tupla keloista

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
gogo
Noviisi
Posts: 15
Joined: Tue Sep 09, 2008 19:45

tupla keloista

Post by gogo »

Morjens!
Semmosta tiedustelisin, että mahtaako olla isokin teho ero jos kytkee tuplakelaisesta subista vain toisen kelan? Kuuluisiko mahdollisesti paremmin jos molemmat kelat olisivat toiminnassa?
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Kyllähän sitä toki kannattaa molempia keloja käyttää, jos vain mahdollista. Näin valmistaja on sen tarkoittanut ja mitoittanut muun rakenteen kahta kelaa varten.

Miksi käyttäisit vain toista kelaa? Toinen palanut vai vahvistimen speksit eivät sovi molempien kelojen käyttöön? Muu syy, mikä ________ ?
Mitään ennoo ottanut!
gogo
Noviisi
Posts: 15
Joined: Tue Sep 09, 2008 19:45

Post by gogo »

koska elementtejä olisi 2kpl ja ne on samalla vahvistimella ja subeille tulisi 1ohm kuorma molemmille, mahtaako dynamiitin s-1200 kestää sitä?
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Vaatii vähän tarkennusta: Tuleeko subeistasi siis yhden Ohmin kuorma molemmista erikseen eli siis yhteensä puoli Ohmia molemat subit rinnan kytkettynä vaiko yhteensä yhden Ohmin kuorma? Eli ovatko kelat 2x2 Ohm vai 2x4 Ohm? Sanamuodostasi ei voi olla ihan varma...

Kyllähän S-1200 on yhteen Ohmiin stabiili, joten tuo jälkimmäinen vaihtoehto toimii kyllä, mutta vaatii hyvän jäähdytyksen vahvistimelle ja tukevan virransyötön, puhtaat kontaktit virtapiuhan liitoksissa ja tikissään olevan akun ja latausjärjestelmän. Muuten pääset tuulettamaan savua vahvistimesta. :wink:
Mitään ennoo ottanut!
gogo
Noviisi
Posts: 15
Joined: Tue Sep 09, 2008 19:45

Post by gogo »

kelat ovat 2x2ohm. Sitä just mietin että ei taida kestää, jos kuormaksi tulisi 1ohm+1ohm, paljo siitä lie ees tuleekaan. Virtapuoli muuten hyvässä kunnossa, mutta virtapiuha vähän liian pieni (35mm2)
Saiskohan nuo kytkettyä jotenki sillee että molemmat kelat olisivat käytössä ja kuorma yhteensä olisi 1 Ohm
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Eipä ikävä kyllä saa yhteen Ohmiin. Eli kuormaksi tulee joko 0,5 Ohm tai 2 Ohm.

Ratkaisuna on siis toisen subin heivaaminen pois tai toisen vahvistimen ostaminen rinnalle tahi sitten ajat tuolla yhdellä vahvistimella noita nykyisiä subeja kahteen Ohmiin. Tööttäyskäytössä voisi laitteistoasi luultavasti käyttää myös puoleen Ohmiin, mutta ei normaalissa katukäytössä. Tuloksena on melko varmasti savua.
Mitään ennoo ottanut!
gogo
Noviisi
Posts: 15
Joined: Tue Sep 09, 2008 19:45

Post by gogo »

Piti oikein testata ennen töihin lähtöä, että mikä kuorma tulee kun laittaa toisen 4 Ohm (molemmat kelat kytkettynä) ja toisen 1 Ohm (molemmilla keloilla).
Yhteis kuormaksi mittari näytti ~1,4.
Voisiko se soida hyvin noin? Vai huijjaako mittari?
gogo
Noviisi
Posts: 15
Joined: Tue Sep 09, 2008 19:45

Post by gogo »

Hyvin mörisee tuolleenkin, että toinen on kytketty 4 Ohm ja toinen 1 Ohm. Kts vastauksista ;D
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

gogo wrote:Piti oikein testata ennen töihin lähtöä, että mikä kuorma tulee kun laittaa toisen 4 Ohm (molemmat kelat kytkettynä) ja toisen 1 Ohm (molemmilla keloilla).
Yhteis kuormaksi mittari näytti ~1,4.
Voisiko se soida hyvin noin?
Ei.
gogo wrote:Vai huijjaako mittari?
Et voi mitata subin impedanssia yleismittarin Ohmiasteikolla. Kyseessä on kuitenkin ns. vaihtovirtavastus, johon vaikuttaa kartion liikkuessa kotelon tyyppi, kotelon koko, auton sisämitat, kotelon sijainti autossa, soittotaajuus jne.

gogo wrote:Hyvin mörisee tuolleenkin, että toinen on kytketty 4 Ohm ja toinen 1 Ohm. Kts vastauksista ;D
Kytke vain ihan suosiolla kahteen Ohmiin, ennen kuin rikot jotain...
Mitään ennoo ottanut!
gogo
Noviisi
Posts: 15
Joined: Tue Sep 09, 2008 19:45

Post by gogo »

Saattaa olla viisaampaa tehdä noin, jotta vermeet pysyy kasassa.
Pitää sitten varmaan ostaa toinen s-1200 siihen seuraksi.
Mites siinä homassa kannattas tehä siltaanko ne molemmat vahvarit vai soitanko subeja molemmilla erikseen :?:
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Kokeile nyt kuitenkin ensin tuota kahden Ohmin kytkentää, ennen kuin menet ostamaan toisen vahvistimen. Virtapuolta pitää tukevoittaa entisestään toista vahvistinta varten ja hyöty on kuitenkin melko marginaalinen.

Kahden Ohmin kuorman saat kahdella tavalla, oikealla ja väärällä:

Oikea:

Kytke saman subin molemmat puhekelat sarjaan, eli molemmat subit yksinään 4 Ohmia ja sitten nämä molemmat subit sitten rinnan eli lopullinen kuorma on 2 Ohmia.

Väärä:

Kytke yhden subin molemmat kelat rinnan, jolloin saat 1 Ohmin kuorman. Sitten kytket molemmat subit sarjaan, jolloin lopullinen kuorma on sama 2 Ohmia.

Itse suosittelen tuota oikeaa tapaa... :wink:
Mitään ennoo ottanut!
gogo
Noviisi
Posts: 15
Joined: Tue Sep 09, 2008 19:45

Post by gogo »

Juuri tuolla oikealla tavalla kytkin ne jo. Mutta mitäs eroa noissa tavoissa on jos toinen on väärin ja toinen oikein vaikka kuormasta tulee sama?

Asiasta kukkaruukkuun,
Voiko teidän tiimiin liittyä tälläinen rookie vai pitääkö osata ja tietää kaikki =)
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

gogo wrote:Juuri tuolla oikealla tavalla kytkin ne jo. Mutta mitäs eroa noissa tavoissa on jos toinen on väärin ja toinen oikein vaikka kuormasta tulee sama?
Säikähdin vain tuota sinun sekakytkentääsi, jossa toinen subi sai neljä kertaa enemmän tehoa kuin toinen. Mutta jos olet korjannut jo kytkennän oikeaksi, niin hommahan on sillä bueno.

Sitten tuohon eroon oikean ja väärän kytkennän välillä. Oikeassa kytkennässä sarjassa ovat saman puhekelanrungon ympäri käämityt kelat samassa subissa ja ne muodostavat siis erilliset 4 Ohmin subit. Nämä kaksi subia kytketään siis rinnan ja saadaan lopullinen kahden Ohmin kuorma.

Väärässä kytkennässä tehdään ensin kaksi erillistä yhden Ohmin subia ja sitten kytketään ne serjaan. Tämä kytkentä on herkempi subeissa oleville eroille esimerkiksi puhekelojen impedanssin tai ripustuksen jäykkyyserojen suhteen. Voit verrata tätä periaatetasolla esimerkiksi kahteen subiin samassa suljetussa kotelossa ilman väliseinää. Kun painat toista subia kädellä alaspäin, koteloon syntyvä ylipaine pullistaa toista subia ylöspäin. Tätä samaa tapahtuu tietysti myös soittotilanteessa eli subit vaikuttavat toisiinsa. Vähän ssmaan tyyliin tämän väärän kytkennän subeissa toisen kaiuttimen virheet kertautuvat toiseen.

Oikeassa kytkennässä sarjassa ovat siis saman puhekelarungon ympärille käämityt kelat, jotka eivät voi kyllä mitenkään mennä epäsynkkaan tai sitten subi on kyllä aika mutkalla...
gogo wrote:Asiasta kukkaruukkuun,
Voiko teidän tiimiin liittyä tälläinen rookie vai pitääkö osata ja tietää kaikki =)
Tokihan meidän tiimiin ovat tervetulleita kaikki ajoneuvosta, laitteista ja tietotasosta riippumatta. Ei meilläkään kukaan kaikkea tiedä autohifistä, ei edes lähellekään (Paitsi Sivosen Make... :wink: ), mutta tiimin tietotaito on kyllä yhdistettynä aika vahva. Eikun Jarkolle hakemus vetämään... :D
Mitään ennoo ottanut!
gogo
Noviisi
Posts: 15
Joined: Tue Sep 09, 2008 19:45

Post by gogo »

tuossapas oli paljon hyvää tietoa minulle ainakin :D
kuulostaa hyvältä, pitää laittaa huomenna hakemus ja maksaa maksu :P
Post Reply