Page 1 of 1

Autojen viritysaste?

Posted: Sat Mar 27, 2004 15:02
by mrbean
Olen itse tässä miettinyt hiukan tehokkaampaa autoa alle niin siinä samalla tuli mieleen et onko tämän foorumin tyypeillä suunnitelmissa virittää moottoria kun kaikki kaikki muu on niin viimeisen päälle.
Itselläni tehon lisäys tapahtuu autoa vaihtamalla, koska tuohon ei kannata tehoa hakee.

Siis meinaatteko asentaa autoon lastua / muuta tehoa lisäävää elementtiä.

Vs: Autojen viritysaste?

Posted: Sat Mar 27, 2004 16:11
by msktv
No kaikkihan tietää miten nuhanen tollainen 2 litranen carina on...(0-100km/h n.9s ja huiput himpun yli 200km/h) No joo onhan se suht pirteä, mutta en kesänä olis hiukan tarkoitus kokeilla jotain pientä mm. Putkisto uusiksi ja kokeilla saada vähän lisää ilmaa koneelle, sillä tuossa koneessa on todella ahdas imusarja ja läppäkotelo 2 litraselle koneelle.
No tuohon vois heittämällä viskata celican GTI koneen, mutta sähköjen kanssa joutus hiukan tappelemaan. Periaatteessa tohon sais laitta turbo celican koneen jarrujen puolesta sillä ne on samat paitsi tehostin on eri, joten sen vaihtamalla pitäs sen puolesta onnistua, mutta tehot vaan nouseee enemmän kun sen 20% mallisarjan tehokkaimasta (128hv --> 204hv).
Joten taidan tyytyä tohon hengittämisen parantamiseen ja sen jälkeen säädöt kohdalleen.
Onneksi ei ole kat kone niin ei taritse sitä miettiä.
Mutta aika näyttää saako mitään aikaiseksi...

Vs: Autojen viritysaste?

Posted: Sat Mar 27, 2004 22:22
by MakeS
wittu vaihan suosiolla T5R...

Vie muuten tää nykyinen bensaa aboutiiarallaa 15litraa/100km joten kun saa vaan sen rnn keulan ja simonmsiin doubleputkset niin se on hänessä...

Mietityttää vaan tuo taloudellisuus..kun ei oo rahaa niin miks on volvo???

Vs: Autojen viritysaste?

Posted: Sat Mar 27, 2004 23:05
by msktv
wittu vaihan suosiolla T5R...

Vie muuten tää nykyinen bensaa aboutiiarallaa 15litraa/100km joten kun saa vaan sen rnn keulan ja simonmsiin doubleputkset niin se on hänessä...

Mietityttää vaan tuo taloudellisuus..kun ei oo rahaa niin miks on volvo???
Olisit vaan kiltisti pysynyt toyota kannassa niin ei tarviis miettiä bensan kulutusta ;)
No onhan se iso volvo ihan eri kun toyota, ostasin itsekkin jos olis vaan rahaa, tai sitten Audi :)

Vs: Autojen viritysaste?

Posted: Sat Mar 27, 2004 23:24
by Webmastaah
Sulla mikään kova kulutus oo Make...

Nimim. 16L/57km eli 28L/100 km parhaimmillaan Ladalla :exclm

Vs: Autojen viritysaste?

Posted: Mon Mar 29, 2004 07:43
by SecondWave
Se on kyllä tuo Lada ja Ladailu ihan oma taiteen lajinsa näköjään, sieltä tulee ilmi aina kummallisia ihmeellisyyksiä... ;)

No tähän pitänee heittää oma kulutus, joka näköjään parin tankkaus kerran jälkeen vaihtelee 7,8 - 8,8 l/100km välillä. Näin parin tankkaus kerran jälkeen laskettuna...

Vs: Autojen viritysaste?

Posted: Sat Apr 03, 2004 17:31
by Jukka
wittu vaihan suosiolla T5R...

Vie muuten tää nykyinen bensaa aboutiiarallaa 15litraa/100km joten kun saa vaan sen rnn keulan ja simonmsiin doubleputkset niin se on hänessä...

Mietityttää vaan tuo taloudellisuus..kun ei oo rahaa niin miks on volvo???

Heh heh, vai vie paljon, no itellä vie sen minkä jaksaa polke tota kaasupoljinta, eli välillä 6,5-----
Niin ja tehojahan löytyy tarpeeksi :D

Vs: Autojen viritysaste?

Posted: Sun Apr 04, 2004 08:48
by KimmoT
Mut niinhän se on että ei mopolla mahdottomia, joten itsellä kulutuslukemat todella hyvin kurissa. Keskikulutus sekalaisessa ajossa taitaa olla sellaiset 7,2 litraa/100 km, kesät sekä talvet. Matkaajo kesällä ilmastointi päällä taisi parhaillaan mennä jonnekkin 6,3 l seutuville, talvella vähän enemmän heittelee...

...tietenkään ei niitä tehojakaan sitten tarpeeksi ole, no ei tuolla jalkoihinkaan jää, se mikä tehoissa hävitään, ratilla korjataan :>

Tehonlisäys tapahtuu kyllä meikäläiselläkin autoa vaihtamalla kun ajankohtaiseksi asia joskus tulevaisuudessa ehkä tulee.

Vs: Autojen viritysaste?

Posted: Tue Apr 06, 2004 06:16
by Webmastaah
Se on kyllä tuo Lada ja Ladailu ihan oma taiteen lajinsa näköjään, sieltä tulee ilmi aina kummallisia ihmeellisyyksiä... ;)
No sanoppas muuta! Eilen olimme lähdössä liikkeelle Ladalla ja nappasin valot päälle eikä syttynyt muuta kuin parkit! :o

Aukaisin sitten konepellin (tämän olisi pitänyt kyllä jo viimeistään sytyttää ajovalot kun Ladasta on kyse) ja siellähän oli oikein mukava sininen salamointi sulakepesän pleksin alla :P

Naputtelin vähän pleksiä, että näkyy mikä sulake siellä niin kovasti kipinöi. Joka kerran kun pleksiin koski, iski sulakepesässä kunnon välähdyksen. Sulake paikallistui ja eikun katsomaan. Oli sitten kipinöinyt kunnolla ja sulattanut sulakkeesta pään mustaksi. Kumma kun ei ollut räjähtänyt koko roska kun tuolla bensankulutuksella varmaan puolet valuu kaasarista pihalle...

Nooh, uutta sulaketta sisään ja johan taas paloi valot :P

Vs: Autojen viritysaste?

Posted: Wed Apr 07, 2004 13:56
by KimmoT
No jo on taas P1:selle sattunut ja tapahtunut :)

Tosiaan tuo Ladailu näköjään vaatii ASENNETTA!!

No eipä sinänsä, kävin vkoloppuna herättelemässä vanhaa Kadettiani henkiin (on seisonut lumipenkassa sellaiset 2 kk). No autohan lähti hyvin käyntiin mutta kun siinä jarruja aloin testailemaan niin napsahti etupalat jumiin ja pienen ajolenkin jälkeen jarrulevy oli punainen kun formulassa, en vaan tiedä että oliko tähän syynä tiukat jarrutukset tullessa tiukkiin kaarteisiin ja ne suuret tehot :>

Vs: Autojen viritysaste?

Posted: Thu Apr 22, 2004 09:54
by Hemi
Siis meinaatteko asentaa autoon lastua / muuta tehoa lisäävää elementtiä.
Vaikka aiheet ovat taivaan vanhoja, niin kirjoittelen omia ajatuksiani muutamista asioista siitä huolimatta.

1. Mallisarjan tehokkain pirssi.
Auton virityksessä minusta on hyvä lähtökohta (jos oikeasti haluaa tehoja) mallisarjan tehokkain auto.
Jos oma auto ei ole mallisarjan tehokkain, osta sellainen. Toki omassa pirssissä voi olla vaikkapa niin uskomattomat hifiasennukset ettei vaihtaminen huvita. Tehtaan tehoikkammissa malleissa kaikki mitoitus ja turvallisuusasiat on mietitty tehokkaampaa moottoria varten. Tekniikan vaihto ei nykyisellä verotuksella oe kovinkaan järkevä vaihtoehto, yleensä.

2. Auton käyttötarkoitus
Ajetaanko varttimaileja vain vaiko onko kyseessä ympärivuoden käytössä oleva ajoneuvo. Tai jotakin näiden väliltä. Auton rakentaminen on muutenkin tasapainoilua, ajo-omiaisuuksien, näyttävyyden, tehokkuuden ja käytännöllisyyden välillä. Jokainen tekee ne omat ratkaisunsa.

Omasta kulkineesta sanottakoon, että eipä ole päivityksiä mielessä. MTM:n lastu, 2,5bar MAP anturi ja BN-Pipesin 3" rosteriränni saavat toistaiseksi riittää. Tehot liikkuvat jossain 270-290hv tienoilla. Jarruja voisi hiukan päivittää...

Kaiuttimet kun saisi kaikki kiinni ja asennukset tältä kaudelta valmiiksi, niin voisi keskittyä AMA-SQ:ssa mesomiseen.