Volvo V70 -04: hifimpi malli

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
jt-87
Noviisi
Posts: 34
Joined: Tue Jan 07, 2014 19:47
Location: Polvijärvi

Volvo V70 -04: hifimpi malli

Post by jt-87 »

Tuli hankittua vähän kalliimpi auto, jolla on nyt tarkoitus ajaa seuraavat 10 vuotta ja 400000km, joten on viimeinkin aika panostaa vähän äänentoistoonkin.

Sen verran voisi suunnitelmista kertoa, että budjetti osien hinnan suhteen pyörii 2000e paikkeilla, käytettyinä osina laskien. Bassoa tulee pari kilowattia, soittimeen aikaviivesäädöt ja oviin 8" erillissarjat.
Auton alusta on jo massattu ja vaimennettu, seuraavaksi täytyisi löytää joku kaveriksi sisustan vaimennukseen. Yrittäjänä ja kolmen pienen lapsen isänä ei aikaa ihan liikaa ole :roll:

Akku on jo näppärästi kontissa, optimaa entisen puolikuolleen tilalle tulee tässä talven mittaan.


Eli päivitystä:
Kakkosauton osalta mennään tällä tasolla:
Image
Ja
http://www.youtube.com/watch?v=g3DSriTMlLA :roll:




Tuleva setti soi ainakin basson osalta vielä alemmas ja kovempaa, kenties jonkin eksoottisen kotelon kanssa. Tilaa kontissa on todella paljon, vaikka vain varapyöräkoteloa onkin tarkoitus käyttää kotelon sijoituspaikkana.

Soitin voisi olla vaikkapa Pioneer DEH-88PRS, subbariksi voisi periaatteessa mennä vaikka JBL Power 1222. Antoi ainakin WinISD varsin mukavia lukemia tuolle elementille :)
Volvo V70 -04 hifistyy...
User avatar
jt-87
Noviisi
Posts: 34
Joined: Tue Jan 07, 2014 19:47
Location: Polvijärvi

Post by jt-87 »

Pyöräytin ajankuluksi transmissionline -tyyppisen kotelon:
Image Image Image

Subbarina testeissä Ground Zero GZRW 30SPL ja virtaa antaa saman merkin 1400w digilankku.

Kovasti se ääntää, mutta viritystaajuus on suunnilleen 38Hz korvakuulolta ja se on ainakin 10Hz liikaa. Ei esimerkiksi toistu BassBoom 2 levyltä löytyvän Moonstone -kappaleen alimmat äänet yhtälailla voimalla kuin yli kolme kertaa pienemmällä refleksikotelolla. Muuten kyllä äänenpainetta irtoaa enemmän, vaan niin lähtisi tuon kokoisella refleksilläkin :roll:

Täytyy vielä kokeilla lisätä reilusti vaimennusmateriaalia kanavaan, sen pitäisi madaltaa viritystaajuutta ainakin jonkin verran.
Volvo V70 -04 hifistyy...
Jesse
Noviisi
Posts: 13
Joined: Tue Jul 09, 2013 22:40
Location: Ukkola

Post by Jesse »

siellähän on jaksettu arhertaa eksoottinen kotelo tyyppi. tuleeko miten tasaisena muuten paitsi tuo matalan uupuminen?
User avatar
jt-87
Noviisi
Posts: 34
Joined: Tue Jan 07, 2014 19:47
Location: Polvijärvi

Post by jt-87 »

Siinä kävi niin että laitoin vielä paljon lisää vaimennusta ja alkoi olla matalaakin oikein hyvin.
Sitten olikin pakkasta paljon ja eihän niitä subbareita lämmitellä. Nyt tarvitaan sitten possumassaa kun eivät kumireunukset tykänneet matalilla taajuuksilla pohjaamisesta. Alkava repeäminen on, mutta ei vielä läpi.
En sen antanut sen kummemmin häiritä, vaan otin tuon entisen kotelon käyttöön että kuulee erot.

Eikä voi muuta sanoa kuin että tuo tl-kotelo on hyvä! Kovempaa ääntä läpi koko toistoalueen ja on se ehkä jonkin verran tarkempikin kuin refleksi. Ja menee yhtä matalalle. Mutta se koko on aika mahdoton.
80km/h nopeudessakin kaiken muun tärinän alta tuntuu basso paljon paremmin kuin refleksikotelolla.

Toisto tuntuisi tosi tasaiselta, mutta jakotaajuus on niin matalalla että enpä ala sitä sen enempää pohtia ennen lisätestejä.



Sitten muihin aiheisiin:
Tuli heräteostoksena hankittua Ground Zeron 18" radioactive, jolle nyt sitten on kotelo työn alla. Tilavuutta 165l ja refleksinä mennään.
Image
Tuollaista meinasin, mutta jos ei tuosta etuseinän kaltevuudesta ole iloa kovemman äänen muodossa, teen perinteisemmän kotelon suoraan taakse ampuvana.
Volvo V70 -04 hifistyy...
User avatar
jt-87
Noviisi
Posts: 34
Joined: Tue Jan 07, 2014 19:47
Location: Polvijärvi

Post by jt-87 »

Nooh, kotelo tehty ja melkein perinteinen siitä sitten tulikin:
Image Image
Image Image

Huomenna testaamaan. Elementti on jo käytännössä myyty, joten harjoittelukotelo tuli tuosta, saapi ostaa jos mieli tekee. Verhoilen sen vielä jos joku sen aikoo ostaa.


Ja tuo 12":kin on korjattu:
Image Image Image
Volvo V70 -04 hifistyy...
User avatar
jt-87
Noviisi
Posts: 34
Joined: Tue Jan 07, 2014 19:47
Location: Polvijärvi

Post by jt-87 »

No eipäs se radioactive kauaa kestänyt korjausten jäljiltä kun puhekelalle menevät johot rispaantuivat poikki. Ne juotin tinalla kasaan ja kestihän se viikon. Nyt näyttää tältä:
Image




Niin ja Volvosta tulee aika varmasti Kuvan ja Äänen esittelyauto.

Settinä alustavasti GroudZeroa:
Nuclear 12" subbarina, tl-kotelossa varapyöräkotelossa, joka on 117l kokoinen
Plutoniumin 4Kw lankku subille
pari hydrogen -sarjan vahvistinta pyörittämään aktiivista 2-tiesarjaa ja muita ämyreitä
etumidit: Ground Zero GZCW8-4F
diskantit: Ground Zero GZCT2500
takaovet: Ground Zero GZRC16XII

Soittimena Kenwood DDX4230BT, 2din bluetooth
dsp erillisenä: helix dsp

Lisäksi tietenkin iso kasa vaimennusmateriaalia ja muita tykötarpeita.
Volvo V70 -04 hifistyy...
User avatar
jt-87
Noviisi
Posts: 34
Joined: Tue Jan 07, 2014 19:47
Location: Polvijärvi

Post by jt-87 »

Image

Kuvasta uupuu vielä 30 metriä 50x3mm alumiinilattaa jäykisteeksi. Viikonloppuna nuo olisi tarkoitus autoon istuttaa, ainakin mahdollisimman paljon.

Ja sattuneista syistä vaihtui merkki Digital Designiksi:


soitin Kenwood DDX4230BT
dsp helix dsp
etukaiutin Digital Designs W6.5
etudiskantti
Digital Designs AT28
takakajarit Digital Designs CXS6.5
Etuvahvistin Digital Designs C5c
takavahvistin Digital Designs C2c
subbari Digital Designs 3512g
vaffari Digital Designs M2b

Maahantuojan hinnoilla 3300e ja tuossa vaimennuskontillisessa on jo melkein 1000e edestä tavaraa :oops: Ei o halpaa tämä harrastus :roll:




Edellisen viestin subbari muuten sai uudet liikkuvat ja toimii kuin uusi. Hintaa korjaukselle kertyi 50e + muutaman euron edestä liimaa ja vajaa pari tuntia työtä. Voin suositella, ei ole edes kovin vaikeaa tuo ReCone -asennus...


Viikonloppuna, jos vain atk-taidot sallivat, saatte seurata volvon rakentelua livenä youtubesta! Laadun takaa elämää vanhempi weppikamera...
Last edited by jt-87 on Tue Apr 08, 2014 06:19, edited 1 time in total.
Volvo V70 -04 hifistyy...
User avatar
jt-87
Noviisi
Posts: 34
Joined: Tue Jan 07, 2014 19:47
Location: Polvijärvi

Post by jt-87 »

https://www.youtube.com/watch?v=jRi1OZ6SRBE'

Äärimmäisen jännittävää katsottavaa. Livekuvaa Volvon eristämisestä.
Saapi soitella neuvoja lähetykseen ja projektiin liittyen: 0442843417


uusi linkki: https://www.youtube.com/watch?v=TvoGCnTWpn4

jatkuu: https://www.youtube.com/watch?v=jsgqWt8hgZI
Volvo V70 -04 hifistyy...
User avatar
jt-87
Noviisi
Posts: 34
Joined: Tue Jan 07, 2014 19:47
Location: Polvijärvi

Post by jt-87 »

Viikonloppu meni ja ovissa on nyt kerros alumiinia ja Black Goldia. BG:tä löytyy myös takakontista ainatakapenkkien etureunaan asti. Seuraava viikonloppu vierähtää kattoa ja lattiaa vaimentaessa sekä johtoja vetäessä.

Image
Melko tiivis ovirakenne alunperin. Tuokin yksi solumuovikansi korvataan joko peltisellä tai vanerisella jäykemmällä vastineella.

Image
Helppo oli arvata kumpi kylki oli edellisellä omistajalla ottanut enemmän aurinkoa :lol: Kuskin puolelta tuo takaoven eriste tipahteli/irtoili suurina laattoina, toiselta puolen sai nyhtää irti pikkurillin kynnen kokoisina paloina.

Image ImageImage
Alumiinilla aloitettiin. Liimana BIlteman multibond rapid. Pölykuiva 15min @23celsiusta. +5 astetta ja pölykuivuus saavutettiin arviolta tunnissa :? Seuraavana päivänäkään liima ei kovin kovaa ollut, vaikka välillä hallilämmittimellä ovet lämmitettiin varmaan +40 asteisiksi. Eli eipä ihan varauksetta voi tätä liimaa suositella.

Image Image
Tollasta vaimenneltua muovia ja yleiskuvaa kontista


Ovet ovat nyt aika reilusti jäykemmät kuin ennen(yllatuus) ja avausäänikin pieneni huomattavasti(ei emäntä sitä huomannut kun hehkutin...) Entiset kaiuttimet laitoin vielä paikoilleen eteen, mutta en enää jaksanut pop-niiteillä kiinnittää kuten alunperin ovat olleet. Sen verran hyvä tiivisteliimavaahto niissä alla on, että pysynee paikallaan sen ja etupuolella olevan, ovipahvia vasten painuvan kumitiivisteen avulla.
Tämä tukevuuden pohdinta siksi että ennen vaimennusta bassoa ei neutraalista voinut nostaa yhtään ilman kovaa kuminaa. Nyt basson sai vääntää täysille eikä kumissut siltikään yhtään!
Eli vaimennusko sen teki vai oliko kaiutin vain irti sijoiltaan. Myöskään se välipellissä olevan aukon peittävä muovi ei ollut paikallaan, joten saattoi vähän vaikuttaa...


Lisää kuvia tuolta: http://s1143.photobucket.com/user/jt-87 ... oprojektit


Suurin osa tavaroista olisi jo liikkeessä odottelemassa, toivottavasti olisi käyntiä kaupungissa tällä viikolla ;)
Volvo V70 -04 hifistyy...
User avatar
jt-87
Noviisi
Posts: 34
Joined: Tue Jan 07, 2014 19:47
Location: Polvijärvi

Post by jt-87 »

Käyntiä kaupunkiin tulee, jos sinne vain saa aikaiseksi lähteä:
Image
Volvo V70 -04 hifistyy...
User avatar
jt-87
Noviisi
Posts: 34
Joined: Tue Jan 07, 2014 19:47
Location: Polvijärvi

Post by jt-87 »

Ensimmäisessä osakilpailussa johdot tursottivat... Nyt voin jo valmiiksi luvata ettei se toistu seuraavassa kilpailussa:

Image
On se näppärää kun on sorvi käytössä :)

Muutenkin citypop luokkaan on osaltani tulossa päivityksiä:
-Toinen GZRW30SPL samaan 185litraiseen koppaan, jolloin vahvistimelle saadaan 0,5ohm kuorma ja tehoa pihalle melko tarkkaan 2000w
-Kaikki virtaliitokset käydään läpi ja kontakti varmistetaan kuparitahnalla
-Akun maadoitus suunnilleen triplataan.


Jos aiemmilla asetuksilla pääsi 141,2dB, nyt olisi mahdollista saada jo 143 tai jopa 144dB :P


Volvoonkin sain vahvistinräkin kasattua ja katon vaimennettua:
Image
Pari johtoakin tuli vedettyä ja takaoville onkin näin ollen kaiutinpiuha valmiina. Oven ja rungon välille tuli Bilteman vesitiivis johtoliitin, jos vaikka joskus tulee vielä irroteltua ovia paikaltaan. Muuten johto kulkeekin sen välin alkuperäisessä kumilötterössä.
Volvo V70 -04 hifistyy...
User avatar
jt-87
Noviisi
Posts: 34
Joined: Tue Jan 07, 2014 19:47
Location: Polvijärvi

Post by jt-87 »

Pienen tauon jälkeen on Volvokin edistynyt:
Image Image
Homma lähti käyntiin pahvimallin teolla varapyöräkotelon pohjasta. Pahvin perusteella tehtiin malli 15mm vaneriin ja soviteltiin se konttiin. Kun muoto oli kohdallaan, tehtiin lopullinen 25mm vaneri pohjaksi.
Image
Muutaman suoran palan jälkeen pääsikin vauhtiin kaarevan osan teko. Se pyöräytettiin 4x9mm havuvanerisoiroista. ensin kevyt kostutus liimausajan pidentämiseksi, reilu kerros kosteudenkestävää puuliimaa ja paketti parilla ruuvilla päästä kiinni koteloon.
Seuraavaksi kuormaliinoilla kaari vireeseen ja kaikki talosta löytyvät puristimet käyttöön :) Liimaus onnistui hyvin ja kuivumisaika helteisessä auringonpaiseessa ei vienyt kovin kauaa. Kevyttä sovitelua ja päiden oikomista höylän ja sirkkelin kanssa ja sekin osa on jo kiinnittämistä vaille valmis!
Image
Vielä illan päätteeksi sisäkurvi liimaukseen, materiaalina 4x4mm koivuvaneri. Taipuu huomattavan paljon helpommin tiukalle kurville kuin tuo 9mm havu.

Alkumuottina käytetty 15mm vaneri pääsee vielä hyötykäyttöön kantena kun sen päälle laminoidaan toinen 15mm vaneria. Pieni mahdollisuus on että jo huomenna kotelo on testivalmis. Testiä tarvitaan ainakin vaimennusmateriaalin osalta, niin määrän kuin laadunkin suhteen. Testaamisen helpottamiseksi on kannesta tehtävä helposti irrotettava...


Loppukevennyksenä varasto, joka toivottavasti kuukauden päästäon jo huomattavan paljon tyhjempi ja tavarat majailevat Volvossa:
Image
Volvo V70 -04 hifistyy...
User avatar
jt-87
Noviisi
Posts: 34
Joined: Tue Jan 07, 2014 19:47
Location: Polvijärvi

Post by jt-87 »

Muutama päivä aikaa ja tunnelma tiivistyy(mitä ikinä se tarkoittaakaan)
Volvo etenee kyllä vauhdikkasti, pari kaiutinta soi jo lopullisilla laitteilla ryyditettyinä, mutta puuhaa riittää vielä. Koskapa emäntä jo puhisee niskan takana, laitan vain törkeästi linkin toiselle foorumille, jossa kuvat toimivat helpommin kuten niiden kuuluukin:
http://www.autosound.fi/phpbb/viewtopic ... 590#p22590

Jos muistan, korjaan linkin pois ja kerron samat asiat suoraan täällä...
Volvo V70 -04 hifistyy...
User avatar
jt-87
Noviisi
Posts: 34
Joined: Tue Jan 07, 2014 19:47
Location: Polvijärvi

Post by jt-87 »

Volvo kasaantui oli esillä, mutta enpä malttanut olla osallistumatta maxboomiin mazdalla.
Vähän tahtoi olla ongelmia osallistumisen suhteen, sillä kotelo ja subbarit olivat Polvijärvellä, auto ja vahvistin Outokummussa ja minä ja kisat Joensuussa. Eihän siinä muu auttanut kuin soitella kaverille, joka saikin kaiken tarvittavan keräiltyä kasaan sopivasti 10min ennen luokittelun loppumista.
Tulos siis saatiin ja tässä kisan lopputulos:
Image

Ei vissiin kovin huono tulos, kun se kai on tuon luokan suomen ennätys :roll:
Volvo V70 -04 hifistyy...
Post Reply