Laitetaas taas taas (taas) thrediä pystyyn.
Viime vuonna toteutetusta Humppabussista jäi kaikesta huolimatta kipinä, että jotain pitäs päästä tekemään, mutta Honda alkoi olla aihiona jo ehtoon puolella. Lisäksi työmatka on kasvanut ja auton vaihto tuli ajankohtaiseksi. Muutaman kuukauden säännöllisen epäsäännöllisen nettiselailun jälkeen autoksi valikoitui käytön ehdoilla Volvo V70 -06 ja näin ollen Honda sai siirtyä taka-alalle.
Pari viikkoa uskottelin itselleni, että tämän auton merisää kuuluu riittävän hyvin ja se pidetään vakiona. Sitten tapahtui jotain ja mieleeni tuli, että Hondaan hankkimani Alpinen CDE-178BT on ylimääräisenä, että sen voisi siirtää Volvoon ja se saa riittää.
Noh, nälkä kasvaa syödessä ja pieni kipinä rakentamisesta heräsi jälleen.
Pieni internetin tutkiskelu osoitti että Volvon etuoviin on piilotettu 6½-eirillissarja. Eli sellainen tarvittiin ja sille tietysti vahvistin.
Pienen pähkäilyn ja muutaman Autostudiolla vierailun jälkeen merkiksi valikoitui JL Audio (vaikkei hakemalla haettu, että kaikki pitäisi olla samaa merkkiä). Etuoviin valittiin JL:n C3-650-sarja ja sille kaveriksi XD400/4v2-vahvistin. Samalla heräsi ajatus siitä, että bassopuoli toteutetaan 8"-elementeillä, mutta niitä ei päivitetä tässä vaiheessa. Tätä kuitenkin lähdettiin testaamaan siten, että EADC:n Crazy Eightiin käytetty Ground Zeron Hydrogen GZHW20X -kasituumainen koteloidaan uudelleen pieneen suljettuun koteloon ja ajetaan subipäätä käyttäen vahvistimen toisia kahta kanavaa sillattuna.
Asennusavuksi huijasin vielä Peten mukaan.
Tilaahan on ihan mukavasti
Ovipahvi pois otettuna, ei näy paljon vaimennuksia eikä niitä kyllä ollut ulkopellissäkään.
Uusi ja vanha kaiutin vertailussa. Orkkiskaiuttimien asennuskehys tuntui olevan kiinteä ja lisäksi suuntaus oli väärään suuntaan.
Pete askarteli MDF-levystä kehyksen vanhan mallin mukaan.
Päätin kerralla vetää oveen diskanteille ja midareille omat kaapelit takakontista siltä varalta, että joskus järjestelmä muuttuu täysaktiiviseksi.
Kaapeleiden läpivienti oli helpointa tehdä irrottamalla ovi.
Läpivienti oveen porattuna
Läpivienti korin puolelella ja kaapelit vedettynä
Ovi ja uusi kaiutin asennettuna
Seuraavaksi Pete väänteli reikäpannasta diskanteille kulmat, jotta saatiin suunnattu ne oikein. Peilikolmioden kuidutus tehdään jälkeenpäin, että saadaan reikäpannat ja pultit piiloon.
Peten tekosia jälleen. Passiivisuotimet, releohjaukset ja virtablokit löysivät paikan takakontin välipohjasta. Sinne ne saatiin siististi piiloon ja kiinnitettyä takakontin pohjaan.
Samalla kaapelit piti tietysti merkitä virheiden välttämiseksi (vähentämiseksi).
Aikaisemmin EADC:n Crazy Eightiin käytetty GZ:n elementti otettiin hyöty-/testikäyttöön.
Subille piti vielä tehdä uusi, pienempi suljettu testipönttö.
Laitteet asennettuna ja kiinnitettynä konttiin. Testikotelokin on saanut maalin päälle. Kuuntelutestit kuitenkin osoitti, että kotelo toimii paremmin elementti taaksepäin suunnattuna.
Hifiprojektia tullaan vielä jatkamaan. Ensin vaimennetaan ovet/kontti. Lisäksi subipuolelle käytetään luultavasti JL Audion 8w3-elementtejä, mutta montako? Näille hommataan tietysti kaveriksi saman XD-sarjan vahvistin.
Suuret kiitokset tässä vaiheessa jo Petelle asennusavusta sekä Autostudio/Make.
Autot vaihtuu, hifit paranee (Volvo V70)
Moderator: Moderaattorit
Autot vaihtuu, hifit paranee (Volvo V70)
-Niko-
Toiminnanjohtaja / EastAudio Ry
Toiminnanjohtaja / EastAudio Ry
Autot vaihtuu, hifit paranee (Volvo V70)
Viime viikonloppuna ovet jätettiin vaimentamatta ajanpuutteen vuoksi. Tänään otin apukuskin oven käsittelyyn. Oveen tuli StP Black Gold (2,2mm) -vaimennusmattoa ulkopeltiin 1-2 kerrosta ja sisäpeltiin yksi kerros.
Lisäksi ovipahviin tuli paikoin vielä yksi kerros mattoa.
Minun vaimennellessa ovia Pete siirsi sulakkeen hieman eri paikkaan. Sulaketta piti siirtää, koska olin täysin unohtanut takakontin välipohjassa olevan säilytyslaatikon, joka ei mahtunut paikalleen (OHO!). Sulakkeelle Pete taivutteli uuden kiinnikkeen, joka piti tietysti hiekkapuhaltaa ja maalata.
PS. Näyttää OEM-osalta
Samalla Pete suuntasi oikean puoleista diskanttia hieman paremmin ja lopuksi vielä säädettiin hieman midareiden ja diskanttien tasoja.
Kiitokset tästä viikonlopusta Annalle ja Petelle.
PPS. Unohdin kameran kotia, niin joutui puhelimella kuvamaan, mutta koittakaa pärjätä.
Lisäksi ovipahviin tuli paikoin vielä yksi kerros mattoa.
Minun vaimennellessa ovia Pete siirsi sulakkeen hieman eri paikkaan. Sulaketta piti siirtää, koska olin täysin unohtanut takakontin välipohjassa olevan säilytyslaatikon, joka ei mahtunut paikalleen (OHO!). Sulakkeelle Pete taivutteli uuden kiinnikkeen, joka piti tietysti hiekkapuhaltaa ja maalata.
PS. Näyttää OEM-osalta
Samalla Pete suuntasi oikean puoleista diskanttia hieman paremmin ja lopuksi vielä säädettiin hieman midareiden ja diskanttien tasoja.
Kiitokset tästä viikonlopusta Annalle ja Petelle.
PPS. Unohdin kameran kotia, niin joutui puhelimella kuvamaan, mutta koittakaa pärjätä.
-Niko-
Toiminnanjohtaja / EastAudio Ry
Toiminnanjohtaja / EastAudio Ry
Autot vaihtuu, hifit paranee (Volvo V70)
Tänään oli vuorossa kuskin oven vaimennus. Eli sille sama homma; ulkopeltiin 1-2 kerrosta ja sisäpeltiin yksi kerros.
Lisäksi vielä yksi kerros ovipahviin.
Seuraavaksi päästäänkin hakemaan lopullisia säätöjä. StP:tä jäi vielä sen verran paljon, että kun subipuolta aletaan parantelemaan, niin vaimennusmattoa riittää vielä kontin puolellekin.
Lisäksi vielä yksi kerros ovipahviin.
Seuraavaksi päästäänkin hakemaan lopullisia säätöjä. StP:tä jäi vielä sen verran paljon, että kun subipuolta aletaan parantelemaan, niin vaimennusmattoa riittää vielä kontin puolellekin.
-Niko-
Toiminnanjohtaja / EastAudio Ry
Toiminnanjohtaja / EastAudio Ry