virta ei riitä!!

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

aleksi
Noviisi
Posts: 18
Joined: Wed Oct 01, 2008 16:43
Location: Lieksa
Contact:

Post by aleksi »

mulla on autossa oma jännitemittari siitä kahtelin vaan en oo yleismittarilla ihan kunnolla saannu mitattua... ei mitään konkkia vaan http://powerset.fi/autohifi/tarvikkeet-a/odyssey.htm tollanen takakonttiin tasamaan virtaa.. mutta ei vielä tuollasia pitää eka nämä edullisimmat koittaa eka...
User avatar
Petri
Jäsen
Posts: 193
Joined: Sat May 01, 2004 01:39
Location: Suomussalmi
Contact:

Post by Petri »

Suosittelisin siltikin konkkaa asennettavaksi, voit saada ongelman korjattua jopa edullisemmin...
vaikkapa tuollaisen kun laitat

http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... tuote=1661
"Asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin Ellun kanat"
aleksi
Noviisi
Posts: 18
Joined: Wed Oct 01, 2008 16:43
Location: Lieksa
Contact:

Post by aleksi »

kaniin joojuu... http://kitupiikki.net/productdescription2468.aspx entäs tollanen? onko jotain kiinan ihmeitä?
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Kyllä minä ainakin reilun 15 vuoden harrastehistorian olen selvinnyt ilman konkkia ja arvelin kyllä selvitä seuraavatkin 15 vuotta... :wink:

Autoihin tehtyjä konkkia valmistavia lafkoja ei ole kovin montaa, konkat tulevat yleensä muutamalta kaukoidän tehtaalta ja siellä puljussa sitten liimataan kyseisen erän tilaajan tarrat kylkeen.

Muutaman sekunnin siniaaltoveto riittää kyllä näyttämään todellisen jännitteen vahvistimen terminaaleissa, yleismittarit tahtovat tosiaan olla vähän hitaita bassonjytkeen mittaamiseen.

Edelleenkään en tosin voi olla alleviivaamatta Aleksille sen mahdollisen vian etsimisen tärkeyttä ennen turhia lisäostoksia. Mutta jokainen toki tekee rahoillaan sitä mitä itse haluaa...
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
msmura
Hallitus
Posts: 156
Joined: Thu Jun 24, 2004 20:35
Location: Lieksa
Contact:

Post by msmura »

Enpä ole konkka miehiä minäkään. Viime kesänä oli fiatissa 1 akku ja 2kpl SPL Dynamicsin EXT 2000 päätteitä ja "hyvin" riitti virta vaikka auton runkoon hävis reilu puolvolttia täydessä tuutissa. Mittasin vahvistimien ottavan noin 380 ampeeria virtaa kunnon burbissa.
Eli ensin perus asiat kuntoon eli kaapelit ja niiden liitokset ja tripla varmistus maa puolelle!!!!
Kun kaikki virtapuolen perusteet on kunnossa niin sit tietysti voi ostella konkkia jne. Mutta ongelmaa se kondensaattori ei poista.

-MIKA-
User avatar
Jarkko
Jäsen
Posts: 302
Joined: Mon Jul 26, 2004 20:22
Location: Joensuu
Contact:

Post by Jarkko »

Petri wrote:Suosittelisin siltikin konkkaa asennettavaksi, voit saada ongelman korjattua jopa edullisemmin...
vaikkapa tuollaisen kun laitat

http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... tuote=1661
.. ja noitahan löytyy Telekarelia Shopista suoraan hyllystä. :wink:
Jarkko Peiponen
Varapuheenjohtaja / Eastaudio Ry

2008 SM 1 @ eXperienced 5
2009 SM 2 @ Advanced PureSound-5
2010 SM 4 @ Advanced-7
2011 SM 3 @ Advanced-7
Member of Eastaudio Competition Team
User avatar
Petri
Jäsen
Posts: 193
Joined: Sat May 01, 2004 01:39
Location: Suomussalmi
Contact:

Post by Petri »

Okei... ajattelin etsiä noita "kalliimpia" ratkaisuja kun aikaisemmin tässä ketjussa on jo teroitettu kunnon kaapelointia, maadoitusta jne...

Mitenkä muuten tuollaisen perus raaserin laturin jaksaminen?

Ainakin joidenkin japanilaismerkkien laturit taitaa olla aika heikkotehoisia nykyajan kaikenlasta elektroniikkaa sisältäviin autoihin, kunnon poppilaitteista puhumattakaan... jotta... kyykkääkö virrananto jo siihen?

Uskoisin, että edellä olevien "gurujen" neuvoilla luulisi valojen välkekin katoavan jos vain jaksaa hoitaa hommat kunnolla. :)
"Asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin Ellun kanat"
aleksi
Noviisi
Posts: 18
Joined: Wed Oct 01, 2008 16:43
Location: Lieksa
Contact:

Post by aleksi »

pitää vielä vedää vähän maita lisää kunnolla koneesta runkoon jne.. nyt menee vain koneesta akkuun ja rungosta akkuun.. en minä todellakaan oo ostamassa mitään konkkia vähään aikaan vaan alkaa todellakin keinot loppua :(
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

No joo, löytäähän sen vian varmaan kokeilemallakin, kun vaan tarpeeksi monta kertaa rakentaa kaiken uudelleen. Tässä tapauksessa vain viiden minuutin mittaus kahdesta paikasta saattaa säästää useamman päivän työt...
Mitään ennoo ottanut!
aleksi
Noviisi
Posts: 18
Joined: Wed Oct 01, 2008 16:43
Location: Lieksa
Contact:

Post by aleksi »

nooh puottaa tasoja nii paljo että ei välkä valot.. ku ei oo kunnon mittareita millä mitata
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Kyllähän sinä jo mainitsit, että sinulla on Bilteman yleismittari. Se on tuohon mainitsemaani perusmittaukseen melkein jo liiankin hieno...

Mitään muuta ei tarvita, kuin normaali jännitemittaus ja kaksi kättä pitelemään mittapäitä ja levyllä testimateriaalia. Tätä 50 Hz:n siniaaltoa löytyy melkein jokaiselta maailman bassolevyltä ja jos sinulta ei moisia löydy, niin Smuran Mika voi varmasti sinulle moisen signaalin levylle polttaa ja toimittaa levyn sinulle. Tai jos sinulta löytyy polttava CD-asema koneelta ja tyhjä CD-R -levy, niin voin sinulle raidan toimittaa.
Mitään ennoo ottanut!
aleksi
Noviisi
Posts: 18
Joined: Wed Oct 01, 2008 16:43
Location: Lieksa
Contact:

Post by aleksi »

onhan mulla polttava.. pistähän tähän linkkiä mistä niitä siniaalto biisejä saa. nii pitää koittaa
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Vaikkapa tuosta:

http://www.eastaudio.net/50.wav

Muista, että et vedä kovin pitkiä jaksoja putkeen tuota biisiä, ettei subin kelat sula. Ja takakontista mitatessasi käytä kuulosuojaimia, koska olet ihan korva kiinni subissa.

Tee näin:

1. Polta kappale levylle, tee normaali audio-levy
2. Etsi joku kaveri mukaan
3. Lataa muutama minuutti akkua. Sammuta auto.
4. Laita mittari tasajännitealueelle ja laita mittapäät akun napoihin
5. Vedä joku viiden sekunnin veto tuota testiraitaa, kaveri ohjaa soitinta
6. Ota jännitelukema testiraidan lopussa ylös ennen kuin jännite nousee soiton päättyessä.
7. Sammuta soitin, lataa taas muutama minuuttia akkua.
8. Vaihda mittauspisteeksi vahvistimen virtaterminaali. Varo oikosulkemasta liittimiä vahvistimen runkoon mittapäillä!
9. Toista kohdat 5. ja 6. Käytä samaa volume-asetusta!
10. Toista mittaukset auto käynnissä
11. Lähetä tulokset tälle palstalle.
12. Se on siin sit!

Tee siis molemmat mittaukset auto käynnissä ja sammuksissa, eli saat 4 erilaista jännitelukemaa.
Mitään ennoo ottanut!
aleksi
Noviisi
Posts: 18
Joined: Wed Oct 01, 2008 16:43
Location: Lieksa
Contact:

Post by aleksi »

suuret kiitokset jo ennakkoon! pitää huomenna koittaa mitä lukemaa tulee :P
Post Reply