tänään ehdin oikeestaan eka kertaa koko vollen historiassa paneutaamaan setin säätöihin tosimielellä..
Heräsin ennen kellon sointia, tottakai kun olisi voinut muina miehinä nukkua lipo kahdeksaan,eli eikun 5.30 peipposena ylös..mitähän tekis, työt alkaa vasta kello 9.00
joten aivan joutavaa aikaa..eli autoon siis..

Fascan levy sisään ja napsubiisi sisään ja viiveiden kimppuun.Pauttiarallaa kohdalleen ja tasojen säädöt ja taajuudet ylimalkaan,vaiheitten testausta,viiveitten säätöä, jakojyrkkyyksien kokeilua...hankala homma..kaikki vaikuttaa kaikkeen ja yrityksen ja erehdyksen kautta homma loksahtaa jotenkin paikoilleen..hetkisen voin jo väittää hymyn olleen suupielissä kun Zen Cafe lätki takaraivoon ja voimalla..
Nooh, illalla töiden jälkeen säätelin tasoja maltillisemmaksi bassojen suhteen ja kaivoin mittarin esiin..Eka mittaus, ei paha..eli tässä vaiheessa eq oli jätetty rauhaan ja ennenkuin aloin ruuvata sitä soundi oli jo hyvä, joku siellä vaan teki äänen pistäväksi ja kuunteluväsymystä aiheuttavaksi.Ruudulta oli havaittavissa että tsikin tasoa piti korjata kuten myös jakotaajutta.Säätämisen alussa alarajataajuus oli 2khz mutta kun sen nosti 4khz niin jakotaajuus alueen ongelmat rauhoittuvat, hieman tosin myös 2-4khz aluetta täytyi vaimentaa.Muuten kilosta ylöspäin käppyrä oli vakaa, enkä säätöihin koskenut.Keskarina on Peerlessin vitonen jota joutui myllyttämään yllättävän, kysehä on puhtaasti midbassoon suunnatusta elementistä mielestäni mutta kelpolailla tuo keskari tehtävä siltä hoituu..Suurimmat ongelmat tulivat 500 ja 800hz:n alueelle.Tyypillisä alueita kun elementit ovat asennettu lähelle tuulilasia ja tämä aiheuttaa hankalia heijastumia ja korostumia ko. alueelle.Noin 4db vaimennusta ja tulos oli parempi niin ruudulla kuin korvin kuultunakin.Midi osastoa hoitaa kaksi Peerlessin 6,5" elementtiä 13l suljetussa kotelossa jota ohjataan sinfonin päätteellä monona..juuri tämä asia mietitytti alunalkajaan kaikista eniten..mutta kappas kun kaikki natsaa kohdalleen niin IMO parempaa miditoistoa OMISSA projekteissani en ole kuulut.Toki vaati vaivaa ja aikaa että saa sen stemmaamaan subin ja keskarin kanssa mutta ylhäällä ja keskellä stereokuvaa bassari pläjähtää Lenny Kravitsilla kivasti..Mieshän käyttää äänityksissään AINOASTAAN putkivermeitä ja soundi on jäljittelämätön..
Kuunnelkaa ihmiset, MY MAMA SAID.. jne..

Ok, midi alue on putkella kimurantti, kuoppaa siellä täällä 63hz vaimea..en juurikaan siihen kajonnut, tuota vaimentumaa aavistuksen korjasin..ääneen korjaus ei juuri vaikuttanut, pitää paneutua siihen myöhemmin..
Muuten bassoalue 125hz alspäin oli aika kivan näköin ja kuuloinen ihan 20 hz:n saakka, joten vahvistus XLS:n toimivuudesta tuli käytännössä kuin putkellakin todettua..
Eli voimalla pohjaan saakka.
Tässä vaiheessa kaivoin esiin referenssien referenssin, jonka olen kokenut kaikkein tärkeimmäsi mittariksi kuunnellesani kriittisesti settiä kuin settiä eli Eaglesin Hell freases over ja sieltä yllättäen kipale Hotel California..Vui vitsi..sävyt olivat tutut, subia hiukkasen alaspäin paria korjausta tsikillä tarkistellen ja olkapäät laskeutuivat.Kaskelan Ekin sanoin, melkein olisin voinut kuvitella tuntevani kuuntelunautintoa hetkisen...
Hienosäätöä vaatii aivan varmasti ja otetaan tässä vaiheessa useammatkin korvaparit avuksi..
Mutta TERVETULOA ensi Maanantaina Kuvalle ja Äänelle demoihin, kommentit puolesta ja vastaan tervetulleita!!!!