Subbarien vaihto?

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

User avatar
Senefisti
Noviisi
Posts: 39
Joined: Thu Sep 15, 2005 06:10
Location: Helsinki

Subbarien vaihto?

Post by Senefisti »

Terve taas kaikille!
Semmosta kyselisin että kannattaako vaihtaa kahta spl dynamics v10s subbaria suljetuissa koteloissa sedan auton takakontissa. Kahteen jl-audio 6WO subbariin suljetuissa koteloissa auton sisätiloissa? 6WO subit laittaisin koteloituna joko takaoviin tai hattuhyllylle.
Mitäs mieltä olette?
User avatar
Mako
Hallitus
Posts: 464
Joined: Sun Oct 19, 2003 21:24

Vs: Subbarien vaihto?

Post by Mako »

Ehdottomasti kannattaa, suosittelen ;). Jos jaksat viilailla niin tee JL.lle refleksi kotelo, toimiivat todella hyvin, eivät kyllä ole huonoja suljetussakaan ja kotelon koko kantsii olla suljettuna jotain n. 10l/per elukka. Valmistaja suositteleee n. 5l mut parempi olis hiukka isompi. Jos olet likellä Lieksan seutua niin mielelläni annan demot 6W0.sta.
nm. Pientä kokemusta omaava ;).
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: Subbarien vaihto?

Post by Webmastaah »

Puolueellinen lausunto ;)

Ei vaiteskaan, hyvä subi on kyseessä. Ei ikuna uskoisi äänen perusteella, että niinkin pieni elementti olisi siellä ääntä pitämässä.
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
Senefisti
Noviisi
Posts: 39
Joined: Thu Sep 15, 2005 06:10
Location: Helsinki

Vs: Subbarien vaihto?

Post by Senefisti »

Harmi kun täällä helsingin seuduilla asustelen. Mielelläni kyllä kuuntelisin :)
Toivottavasti tiiminne tulee joskus tänne eteläänkin kalustoineen.
Vai että pitäis möykätä tuommonen kuustuumanenkin? Olis tosiaan herkkua saada tuo takakontti tyhjäksi. Mitenkäs?
Siis perhana lähemmäs kymmentä litraa meinaat suljetun kooks :P Sitte ei kyllä oviin taivu. Pitäis muutenkin laittaa ikkunat sähkökäyttösiks jos tunkisin ne oviin, mutta ajattelin sen mahdolliseksi tuommosella viiden litran koteloinnilla. Tuota tuota.. Riittäisiköhän yksi elementti suljetussa kotelossa hattuhyllylle? Refleksi koteloita en ole koskaan "uskaltanut" tehdä. Suljettuja olen tehnyt useita joten se homma hoituisi. Ja tosiaan kuuntelen enimmäkseen vanhaa kunnon rokkenrollia 70-luvulta lähtien, jos sillä nyt on vaikutusta mihinkään? ;)
User avatar
Senefisti
Noviisi
Posts: 39
Joined: Thu Sep 15, 2005 06:10
Location: Helsinki

Vs: Subbarien vaihto?

Post by Senefisti »

Jos ihmetyttää niin webmaastah kerkes kirjoittaa tohon edellisen väliin kun olin sitä kirjottamassa. Olen katsokaas "töissä" tällä hetkellä :D
User avatar
Mako
Hallitus
Posts: 464
Joined: Sun Oct 19, 2003 21:24

Vs: Subbarien vaihto?

Post by Mako »

Jees mullahan olis muuten joutavana kahdelle 6W0.lle käypänen suljettu kotelo netto 15l. Se on kyl hiukka pieni minusta koska on tehty valmistajan ohjeen mukaan mut toimii kyllä.
http://www.eastaudio.net/kuvat/RiverMee ... hanged.JPG
User avatar
Senefisti
Noviisi
Posts: 39
Joined: Thu Sep 15, 2005 06:10
Location: Helsinki

Vs: Subbarien vaihto?

Post by Senefisti »

Jahas. Kiitoksia tarjouksesta, mutta en tarvitse koteloa.
Tänään kävin sitten ostamassa kyseisen elementin. Huomenna menen rakentelemaan koteloa. Muuttu suunnitelmat sen verran että heitän sen todennäköisesti apparin jalkatilaan hanskalokeron alle. On se kyllä miehekkään kokonen pikku pirulainen elementiksi :)
User avatar
Senefisti
Noviisi
Posts: 39
Joined: Thu Sep 15, 2005 06:10
Location: Helsinki

Vs: Subbarien vaihto?

Post by Senefisti »

Dodi! Tänään sain subikan valmiiks. Kotelolle tuli kokoa se parikymmentä litraa ja sijainniksi se apparin jalkatila hanskalokeron alle. Ensi kuuntelu veti mykäksi. Kylmät väreet meni selkänahkaa pitkin, niin hyvin se todellakin soi!!!
Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista!
Kettu kuittaa ;)
User avatar
fourdoorRWD
Jäsen
Posts: 64
Joined: Mon Mar 22, 2004 16:50
Location: Imatra

Vs: Subbarien vaihto?

Post by fourdoorRWD »

Miulle tuli mieleen että tuo 6W0 mahtuisi miullekin aapparin etujalkatilaan, vaikka kikkarissa oleva kaikatin vähän rajoittaakin sen jalkatilan käyttöä, niin minkä kokoinen sen refleksikotelon pitäis olla (brutto tilavuus)? Ja kun miun vahvari antaa sillattuna neljään ohmiin 125W, niin kumpi elementti olis parempi se 4 ohminen vai 8 ohminen? Minkä hintaisia nuo on ja kuka niitä myy?
Saapa nähä saisko siten tuon rokkarin-järkäleen tuolta sedan sierran kontista syrjäytettyä. :D
Arto L
User avatar
Mako
Hallitus
Posts: 464
Joined: Sun Oct 19, 2003 21:24

Vs: Subbarien vaihto?

Post by Mako »

Tunne on enemmänkin kuin tuttu, puhutaanhan nyt SUBBARISTA ;)
Oon aatellu itekkin et millanenhan se olis jalkotilassa. Joten nämä tulokset helpottaa harkintaa ja päätöstä kummasti. Tyrkkeeppä kuvia tänne jos mahdollista.

Rusakko kuittaa.
User avatar
Mako
Hallitus
Posts: 464
Joined: Sun Oct 19, 2003 21:24

Vs: Subbarien vaihto?

Post by Mako »

Joo hiukka tuli huonosti luettuu toi arton viesti äsken mut nyt korjataan tilanne. Mulla on noita JL subeja siis 2 ja niillä on refleksi kotelo nykyään 30 litraa ja viritys taajuus on 31 Hz. Myyjinähän noille kajareille toimii esim joensuussa
Kuva ja Ääni. Moiset elukathan ovh taitaa siinä 139E /kpl.
Käyppä kato tarkemmat tiedot tuolta.
http://www.ah-hifisystems.fi/showpage.asp?id=2314
User avatar
Mako
Hallitus
Posts: 464
Joined: Sun Oct 19, 2003 21:24

Vs: Subbarien vaihto?

Post by Mako »

Viimehetken korjaus Kuva ja Ääni ei näemmä ookkaan enää jälleenmyyjä. En muuten tietäs vaan näemmä oli tuolla kyseisellä sivulla lista ja siellä ei kuva ja ääni ollukkaan. :?
User avatar
fourdoorRWD
Jäsen
Posts: 64
Joined: Mon Mar 22, 2004 16:50
Location: Imatra

Vs: Subbarien vaihto?

Post by fourdoorRWD »

Oletan että yhdelle passais sitten 15 litraa, mutta tuosta viritystaajuudesta en tajua yhtikäs mitään? Pitää väsätä yhdelle tuommoselle elukalle niin iso kotelo, kuin sinne ahtaaseen jalkotilaan mahtuu, ja sitten mitata että kuinka iso siitä tuli ja päättää että tuleeko siitä suljettu vai refleksi kotelo. Minkälainen seinämävahvuus on hyvä olla lasikuitu kotelossa? Käypikö toi miun vahvistin paremmin 4 vai 8 Ohmiselle elementille, kun näkyyvät suosittelevan 75W/elukka?
Milläs Mako syöttelet niitä ja miten oot kytkenyt ne?
Jaahas, eipä muuta :)
Arto L
User avatar
Senefisti
Noviisi
Posts: 39
Joined: Thu Sep 15, 2005 06:10
Location: Helsinki

Vs: Subbarien vaihto?

Post by Senefisti »

Image
Tuossa on kuva mun valmiista tuotoksesta. Kotelon rakensin tosiaan jalkatilan muotoja mukaillen 11mm lastulevystä jonka sitten vahvistin kuidulla. Laskin valmiin kotelon tilavuudeksi noin 20 - 22 litraa joten heitin elementin kiinni ja koekuunteluun. Hyvin soi mielestäni noinkin isossa suljetussa, joten en nähnyt tarpeelliseksi alkaa pienentämään koteloa samantien, niin hullulta kuin se saattaa kuullostaakin. Refleksi koteloiden teosta en tiedä mitään, koska olen aina suljettuja rakennellut ja ollut tuotoksiini tyytyväinen :)
Tämä on ensimmäinen etusubi viritelmäni ja täytyy myöntää, että homma kannatti!
Niin ja tuo mun elementti on tosiaan neljän ohmin mallia. Sitä ruokkii soundstream reference vahvari 50 Watin teholla.
User avatar
Mako
Hallitus
Posts: 464
Joined: Sun Oct 19, 2003 21:24

Vs: Subbarien vaihto?

Post by Mako »

Juups, näyttääpi oikein hyvältä. Refleksi kotelon rakennusta minäkin aikanaan luulin että on vaikee mut sitten löysin pätevän ohjelman ja sittempä ei enää vaikeeta ollutkaan.

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro

tuolta kun latailet ohjelman Winisd pro ja asennat koneellesi niin vot olipa helppoo. Kannattaa sitä refleksii kokeilla mulla ainakin levis hymy korviin kun tein refleksikotelon.

Joo ja mitä tehoihin tulee nii kokemuksella voin sanoo et JL ilmoittaa aina tehokeston alakanttiin, mulla menee tällähetkellä kahelle 400W ja ei tee heikkookaan ja säröhän se on mikä kaijuttimen hajoittaa ei teho.

Artolle tosta seinämä vahvuudesta sellasta et mulla on vahvuus luokkaa 5mm -10mm lasikuitu ja kotelo on vedetty kiinni varapyöräkoteloon joten ei tarvi ainakaan siinä versiossa paksumpaa. Kuhan saan valmiiksi lopullisesti niin pitääpä napata kuva tänne ja subit on 8ohm puhekelaaala ja ja ne on kytketty monona 4ohm.iin ja tosiaan ajan niitä 400W, eli tollanen vahvari.

http://www.augustinimports.fi/pdf/Xetec-5G900.pdf
Post Reply