Page 1 of 1

Talvirenkaan nopeusluokan vaikutus?

Posted: Wed Oct 03, 2007 15:41
by Petri
Olen tässä etsinyt uusia kitkarenkaita auton alle ja törmäsin ongelmaan.
Eli haluamaani testivoittaja rengasta (Continental wiking contact 3) rengasta ei maahantuojalta saa minun kokoluokassa kuin joskus marraskuussa, ja myyjä sitten ehdotti vastaavaa winter contact ts 810:iä alle suoraan varastosta.
Kysymys kuuluu, onko kokemusta kelelläkään noista ns"keski-euroopan" renkaista? tekeekö niillä suomessa mitään vai menenkö suosiolla kyselemään eri rengasmerkin myyjältä pohjoismaisia renkaita (esim Nokian Rsi:tä)
Kokemuksia myös uusista kitkoista saa laittaa tulemaan....
Vai aloitetaanko joka palstoita tuttu nasta/ kitka kiistely täälläkin :lol:

Posted: Wed Oct 03, 2007 20:55
by KimmoT
Juupas, eipäs saapas :D

Itse olen kitkarenkaiden fani, toissa ja viime talven skeidassa pyöri alla toissavuotiset testivoittajat, oisko ollu Continentalit. Min mielest kyllä pitoa riittii ihan mukavasti. Kitkat on hyvät ensimmäisen talven, toinen talvi on vielä OK, mutta kolmas vaatii jo vähän "Vatasen käsiä" ja tarkkaa ajoa 8)

Itsellä ei noista eurooppalaisista kitkoista ole kokemuksia, itse kallistuisin odottamaan tuota Continentalia (vanhat gummit siihen asti alle mikäli tarttee)....

Posted: Thu Oct 04, 2007 16:09
by Petri
Voisi olla hyvä idea laittaa tilaukseen contit, mutta uskaltaakohan ajella syksyllä vanhoilla kitkoilla kun ne kuluivat keväällä jo sellaiseksi ettei kesärenkaanakaan viitsinyt käyttää :shock:

Ihme juttu kun tahtoo tuo vetävien pyörien kumin pinta kadota ensimmäisenä ;)

Posted: Thu Oct 04, 2007 17:23
by Miklu
liikaa tehoa autossa jos kumin pinta katoaa ;)

kitkarenkaista varmasti toimivat on : nokian rsi:t, contin cvc3 ja misukan x-icet.
pari talvea nuilla cvc3:lla ajellu. hyvin on pitänyt ja toiminut. seuraavatkin talvirenkaat tulee olemaan kitkat.
saa nyt nähdä miten kolmas talvi nuilla menee, toivottavasti vielä tienpäällä pysytään.

Posted: Thu Oct 04, 2007 19:53
by KimmoT
Onks Petrin bemusta luistoneston nappi jumiutunut off-asentoon kerta gummeista pinnat karkaa :D

Mun kans pitäis varmaa skeidaan ostaa uudet renkaat, tosin jos vaihtais vaikka koko kulkineen pois tuossa loppusyksyn/alkutalven aikana 8)

Posted: Fri Oct 05, 2007 15:31
by Petri
Kyllä näkyy kulutuspinta häviävän vaikka luistonesto olisi ON asennossakin ;)

Meinaako Kimmo sitten jotain uuta ja erikoista kulkinetta tilalle vai ajeletko kanariankeltaisella sportilla?

Posted: Fri Oct 05, 2007 16:51
by uuniperuna
Eikös tuo ole bemarin "tyyppivika" et takanakit kuluu ainakin reunoilta kun ei saa niitä renkaita sitten suoraan niin ei millään.

Posted: Fri Oct 05, 2007 18:06
by Petri
Minun tapauksessa ne renkaat kyllä kului enemmän keskeltä kuin reunoista ;)
Joten luulisi renkaiden olevan noin suurin piirtein suorassa.

Posted: Mon Oct 08, 2007 12:03
by KimmoT
Kanariankeltainen pikkusportti kyl pysyy talossa, toi "ykköskulkine" pitäis kait laittaa vaihtoon, alkaahan tuolla ikää ja kilometrejä sen verran olla.

mitään erikoista mulla ei ole kiikarissa, kyllä se varmaan kääntyy siihen tuikitavalliseen "family"-mallin farkkuun tms., eikä varmaan fyrkat riitä mitään tehomyllyjäkään hankkia... oh, kyl se mammalle vähän tehottomampikin peli riittää 8)

Posted: Mon Oct 08, 2007 16:18
by Petri
Päivitystä tilanteeseen...

Nyt on sitten cvc3:et tilattu, joten niillä mennään jatkossa.(tiedä sitten ojaan vai minne).
ts 810it unohdin kokonaan niiden korkean nopeusluokan johdosta.

Ja jos jollain sattuisi olemaan tarvetta niin olisi jonkin ajan päästä myynnissä 1 kpl Michelin X-Ice rengas kokoa 225/45/17.
Yhden renkaan kun jouduin vaihtamaan ikävän sattuman johdosta.

Posted: Mon Oct 22, 2007 15:21
by Petri
Taas päivitystä....

Olipa hyvä etten sanonut, että koskaan en laita noita ts810iä!

Rengaskauppias taas soitti päivitystä tilanteeseen ja kertoi että maahantuoja on taas venyttänyt renkaiden saatavuutta nyt sitten marraskuun loppupuolelle(minun kokokoluokan renkaissa).

Päätin sitten laitattaa alle nuo ts810it kun ne kerran löytyy suoraan varastosta ja ko. renkaat pärjäsivät autobildin rengastestissä kohtalaisesti....

Jatkan avautumista sitten kun renkaat on alla :twisted:

Posted: Fri Dec 21, 2007 17:25
by Petri
Laitetaanpa sitten kokemuksia kehiin, kun jonkun aikaa on eo. renkaat olleet alla.

Ensi tuntuma rankaista kuivalla asfaltilla oli, että onpas hyvät renkaat ajaa..
Ajotuntuma kesärenkaiden luokkaa!

Lumien ja jääkelien tullessa alkoikin sitten jännitys tiivistymään :shock:

Huomio oli, että ihan ajettavat renkaat, mutta jäällä ei ehkä ihan yhtä hyvät kuin pohjoisten kelien kitkarenkaat(verrokkina siis edelliset michelin x-icet)
Lumella ja sohjoisella kelillä toimii hyvin.paremmin kenties kuin misukat.

Ikävin piirre noissa renkaissa on, että ne pyrkii seuraamaan aika ikävästi ala-auran uria pikkuteillä. Johtunee varmaan juuri kovemmasta runkorakenteesta!

muuten kokonaisuudessaan hyvät kitkarenkaat. 8)

Posted: Sat Dec 22, 2007 23:24
by KimmoT
Vai seurailee aurausuria pikkuteillä... eli sä kiertelet nyt kaikki levähdyspaikat jne. mutkat pienoisessa sladissa ja toivot että aurakuski ei ois TAAS menny Essolle kaffelle kun ite haluaa Shellille 8)

Toi urien suuntaan meno on joskus tosiaan kitkoilla pieni ongelma, itsekkin joskus tullut kierreltyä levähdyspaikkoja :D

Posted: Tue Dec 25, 2007 19:39
by Petri
Joo... HIEMAN seurailee uria... ei sitten varmaan voi ajella pikkuteitä ;)

Nyt menee vähän offtopic, mutta kun varmaan ei ollut näin joulupäivänä muuta tekemistä niin pistettiin ultimate rengastesti päälle talon läheisessä vesijäisessä rinteessä... tooooooosi liukasta siis!
Verrokki vermeinä oli Volvo xc70 awd misukan x-ice kitkoilla, bemari 330 contin ts810 kitkoilla ja mitsu lancer vanhoilla nokian nastarenkailla.
Kisana paikaltaan kiihdytys ylämäkeen.....(jos sitä sattui tapahtumaan) ;)
Ihme ei ollut varmaan että volvo voitti aikalailla 3-0 :)
Mutta ehkä se suurin "testitulos" oli se että vanha nastarengas ei ainakaan tässä testissä pärjännyt kitkarenkaille!(etuna kuitenkin ehkä suuntavakaus jarrutuksissa)
Takapotku bemari lähti paremmin liikkeelle kitkoilla kuin etuveto lancer nastoilla.(testattiin etuperin ja takaperin, bemarissa luistonesto päällä ja pois päältä)

Tieteellisiä kriteerejä ei taida tämäkään testi kyllä läpäistä, koska rankaita ei vaihdeltu ristiin, mutta mielenkiintoista kyllä oli!
Ainakin volvon nelivedon toimintaa oli mielenkiintoista seurata. :shock: