssäri

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
tpak
Amatööri
Posts: 63
Joined: Tue Aug 15, 2006 15:20

painekyssäri

Post by tpak »

paljonka saa lisää painetta jos kuvitellaan että on 12" subbari ja sillä käytössä 250w rms ja sitten lisätään toinen 12" ja silläkin on 250w rms ? jotain desibelejä ?
metallia, kansalaiset
User avatar
Masi
Hallitus
Posts: 187
Joined: Fri Jun 18, 2004 11:23
Location: Joensuu
Contact:

Vs: painekyssäri

Post by Masi »

Tehon tuplautuminen ja toinen elementti tuo mielestäni jotain 3-4 deppaa lisää. Riippuu miten saat kotelon pelaamaan kahdella elementillä ja että kaikki muutkin asiat ovat kunnossa. Pete, tää olis sun erikoisalaa, valaisetko tarkemmin :)
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: painekyssäri

Post by Webmastaah »

Elementtien kaksinkertaistaminen nostaa teoriassa painetta 6 dB:tä ja tehon kaksinkertaistaminen 3 dB:tä. Tässä tapauksessa ei kuitenkaan tule tuota 9 dB:tä lisää, koska tuo tehon tuplaaminen menee toisen elementin liikuttamiseen eikä ensimmäinen saa yhtään enempää tehoa. Itse asiassa se saa vähemmän tehoa kuin jos järjestelmässä olisi yksi elementti ja yksi vahvari. Johtuu ihan yksinkertaisesti siitä, että akku, laturi ja piuhoitus joutuvat kovemmalle kuin yhdellä elementillä ja jännite putoaa kasvaneen virrankulutuksen takia. Teoreettinen maksimi on siis 6 dB:tä, johon ei pääse kuin piirustuspöydällä.

Käytännössä jäädään varmaankin johonkin tuohon Masin mainitsemaan haarukkaan, eli 3-4 dB:tä johtuen mm. kompressoitumisesta. Kasvu voi olla myös paljon huonompi, koska kahta elementtiä ei enää saa sijoitettua niin tarkasti oikealle paikalle kuin yhtä, tasot pitää olla molemmissa vahvistimissa tasan samat eikä vähän sinnepäin yms.

Yksi elementti soi oikein käytettynä ja huolellisesti asennettuna kovempaa kuin kaksi huonosti asennettua...
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
tpak
Amatööri
Posts: 63
Joined: Tue Aug 15, 2006 15:20

Vs: painekyssäri

Post by tpak »

oli vaan sellainen ajatus et jos olis kokeillut silleen että molemmilla elementeillä olis ollut omat identtiset kotelot ja vahvistimet. ja virtapuolen olis tietysti vetänyt konkan kautta. ainahan sitä pitää olla virityksiä :)
metallia, kansalaiset
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: painekyssäri

Post by Webmastaah »

Eikun vaan. Konkkaan suunnittelemasi rahat kannattaa pistää vaikka vähän parempaan akkuun. Konkan hyöty on aika olematon, painekäytössä siitä on jopa haittaa.
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
tpak
Amatööri
Posts: 63
Joined: Tue Aug 15, 2006 15:20

Vs: painekyssäri

Post by tpak »

Eikun vaan. Konkkaan suunnittelemasi rahat kannattaa pistää vaikka vähän parempaan akkuun. Konkan hyöty on aika olematon, painekäytössä siitä on jopa haittaa.
täh :o minä olen luullut että konkka on ehdoton näissä hommissa, ja minulla on jo ostettuna 1 F konkka. Akkukin on uusi 95Ah:n akku. olenkos minä nyt ihan pielessä konkkani kanssa :surpr
metallia, kansalaiset
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: painekyssäri

Post by Webmastaah »

Yhdessäkään tekijämiesten paineautossa ei ole konkkia, koska kilpailussa soitetaan siniaaltoa, jolloin kuormitus on jatkuvaa täyskuormitusta sen muutaman sekunnin mittaushetken ajan.

Normaalissa musiikissa subivahvistimesta tarvitaan huipputehoja vain silloin kuin basso iskee (=piikkitehoa saadaan konkasta), muun ajan konkalla on mahdollisuus latautua seuraavaa bassoniskua varten. Siniaallolla mitattaessa konkka purkautuu ensimmäisen sekunnin murto-osan aikana ja sen jälkeen laturin pitää ladata sekä akkuja että tyhjää kondensaattoria, joka ei pääse enää koko mittauksen aikana latautumaan kunnolla (Kaikissa luokissahan ei saa käyttää konetta). Eli turhan takia on konkka siellä viemässä tehoa laturilta. Konkka ei ole missään nimessä mikään korvike huonolle akulle tai huonosti tehdylle virtajärjestelmälle eikä se ole mikään ihmevekotin, jolla tehoa revitään tyhjästä. Painekäytössä vekotin on em. syin siis jopa haitallinen.

Musiikkikäytössä konkasta saattaa olla joskus hyötyäkin, mutta ainakin minä ole selvinnyt tähän astisen harrastusaikani ilman konkkaa. Eiköhän sitä selvittäne myös tästä eteenpäinkin.

Voit toki laittaa konkan paikalleen, jos se sinulla on ostettuna. Enemmän hyötyä saat, jos pistät sen myyntiin ja pistät saamasi rahat vaikka paksumpaan virtakaapeliin.
Mitään ennoo ottanut!
Post Reply