Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

User avatar
Senefisti
Noviisi
Posts: 39
Joined: Thu Sep 15, 2005 06:10
Location: Helsinki

Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Post by Senefisti »

Pitää alkaa valmistautumaan ensi kesän haasteisiin ;)
Elikkäs laitteiston suhteen kaipaisin keskustelua?
Nyt olen saanut alpine cda-9855r soittimen rahat kasaan. Se tulee toimimaan laitteistoni "sydämmenä". Jo omistamani soundstream reference 405 tulee ruokkimaan keskiääniä ja diskantteja. Diskantit tulee olemaan joko dls dur-1 tai xetec t-28. Vaihtoehtoja otetaan toki vastaan jos perustelut ovat asialliset :)
Keskiäänet ovat täysin auki! Olen alustavasti miettinyt audax merkkiä, koska sitä porukka tuntuu suosivan, mutta tähän valintaan kaipaan tosiaan niitä vaihtoehtoja perustelujen kera tottakai :)
Mideinä saa toimia jo omistamani dls ms6 elementit.
Subinahan minulla on tuo jl-audion 6W0 elementti siellä apparin jalkatilassa. Sitten siirrytäänkin sinne vahvari puolelle!
Tuo soundstream reference 405 on kyllä kuusikanavainen vahvistin, mutta potkua aion laittaa hieman enemmän noille alimmille taajuuksille, joten olen miettinyt olevani erilainen ja tilata jenkeistä vahvaria. Jl-audiota saa sieltä alle kolmensadan taalan kahdella tai neljällä kanavalla varustettuna, joten olen miettiny kaksikanavaista noille mideille ja monopäätettä subille. Olenko hölmöläinen?
Olisiko kolmikanavainen parempi vaihtoehto? Piisaako kolmikanavaisen tehot, ottaen huomioon että kohtuu taaloilla saa tehokkaan kaksi kanavaisen ja monopäätteen? Samoja tehoja haettaessa kolmikanavaisesta voi hinta yllättää. Vai yllättääkö?
Tämmöisiä olen täällä pohdiskellut, joten ei muuta kuin mukaan mietiskelemään ja ohjeistamaan hyvän äänentoiston löytämiseksi :)
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Post by MakeS »

Mielenkiintoinen topicci..

Alpinen soittimen ympärille on hyvä alkaa mietimään sopivaa kombinaatiota.Se rakentaako 3 vai 4-tie setin on paljon makuasia ja mihin käyttöön sitä mietit.

Kisatsydeemejä jos mietit niin keskarit kojelaudalla mahdollistaa tarkemman stereokuvan ja onnistuessaan paremman taajusbalanssin.Säätäminen onkin sitten toinen juttu ja tarvitset vahvarillasi passivijaon tsikin ja keskarin väliin, sekään tosin ei hirmuhankala hommeli ole toteuttaa.

3-tie setin hyviä puolia ovat tilantoiston avaruus ja säädettävyys.Pääset suoraan soittemalla määräämään tasot ja jaot suoraan.Sointi on onnistuessaan hunajaa, vaatii erityisen paljon midi/keskarilta.Tuo MS6 on aivan oiva elementti tuohon tarkoitukseen, puutteensa siinä toki on mutta hintaisekseen hyvä peli.Tsiki puolella Durri on varma valinta, vaihtoehdoksi petaisin Xetecin vallanmainoita T-Detectoria jotka itse vaihdoin durrien tilalle ja sain tilantuntua ihan eri malliin kun ennen..

Lisää tarinaa tuonnempana..

Raili se on mun rattoni!
User avatar
Senefisti
Noviisi
Posts: 39
Joined: Thu Sep 15, 2005 06:10
Location: Helsinki

Vs: Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Post by Senefisti »

Alpinen soittimen ympärille on hyvä alkaa mietimään sopivaa kombinaatiota.Se rakentaako 3 vai 4-tie setin on paljon makuasia ja mihin käyttöön sitä mietit.
4-tie setillä tarkoitan subi,midi,keskari ja tsiki. Pahoittelen jos annan ymmärtää itseäni väärin :)

vaihtoehdoksi petaisin Xetecin vallanmainoita T-Detectoria
Tarkoitatko Res-audion T-detectoria? Jos näin niin koekuuntelu mahdollisuudet taitaa löytyä vain kisoista tai tuurilla jollain automessuilla..
Kisatsydeemejä jos mietit niin keskarit kojelaudalla mahdollistaa tarkemman stereokuvan ja onnistuessaan paremman taajusbalanssin.
Tuskinpa mä kisailemaan..
Keskarit ei suoraan almerassani kojelaudalle mahdu, koska airbagi on tiellä. Rakennan kuidusta niille semmoiset kotelot, notta ne sojottaa kuuntelijaa kohden. Rakennus suunnitelma työvaiheineen mukaanlukien oikean suuntauksen kuuntelu on jo mietitty. Tai no kopioin röyhkeästi erään almeran omistajan nettiin julkaisemia asennuskuvia :)
Tsikit menee tavallisen seinävalaisimen "kuppeihin". Kodin anttilasta on jo mielekäs valittu :D
ja tarvitset vahvarillasi passivijaon tsikin ja keskarin väliin
Häh? Eikös tuosta alpinesta löydy kaistanpäästö keskareille, alipäästö mideille ja ylipäästö tsikeille? Subi saa olla vahvarin suodinten takana. Jos olen nyt ymmärtänyt väärin niin onneksi asun hifitalon naapurissa. Sieltä sitten konkkaa, kelaa, vastusta ja hermoja..

Niin ja tosiaan niitä keskareita saa suositella, mutta ei mielellään mitään maailman eksoottisimpia merkkejä (se kuuntelu). Noita audaxeja kun pääsee kuuntelemaan suht helpolla ja olen kuullut niitä kehuttavan niin ainakin odotukset elementtiin ovat korkealla!

Tietenkään en ole mikään platinakorva, joten liika hienostelu sikseen :D
Muuten kyllä kuulen eron paskan ja hyvän elementin välillä, mutta nämä hifistien termit on minulle yhtä hepreaa. Joko se ääni on luonnollinen tai sitten ei. ;)
User avatar
Jarkko
Jäsen
Posts: 302
Joined: Mon Jul 26, 2004 20:22
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Post by Jarkko »

4-tie setillä tarkoitan subi,midi,keskari ja tsiki. Pahoittelen jos annan ymmärtää itseäni väärin :)
Ainakin mie ymmärsin niin, eiköhän Makekin.. :)
Häh? Eikös tuosta alpinesta löydy kaistanpäästö keskareille, alipäästö mideille ja ylipäästö tsikeille? Subi saa olla vahvarin suodinten takana. Jos olen nyt ymmärtänyt väärin niin onneksi asun hifitalon naapurissa. Sieltä sitten konkkaa, kelaa, vastusta ja hermoja..
Eipä löydy, kun on vain 3-tiesuodin, eli voit suoraan mankan jakosuodattimilla vain aktiivisen 3-tiesetin, nelitie ei onnistu mankanjakareilla, eli tarvitset lisäsuodatusta, kunten Make sanoi. Ja kun käytät Alpinea 4-tie setissä, niin disulle ja keskiäänelle tulee sama viive..
Niin ja tosiaan niitä keskareita saa suositella, mutta ei mielellään mitään maailman eksoottisimpia merkkejä (se kuuntelu). Noita audaxeja kun pääsee kuuntelemaan suht helpolla ja olen kuullut niitä kehuttavan niin ainakin odotukset elementtiin ovat korkealla!
Audaxi on hyvä keskiääni hintaisekseen, monessa autossa olen sitä kuullut ja itsekin omistanut, joten voin suositettä. Se yksinkertaisesti toimii. :bounce
Jarkko Peiponen
Varapuheenjohtaja / Eastaudio Ry

2008 SM 1 @ eXperienced 5
2009 SM 2 @ Advanced PureSound-5
2010 SM 4 @ Advanced-7
2011 SM 3 @ Advanced-7
Member of Eastaudio Competition Team
User avatar
Senefisti
Noviisi
Posts: 39
Joined: Thu Sep 15, 2005 06:10
Location: Helsinki

Vs: Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Post by Senefisti »

Eipä löydy, kun on vain 3-tiesuodin, eli voit suoraan mankan jakosuodattimilla vain aktiivisen 3-tiesetin, nelitie ei onnistu mankanjakareilla, eli tarvitset lisäsuodatusta, kunten Make sanoi. Ja kun käytät Alpinea 4-tie setissä, niin disulle ja keskiäänelle tulee sama viive..
Jahas. Haen siis mietintämyssyn takaisin varastosta :P
Tietenkään en ole mikään platinakorva, joten liika hienostelu sikseen
Muuten kyllä kuulen eron paskan ja hyvän elementin välillä, mutta nämä hifistien termit on minulle yhtä hepreaa. Joko se ääni on luonnollinen tai sitten ei.
Niin joo. Ei ollut tarkoitukseni olla mitenkään jyrkkä tuolla tekstillä. Meinaan lähinnä tämmöistä juttua, jolle sain kyllä hymyillä. Onneksi kaverit itsekin omaa huumorintajua :D
http://www.hifilehti.fi/keskustelu/tm.asp?m=50926
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Post by MakeS »

4-tie setillä tarkoitan subi,midi,keskari ja tsiki. Pahoittelen jos annan ymmärtää itseäni väärin
Niin tarkoitan minäkin, eli puhataan samasta asiasta..
Tarkoitatko Res-audion T-detectoria?
Juurikin näin, hinnaltaan samaaluokkaa durrien kera (189.-)
Kumpi parempi? Molempi parempi, itse tykkään ressin läpinäkyvyydestä..

Tuotapa alpinen käyttöä kannaatta funtsata.Sinun ehdottama toteutus onnistuu kyllä mutta subin kanssa tulee viiveet ongelmaksi, lisäksi subikanavan tasoa on kätevä säätää volume potikasta yhdellä painalluksella..itse tekisin passivijaolla tuon yläpään..

Keskareista audaxien lisäksi katseet kannattaa suunnata ressien suuntaan..tuo 3,5" tuumainen on aika namu ja menee alemma, aavistuksen hevimpi elementti..hintaa 69.- pari.

Keskareiden asennuksessa mitä olet ajatellut mielestäni hyvät puolet ovat stereokuvan pistemmäisyys ja tarkkuus.Huonopuoli on kapeahko äänikenttä.

Kannattaa ennen valintaa etsiä koekuunteluautot, toinen jossa on hyvin säädetty 4-tie setti ja vastaavasti vaikka Mr. Hellmannin volvo... :>

Sen jälkeen valinta on helppo tehdä mieltymysten mukaan.
Raili se on mun rattoni!
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Post by MakeS »

Eipä löydy, kun on vain 3-tiesuodin, eli voit suoraan mankan jakosuodattimilla vain aktiivisen 3-tiesetin, nelitie ei onnistu mankanjakareilla, eli tarvitset lisäsuodatusta, kunten Make sanoi. Ja kun käytät Alpinea 4-tie setissä, niin disulle ja keskiäänelle tulee sama viive..
Aivan, olisiko kysyjä tosin miettinyt asian niin että ajelee midit subilinjasta josta haaroittaa myös subin?
Siinä tapauksessa viive asettuu ongelmaksi ja voisin kuvitella että ei tule toimimaan..

Raili se on mun rattoni!
User avatar
Jarkko
Jäsen
Posts: 302
Joined: Mon Jul 26, 2004 20:22
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Post by Jarkko »

Aivan, olisiko kysyjä tosin miettinyt asian niin että ajelee midit subilinjasta josta haaroittaa myös subin?
Siinä tapauksessa viive asettuu ongelmaksi ja voisin kuvitella että ei tule toimimaan..
Pohdintaa:
Olisikohan sellainen patentti mahdollista tehdä, että laittaa 9855:sta diskanteille, keskareille ja midbassoille signaalit ja sitten subin vahvistinkanavaan ketjuttaa signaalin toiselta vahvarilta?? Siis ihan teoriassa aktiivisella 4-tiesetillä..
Näinhän teoriassa saisi tehtyä viiveet etupäälle, subi sitten viivästettäisiin pääkauittimiin nähden.. Lähinnä tulee mieleen, että vaikuttaako signaalin viivastäminen myös tuohon vahvistimen RCA-ulostuloon.. Tuli vain mieleen.. :bounce
Jarkko Peiponen
Varapuheenjohtaja / Eastaudio Ry

2008 SM 1 @ eXperienced 5
2009 SM 2 @ Advanced PureSound-5
2010 SM 4 @ Advanced-7
2011 SM 3 @ Advanced-7
Member of Eastaudio Competition Team
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Post by MakeS »

Periaatteessa joo, olettaen että subin signaali otetaan siitä linjasta jonka viive on 0 jolloin subin viivekkin on 0. Muu setti sitten tämän mukaan.Juurikin etusubilla voi toimia tai ehkä takasubillakin, mielenkiinnon soppaan lisää vielä jos subi päätteessä on portaaton vaiheenkääntö..

Voisi ehkä teoriassa toimiakkin??
Raili se on mun rattoni!
User avatar
Senefisti
Noviisi
Posts: 39
Joined: Thu Sep 15, 2005 06:10
Location: Helsinki

Vs: Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Post by Senefisti »

Jahas. Tulipas tässä pohdittavaa. Pitää nukkua yön yli ja palaamme huomenna asiaan..
User avatar
Jarkko
Jäsen
Posts: 302
Joined: Mon Jul 26, 2004 20:22
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Post by Jarkko »

Periaatteessa joo, olettaen että subin signaali otetaan siitä linjasta jonka viive on 0 jolloin subin viivekkin on 0. Muu setti sitten tämän mukaan.Juurikin etusubilla voi toimia tai ehkä takasubillakin, mielenkiinnon soppaan lisää vielä jos subi päätteessä on portaaton vaiheenkääntö..

Voisi ehkä teoriassa toimiakkin??
Hmm, jos ajatellaan mun tilannetta: 2kpl Xetec 4G300 MK2. Eli noissa on kummassakin 2 paria RCA-tuloja ja yksi lähtö. Toinen päätteistä diskanteille ja keskiäänille. Toinen midbassoille ja subille. Ja disu+keskari päätteestä signaalin ketjutus--> toisen vahvarin subin rca-tuloon. Tuleeko tällöin jotakin pohjaviivettä tuohon ketjutukseen?? Eli vaikuttaako aikaviive tuohon vahvistimen rca lähtöön???
Jarkko Peiponen
Varapuheenjohtaja / Eastaudio Ry

2008 SM 1 @ eXperienced 5
2009 SM 2 @ Advanced PureSound-5
2010 SM 4 @ Advanced-7
2011 SM 3 @ Advanced-7
Member of Eastaudio Competition Team
User avatar
msmura
Hallitus
Posts: 156
Joined: Thu Jun 24, 2004 20:35
Location: Lieksa
Contact:

Vs: Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Post by msmura »

Minä voisin suositella tsikiksi Durria... perustelut lyhyesti.. mulla on myynnissä yhdet melkein uudet asennuskuppeineen... Heh pääsimpäs....
User avatar
Senefisti
Noviisi
Posts: 39
Joined: Thu Sep 15, 2005 06:10
Location: Helsinki

Vs: Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Post by Senefisti »

Kävisiköhän näin. Tsikit ja keskarit yhteen vahvariin joille sitten mankasta pelkkä ylipäästö. Keskareille sopivat kelat ja tsikeille konkat. Riittääkö tuommonen 6dB/oct jyrkkyys, vai pitääkö olla jyrkempi?
Sitten kolmikanavainen vahvari johon midit ja subi. Mideille kaistanpäästö mankalta ja subille alipäästö mankalta. Vaihtoehtona voi olla vielä kaksikanavainen vahvari mideille ja monopääte subille. Tämmöistäkö se make.s meinasi?
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Post by MakeS »

Kävisiköhän näin. Tsikit ja keskarit yhteen vahvariin joille sitten mankasta pelkkä ylipäästö. Keskareille sopivat kelat ja tsikeille konkat. Riittääkö tuommonen 6dB/oct jyrkkyys, vai pitääkö olla jyrkempi?
Aivan, itse tekisin passivijaon jyrkkyydellä 12db/oct,24db:n jyrkkyyttä käyttäisin ylipäästönä yläpäälle mankasta.
Sitten kolmikanavainen vahvari johon midit ja subi. Mideille kaistanpäästö mankalta ja subille alipäästö mankalta. Vaihtoehtona voi olla vielä kaksikanavainen vahvari mideille ja monopääte subille.
Tämmöinen juuri oli ajatus ja näin sen toteuttaisin.Jakojyrkkyydet molempiin päihin 24db/oct.Vaiheet kokeiltava ehdottomasti, subille se on helppoa mankasta, yläpää/midi piuhoja kääntämällä.
Muistaa kannattaa että aina kun jakojyrkkyyttä muuttaa kääntyilee vaihekkin eli kaikki vaikuttaa kaikkeen mutta se onkin sitten toinen juttu se!
Raili se on mun rattoni!
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Täällä keskustelemme aktiivisesta 4-tie setistä

Post by MakeS »

Hmm, jos ajatellaan mun tilannetta: 2kpl Xetec 4G300 MK2. Eli noissa on kummassakin 2 paria RCA-tuloja ja yksi lähtö. Toinen päätteistä diskanteille ja keskiäänille. Toinen midbassoille ja subille. Ja disu+keskari päätteestä signaalin ketjutus--> toisen vahvarin subin rca-tuloon. Tuleeko tällöin jotakin pohjaviivettä tuohon ketjutukseen?? Eli vaikuttaako aikaviive tuohon vahvistimen rca lähtöön???
Kyllä se vaikuttaa, viiveenhän olet luonut mankasta eikä se muutu vahvistimen ulostuolossa miksikään.

En muista sinun viiveitä mitä viivästät minkä suhteessa eli mikä sulla oli nolla taso? Vasen tsiki vai subbari?

Periaatteessa ajatellaan että vasen tsiki on nolla, oikea jotain muuta niin vahvarista ulostuleva signaali pitäisi olla r:n ja l:n osalta sama? Kun niitä sisäänmenoja on 2kpl ja ulostuloja 1kpl täytyisi kokeilla kumpi siihen sen signaalin antaa vai vieläkö kenties vahcistin jotenkin sen??

Kokeileppa piruuttasi..
Raili se on mun rattoni!
Post Reply