Soitinta..

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
Jarkko
Jäsen
Posts: 302
Joined: Mon Jul 26, 2004 20:22
Location: Joensuu
Contact:

Soitinta..

Post by Jarkko »

Uutta soitinta oli tarkoitus ryhtyä etsimään.
Laitteistona on/tulee olemaan aktiivinen 4-tie (kunhan saan midbassot hommattua).
Olen ajatellut laittaa soittimeksi sellaisen, jossa on viiveet 6-kanavalle, eli pääkanavat viivästäisin subin suhteen.. Onko tämä mahdollista??
Ja sitten itse soitin asiaan, eli kokemuksia kaivataan, hintaluokka n.--> 600 euroa.
Itse olen katsellut seuraavia:

Alpine CDA-9855R (uutena)
Alpine CDA-9835R (käytettynä)
Alpinen CDA-9813R (käytettynä)

Kokemuksia kaivataan.. :bounce
Jarkko Peiponen
Varapuheenjohtaja / Eastaudio Ry

2008 SM 1 @ eXperienced 5
2009 SM 2 @ Advanced PureSound-5
2010 SM 4 @ Advanced-7
2011 SM 3 @ Advanced-7
Member of Eastaudio Competition Team
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Soitinta..

Post by MakeS »

Moro Jarkko!

Tuo viivehommahan on täysin oma maailmansa mutta olen mielestäni saanut settini toimimaan myös niin että etupää viiväsetään subin suhteessa.Toki nykysellään säädän viiveet herra Rankosen neuvojen mukaan hiukka erillailla..

Nelitie setti jos säädetään mutikalla joka mahdollistaa viiveet kolmelle kanavalle vaatii jonkun elementtiparin, esim tsikin ja keskarin suht samoille paikoille ja vaikka suht puukorva olenkin niin varsinkin durrien jotka ovat aivan pläsiä kohti, ja siihen kaveriksi keskarit jotka tulevat tuulilasin kautta heijastetusti vaativat jo omat viiveet.Ideaali tilanne ko. tapauksessahan olisi koksut kojiksella jollain aika/matka ovat identtiset.Puhumattakaan vaiheista ja jakotaajuuksista ja tasoista jne.. eli ei niin helppo homma kun voisi ajatella..

No Niin ja siiten torpedoin kaikki sen mistä äsken puhuin..

Otetaan kunnon mankka, kolme vahvaria, asennetaan eteen kaksitie setti KUNNOLLA!!!,subi samaan ilmatilaan muun setin kera, kunnolinen piuhotus, akku...

Istutaan kuuntelemaan...soundi on KORJAAMATTA mitään taajuuksia aikaviiveitten tahi eq:n osalta jotain muuta mitä autossa on totuttu..stereokuva on suurpiirteinen mutta siinä esiintyy tilaa, syvyyttä...jne

Ken on sattunut kuulemaan yhtä V70 volvoa tietää mistä puhun..eli elämä on valintoja..

Toki jos ajattelen toista ääripäätä, erästä kilpailijaa jonka settiä RiverMeetissäkin kuuntelin, P9 ja kolmitie ratkaisu ja niin stereokuva kuin soundikin olivat äärimmäisen hyviä..

Tuohon sinun tapaukseen suosittelen ostamaan nelitieprosarin, pitemmänpäälle olet siihen varmasti tyytyväisempi kuin alpinen ratkaisuihin..niitähän saa käytettynä kohtuu hintaan mm. allekirjoittaneelta.. ;)

nimim. P9/DEQ9 halavalla..

Raili se on mun rattoni!
User avatar
Jarkko
Jäsen
Posts: 302
Joined: Mon Jul 26, 2004 20:22
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Soitinta..

Post by Jarkko »

Kiitoksia Makelle informaatiosta.
Itsekin olen miettinyt juuri nelitie prossun hankkimista, kunnes tuli eräässä keskustelussa tämä viiveetkuudellekanavalle- mahdollisuus esille. Eli tämä siis hylätään ja ryhdytään katselemaan hieman monipuolisempi/kalliimpia/laadukkaampia laitteita.. :P :)

Edit: Tuo Hellmanin Volvon soundi on kyllä jotain uskomatonta.
Jarkko Peiponen
Varapuheenjohtaja / Eastaudio Ry

2008 SM 1 @ eXperienced 5
2009 SM 2 @ Advanced PureSound-5
2010 SM 4 @ Advanced-7
2011 SM 3 @ Advanced-7
Member of Eastaudio Competition Team
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Soitinta..

Post by MakeS »

Vielä korostan sitä että jos kaiutinsijottelu sen mahdollistaa niin alpinella on hyvät mahdollisuudet aikaan saada hyvä ratkaisu.. vrt. Makon tsydeemi, eli ymmärrät miten disu/keskari sijoittelu täytyisi olla..

Muuten 4 tie setissä valitsisin 4 tie prossun..säätöjen määrä lisää tuskaa mutta onnistumisen mahdollisuuskin on parempi!!

Oma tulevaisuuden setti tulevan talvan aikana tulee perustumaan juuri hallituun suuntaavuuten ja minimalisuuteen..kai olen vaan niin yksinkertainen jamppa..

Raili se on mun rattoni!
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: Soitinta..

Post by Webmastaah »

Oma tulevaisuuden setti tulevan talvan aikana tulee perustumaan juuri hallituun suuntaavuuten ja minimalisuuteen..kai olen vaan niin yksinkertainen jamppa..
Sano vaan suomeksi, että hankale kojelauta ;)

Ja sitten melkeistä off-topic:

Ensi alkuun ihmettelin kovasti, että minkä takia autolaitteissa pitää aina tehdä valmistettaessa joku kompromissi, että joku tärkeä ominaisuus uupuu? Sitten kylmä ja kyyninen maailma paljasti kyntensä ja tajusin, ettei sillä ole mitään tekemistä tekniikan vaan markkinointi-ihmisten kanssa.

Inssit suunnittelevat hyvän laitteen, sitten markkinointi-ihmiset poistavat pari autuuteen vievää ominaisuutta ja laitattavat inssit tekemään laitteen uusiksi. Ja sitten laite markkinoille. Plakkariin jää muutama hyvä ominaisuus, jotka saadaan helposti markkinoille vuoden parin sisään seuraavaan malliin ja silloin taas on onnettomalla hifistillä pakko ostaa uusi laite, kun nyt siinä on ne kaikki ominaisuudet mitä pari vuotta sitten toivoi. Tästäkin laitteesta uupuu tietysti ne pari uutta ominaisuutta, mitkä on laitettu seuraavaa mallisukupolvea odottamaan ja kierre jatkuu :sad

Ampua pitäisi moiset pantaajat, hmph!

Esimerkkejähän moisesta toiminnasta riitää, eli viiveiden jättäminen 3-tieksi, puoliparametristen korjaimien ymppääminen parametristen sijaan, jakotaajuuksien säätövaran jättäminen käyttökelvottomalle alueelle jne...

Tokkopa P9:jä ja PXA-H900:ia menisi kaupaksi moista vauhtia, jos normaalimankkoihin saisi edes noita perusedellytyksiä järkihintaan.
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Soitinta..

Post by MakeS »

ASIAA!!!

Itsellä tosin olisi helppo toteuttaa 4-tie lisäämällä DUI3:t kojikselle-noin iltapäivän homma..

Lähinnä ajan takaa sitä että kaijutinsijoittelulla on helvetin suuri merkitys siihen minkämoinen ääni/kuva saadaan/halutaan autossa.

Otetaan nyt tämä tilanne että on perinteinen kilpailusetti,tsikit apilarissa/peilikolmioissa, keskarit kojiksella, midit ovissa, subi takakontissa..

VARMAAN tarvitan hyvä prossu aikaviiveineen/eq:neen että saadaan haluttu tilanne.

Sitten hekumoidaan tilanteella jossa tsikit apilarissa,pelikolmioissa.Keskarit/midit ovissa ja subi takana..käsittääkseni lähinnä diskantit tekevät omat temppunsa kun ovat niin lähellä kuulijaa, keskareille matka alkaa olla jo lähes riittävä, suuntauksilla vielä voi auttaa asiaa.JOs käytössä on aikaviive prossu stereokuvan muodostumisessa ei ole ongelmaa, soundi voi olla eri juttu.IMO DSP vaikuttaa soundiin ratkaisevasti, viive ongelmat se kyllä korjaa mutta esim verrattuna laadukkaaseen kotisetiin tilanteen huomaa kyllä..

Villi veikkaus,

Tulevaisuudessa tullaan siirtymään laadukkaaseen 2tie etupäähän suunnattuna ja takatsubiin..

Ken elää se näkee.. ;)
Raili se on mun rattoni!
User avatar
Petri
Jäsen
Posts: 193
Joined: Sat May 01, 2004 01:39
Location: Suomussalmi
Contact:

Vs: Soitinta..

Post by Petri »

NOH NOH NOH!!!!

Nythän täällä on alettu jo keskustella asiaakin :grins

Mielenkiintoinen keskustelu aluillaan!

Itsekin olen kuunneelut jonkinverran aikoinani noita hifiautoja(myönnetään viimeaikoina jäänyt liian vähälle, eli nykytilannetta en tiedä), mutta silloin ainakin kaikki singnaaliprosessorilla parannellut autot kuulostivat kuitenkin teennäisiltä!
Eli tilavaikutelmaa tuli, muttei se minusta oikeanlainen tila kyllä ollut verrattuna kotlaitteiden tuottamaan tilavaikutelmaan.

Itsekin sitten mietin joskus ratkaisuja miten tilanne voitaisiin korjata autoympäristössä... löytämättä siihen mitään kunnon ratkaisua... osaksi tämän takia autohifiharrastukseni on sittemmin hiipunutkin :(

Oman autoni originaali hifistystä teoriassa miettineenä tuollainen laadukas etupää ja subbariyhdistelmä ilman mitään muuta "krääsää" kyllä kiinnostaisi minua eniten :)

Tosin taitaa käydä niin, että tyydyn vain vaihtamaan laadukkaammat elementit originaalipaikoille eli oveen midit ja peilikolmioon diskantit :(

Ideoita saa kyllä esittää :)
"Asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin Ellun kanat"
User avatar
spaymikko
Noviisi
Posts: 11
Joined: Thu Jun 16, 2005 19:30

Vs: Soitinta..

Post by spaymikko »

Hehe, odottelen vain milloin joku jaksaa rakentaa autonsa kolmi-tai nelipaikkaiseksi, eli kuski keskelle istumaan McLaren F1:n tyyliin.

Elämä on : Osta McLaren, säästät DSP:n hinnan! :P :thmbup
Rölölöö
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: Soitinta..

Post by Webmastaah »

Ameriikan Yhdysvalloissahan on Alpinen kaverit rakennelleet keskeltä ohjattavia autoja jo muutaman vuoden. Ensin oli Hondan Civic, seuraavanana vuonna Mini ja nyt tänä vuonna Bemarin citymaasturi. Tämän vuotisessa autossa on kaksi paikkaa peräkkäin, takimmainen hieman ylempänä kuin etummainen.

Totesivat tänä vuonna, että nyt on pakko rakentaa kaikki tulevatkin autot keskeltä ohjattavaksi, kun menivät kerran moisen tekemään.

Nyt olisi muuten tuossa tiimissä toinen asentajan paikka vapaana, kannattaa lähettää hakemuksia sinne :>

Ja lopuksi tietysti vielä pieni leuhotus tähän loppuun: Istuskelen tässä vanhempien pihalla huvimajassa, ja läppäri on BlueToothilla kiinni Kommunikaattorissa ja puhelimessa on sitten GPRS-yhteys päällä. Kätevää, kun puhelin voi olla koko ajan taskussa ja silti kaikki toimii... ;)

Päivittelin samalla porukoiden kiintolevylliseen digiboksiin (Handan 6000, terrestiaalimalli) uusimmat softat, kun kerran sattui tuo läppäri mukaan.
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Soitinta..

Post by MakeS »

Eilen muuten varmistui sekin asia että meiltä (Jns Telemaailma) saa sitten Alpinen vermeet myös eli asiasta kiinnostuneet kannattaa kysellä tarjousta..
Raili se on mun rattoni!
Post Reply