tupla keloista
Moderator: Moderaattorit
tupla keloista
Morjens!
Semmosta tiedustelisin, että mahtaako olla isokin teho ero jos kytkee tuplakelaisesta subista vain toisen kelan? Kuuluisiko mahdollisesti paremmin jos molemmat kelat olisivat toiminnassa?
Semmosta tiedustelisin, että mahtaako olla isokin teho ero jos kytkee tuplakelaisesta subista vain toisen kelan? Kuuluisiko mahdollisesti paremmin jos molemmat kelat olisivat toiminnassa?
- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Kyllähän sitä toki kannattaa molempia keloja käyttää, jos vain mahdollista. Näin valmistaja on sen tarkoittanut ja mitoittanut muun rakenteen kahta kelaa varten.
Miksi käyttäisit vain toista kelaa? Toinen palanut vai vahvistimen speksit eivät sovi molempien kelojen käyttöön? Muu syy, mikä ________ ?
Miksi käyttäisit vain toista kelaa? Toinen palanut vai vahvistimen speksit eivät sovi molempien kelojen käyttöön? Muu syy, mikä ________ ?
Mitään ennoo ottanut!
- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Vaatii vähän tarkennusta: Tuleeko subeistasi siis yhden Ohmin kuorma molemmista erikseen eli siis yhteensä puoli Ohmia molemat subit rinnan kytkettynä vaiko yhteensä yhden Ohmin kuorma? Eli ovatko kelat 2x2 Ohm vai 2x4 Ohm? Sanamuodostasi ei voi olla ihan varma...
Kyllähän S-1200 on yhteen Ohmiin stabiili, joten tuo jälkimmäinen vaihtoehto toimii kyllä, mutta vaatii hyvän jäähdytyksen vahvistimelle ja tukevan virransyötön, puhtaat kontaktit virtapiuhan liitoksissa ja tikissään olevan akun ja latausjärjestelmän. Muuten pääset tuulettamaan savua vahvistimesta.
Kyllähän S-1200 on yhteen Ohmiin stabiili, joten tuo jälkimmäinen vaihtoehto toimii kyllä, mutta vaatii hyvän jäähdytyksen vahvistimelle ja tukevan virransyötön, puhtaat kontaktit virtapiuhan liitoksissa ja tikissään olevan akun ja latausjärjestelmän. Muuten pääset tuulettamaan savua vahvistimesta.

Mitään ennoo ottanut!
kelat ovat 2x2ohm. Sitä just mietin että ei taida kestää, jos kuormaksi tulisi 1ohm+1ohm, paljo siitä lie ees tuleekaan. Virtapuoli muuten hyvässä kunnossa, mutta virtapiuha vähän liian pieni (35mm2)
Saiskohan nuo kytkettyä jotenki sillee että molemmat kelat olisivat käytössä ja kuorma yhteensä olisi 1 Ohm
Saiskohan nuo kytkettyä jotenki sillee että molemmat kelat olisivat käytössä ja kuorma yhteensä olisi 1 Ohm
- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Eipä ikävä kyllä saa yhteen Ohmiin. Eli kuormaksi tulee joko 0,5 Ohm tai 2 Ohm.
Ratkaisuna on siis toisen subin heivaaminen pois tai toisen vahvistimen ostaminen rinnalle tahi sitten ajat tuolla yhdellä vahvistimella noita nykyisiä subeja kahteen Ohmiin. Tööttäyskäytössä voisi laitteistoasi luultavasti käyttää myös puoleen Ohmiin, mutta ei normaalissa katukäytössä. Tuloksena on melko varmasti savua.
Ratkaisuna on siis toisen subin heivaaminen pois tai toisen vahvistimen ostaminen rinnalle tahi sitten ajat tuolla yhdellä vahvistimella noita nykyisiä subeja kahteen Ohmiin. Tööttäyskäytössä voisi laitteistoasi luultavasti käyttää myös puoleen Ohmiin, mutta ei normaalissa katukäytössä. Tuloksena on melko varmasti savua.
Mitään ennoo ottanut!
- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Ei.gogo wrote:Piti oikein testata ennen töihin lähtöä, että mikä kuorma tulee kun laittaa toisen 4 Ohm (molemmat kelat kytkettynä) ja toisen 1 Ohm (molemmilla keloilla).
Yhteis kuormaksi mittari näytti ~1,4.
Voisiko se soida hyvin noin?
Et voi mitata subin impedanssia yleismittarin Ohmiasteikolla. Kyseessä on kuitenkin ns. vaihtovirtavastus, johon vaikuttaa kartion liikkuessa kotelon tyyppi, kotelon koko, auton sisämitat, kotelon sijainti autossa, soittotaajuus jne.gogo wrote:Vai huijjaako mittari?
Kytke vain ihan suosiolla kahteen Ohmiin, ennen kuin rikot jotain...gogo wrote:Hyvin mörisee tuolleenkin, että toinen on kytketty 4 Ohm ja toinen 1 Ohm. Kts vastauksista ;D
Mitään ennoo ottanut!
- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Kokeile nyt kuitenkin ensin tuota kahden Ohmin kytkentää, ennen kuin menet ostamaan toisen vahvistimen. Virtapuolta pitää tukevoittaa entisestään toista vahvistinta varten ja hyöty on kuitenkin melko marginaalinen.
Kahden Ohmin kuorman saat kahdella tavalla, oikealla ja väärällä:
Oikea:
Kytke saman subin molemmat puhekelat sarjaan, eli molemmat subit yksinään 4 Ohmia ja sitten nämä molemmat subit sitten rinnan eli lopullinen kuorma on 2 Ohmia.
Väärä:
Kytke yhden subin molemmat kelat rinnan, jolloin saat 1 Ohmin kuorman. Sitten kytket molemmat subit sarjaan, jolloin lopullinen kuorma on sama 2 Ohmia.
Itse suosittelen tuota oikeaa tapaa...
Kahden Ohmin kuorman saat kahdella tavalla, oikealla ja väärällä:
Oikea:
Kytke saman subin molemmat puhekelat sarjaan, eli molemmat subit yksinään 4 Ohmia ja sitten nämä molemmat subit sitten rinnan eli lopullinen kuorma on 2 Ohmia.
Väärä:
Kytke yhden subin molemmat kelat rinnan, jolloin saat 1 Ohmin kuorman. Sitten kytket molemmat subit sarjaan, jolloin lopullinen kuorma on sama 2 Ohmia.
Itse suosittelen tuota oikeaa tapaa...

Mitään ennoo ottanut!
- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Säikähdin vain tuota sinun sekakytkentääsi, jossa toinen subi sai neljä kertaa enemmän tehoa kuin toinen. Mutta jos olet korjannut jo kytkennän oikeaksi, niin hommahan on sillä bueno.gogo wrote:Juuri tuolla oikealla tavalla kytkin ne jo. Mutta mitäs eroa noissa tavoissa on jos toinen on väärin ja toinen oikein vaikka kuormasta tulee sama?
Sitten tuohon eroon oikean ja väärän kytkennän välillä. Oikeassa kytkennässä sarjassa ovat saman puhekelanrungon ympäri käämityt kelat samassa subissa ja ne muodostavat siis erilliset 4 Ohmin subit. Nämä kaksi subia kytketään siis rinnan ja saadaan lopullinen kahden Ohmin kuorma.
Väärässä kytkennässä tehdään ensin kaksi erillistä yhden Ohmin subia ja sitten kytketään ne serjaan. Tämä kytkentä on herkempi subeissa oleville eroille esimerkiksi puhekelojen impedanssin tai ripustuksen jäykkyyserojen suhteen. Voit verrata tätä periaatetasolla esimerkiksi kahteen subiin samassa suljetussa kotelossa ilman väliseinää. Kun painat toista subia kädellä alaspäin, koteloon syntyvä ylipaine pullistaa toista subia ylöspäin. Tätä samaa tapahtuu tietysti myös soittotilanteessa eli subit vaikuttavat toisiinsa. Vähän ssmaan tyyliin tämän väärän kytkennän subeissa toisen kaiuttimen virheet kertautuvat toiseen.
Oikeassa kytkennässä sarjassa ovat siis saman puhekelarungon ympärille käämityt kelat, jotka eivät voi kyllä mitenkään mennä epäsynkkaan tai sitten subi on kyllä aika mutkalla...
Tokihan meidän tiimiin ovat tervetulleita kaikki ajoneuvosta, laitteista ja tietotasosta riippumatta. Ei meilläkään kukaan kaikkea tiedä autohifistä, ei edes lähellekään (Paitsi Sivosen Make...gogo wrote:Asiasta kukkaruukkuun,
Voiko teidän tiimiin liittyä tälläinen rookie vai pitääkö osata ja tietää kaikki =)


Mitään ennoo ottanut!